Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4144
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorÇalışır, Hüsniye-
dc.contributor.authorKarataş, Pelin-
dc.date.accessioned2021-09-07T06:12:18Z-
dc.date.available2021-09-07T06:12:18Z-
dc.date.issued2021-09-07-
dc.date.submitted2021-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4144-
dc.description.abstractAmaç: Çalışmanın amacı, alerjik astımı olan 10-14 yaş grubundaki adölesanlara internet ortamında akran ve yetişkin tarafından verilen eğitimin kaygı, öz etkililik, yaşam kalitesi, hastalık bilgi ve yönetimine olan etkisinin incelenmesidir. Gereç ve Yöntem: Araştırma, 15.05.2019-01.10.2020 tarihleri arasında randomize kontrollü olarak çocuk alerji ve immünoloji polikliniğinde izlenen, 10-14 yaş arası alerjik astımlı adölesanlarla yapıldı. Örneklem, çalışma grubu-1 akrandan (n=15), çalışma grubu-2 yetişkinden (n=14) eğitim alan ve kontrol grubu (n=12) olmak üzere 41 adölesandan oluştu. Çalışma gruplarındaki adölesanlara alerjik astım bilgi ve yönetimine ilişkin internet ortamında etkileşimli eğitim verildi. Kontrol grubuna eğitim verilmedi. Veriler, tanıtıcı veri formları, Çocuklar için Durumluk Kaygı Envanteri, Astımlı Çocuklar ve Adölesanlar için Öz Etkililik Ölçeği, Astımlı Çocuk Yaşam Kalitesi Ölçeği, Hastalık Bilgi ve Yönetimi Anketi ile toplandı. Çalışma grubundaki adölesanların kaygı, öz etkililik, yaşam kalitesi, hastalık bilgi ve yönetimi eğitimden önce, eğitimden hemen sonra, 1 ve 3 ay sonra değerlendirildi. Kontrol grubunun verileri diğer gruplarla aynı zamanda toplandı. Veriler, tanımlayıcı istatistikler, ki-kare, Kruskal Wallis, ANOVA ve Tekrarlı Ölçümlerde Varyans Analiziyle değerlendirildi. Bulgular: Çalışma gruplarındaki adölesanların eğitimden hemen sonra ve 1 ay sonraki kaygı puan ortalamaları kontrol grubuna göre anlamlı düzeyde düşüktü (p<0,05). Çalışma gruplarında yer alan adölesanların eğitimden hemen sonra, 1 ve 3 ay sonraki öz etkililik puan ortalamaları kontrol grubuna göre anlamlı düzeyde yüksekti (p<0,05). Grupların yaşam kalitesi puan ortalamaları arasında fark yoktu (p>0,05). Çalışma gruplarındaki adölesanların eğitimden sonraki hastalık bilgi ve yönetimi puan ortalamaları kontrol grubuna göre anlamlı düzeyde yüksekti (p<0,05). Çalışma grubu 1 ile 2 arasında kaygı, öz etkililik, yaşam kalitesi, hastalık bilgi ve yönetimi puan ortalamaları açısından fark saptanmadı (p>0,05). Sonuç: İnternet ortamında verilen eğitimlerin adölesanların kaygılarını azalttığı, öz etkililik, astım bilgi ve yönetimini arttırdığı, fakat yaşam kalitesini etkilemediği görüldü. Fakat akrandan eğitim alanlar ile yetişkinden eğitim alanlar arasında kaygı, öz etkililik, yaşam kalitesi, astım bilgi ve yönetimi açısından fark bulunmadı.tr_TR
dc.description.sponsorshipAydın Adnan Menderes Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimitr_TR
dc.description.tableofcontentsKABUL VE ONAY TEŞEKKÜR İÇİNDEKİLER SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ ŞEKİLLER DİZİNİ RESİMLER DİZİNİ TABLOLAR DİZİNİ ÖZET ABSTRACT 1. GİRİŞ 1 1.1. Problemin Tanımı ve Önemi 1.2. Araştırmanın Amacı 1.3. Araştırmanın Hipotezleri 2. GENEL BİLGİLER 2.1. Astım 2.1.1. Astım Fenotipleri 2.1.2. Prevalans 2.1.3. Fizyopatoloji 2.1.4. Risk Faktörleri 2.1.5. Kişisel Faktörler 2.1.6. Çevresel Faktörler 2.1.7. Tanı 2.1.8. Tedavi 2.1.9. Hemşirelik Bakımı 2.2. Alerjik Astım ve Adölesan 2.3. Alerjik Astımlı Adölesanlarda Kaygı 2.4. Alerjik Astımlı Adölesanlarda Öz Etkililik 2.5. Alerjik Astımlı Adölesanlarda Yaşam Kalitesi 2.6. Alerjik Astımlı Adölesanlarda Hastalık Bilgi ve Yönetimi 2.7. Alerjik Astımlı Adölesanlara Verilen Sağlık Eğitimi 2.7.1. Akran Tarafından Verilen Sağlık Eğitimi 2.7.2. İnternet Ortamında Verilen Sağlık Eğitimi 3. GEREÇ VE YÖNTEM 3.1. Gereç 3.1.1. Araştırmanın Tipi 3.1.2. Araştırmanın Yapıldığı Zaman 3.1.3. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri 3.1.4. Araştırmanın Evren ve Örneklemi 3.1.5. Veri Toplama Araçları 3.1.5.1. Adölesan Kişisel Veri Formu 3.1.5.2. Aile Bilgi Formu 3.1.5.3. Çocuklar İçin Durumluk Kaygı Envanteri 3.1.5.4. Astımlı Çocuklar ve Adölesanlar için Öz Etkililik Ölçeği 3.1.5.5. Astımlı Çocuk Yaşam Kalitesi Ölçeği 3.1.5.6. Hastalık Bilgi ve Yönetimi Anketi 3.1.5.7. Alerjik Astımlı Adölesan Eğitim Rehberi 3.1.5.8. Modül Değerlendirme Soruları 3.1.6. İnternet Sitesi 3.2. Yöntem 3.2.1. Araştırmanın Uygulanması/Verilerin Toplanması 3.2.1.1. Araştırmanın Eğitim Öncesi Aşaması 3.2.1.2. Araştırmanın Eğitim Aşaması 3.2.1.3. Araştırmanın Eğitim Sonrası Aşaması 3.2.2. Araştırmanın Bağımlı ve Bağımsız Değişkenleri 3.2.3. Araştırmanın Etik Yönü 3.2.4. Verilerin Değerlendirilmesi 4. BULGULAR 4.1. Alerjik Astımlı Adölesanların Tanımlayıcı Özellikleri 4.2. Alerjik Astımlı Adölesanların Ebeveynlerinin Tanımlayıcı Özellikleri 4.3. Alerjik Astımlı Adölesanların Ebeveynlerinin Alerjik Astıma Yönelik Ev İçi Uygulamaları 4.4. Alerjik Astımlı Adölesanların ÇDKE Puan Ortalamalarının Tekrarlı Ölçümlere Göre Karşılaştırılması 4.5. Alerjik Astımlı Adölesanların AÇAÖÖ Puan Ortalamalarının Tekrarlı Ölçümlere Göre Karşılaştırılması 4.6. Alerjik Astımlı Adölesanların AÇYKÖ ve Alt Ölçek Puan Ortalamalarının Tekrarlı Ölçümlere Göre Karşılaştırılması 4.7. Alerjik Astımlı Adölesanların HBYA Puan Ortalamalarının Tekrarlı Ölçümlere Göre Karşılaştırılması 5. TARTIŞMA 5.1. Alerjik Astımlı Adölesanların Kaygı Puanlarına İlişkin Bulguların Tartışılması 5.2. Alerjik Astımlı Adölesanların Öz Etkililiğine İlişkin Bulguların Tartışılması 5.3. Alerjik Astımlı Adölesanların Yaşam Kalitesine İlişkin Bulguların Tartışılması 5.4. Astımlı Adölesanların Hastalık Bilgi ve Yönetimine İlişkin Bulguların Tartışılması 6. SONUÇ ve ÖNERİLER KAYNAKLAR EKLER BİLİMSEL ETİK BEYANI ÖZ GEÇMİŞtr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectAdölesan, Anksiyete, Astım, Öz yeterlik, Yaşam kalitesitr_TR
dc.titleAlerjik Astımlı Adölesanlara İnternet Ortamında Akran ve Yetişkin Tarafından Verilen Eğitimin Yaşam Kalitesi, Öz-Etkililik, Kaygı, Hastalık Bilgi ve Yönetimine Etkisitr_TR
dc.typedoctoralThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Hemşirelik Fakültesi, Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğitr_TR
Appears in Collections:Doktora



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.