Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/412
Title: Sosyal bilgiler 5. sınıf "bir ülke bir bayrak" ünitesinde doğrudan verilecek değerlerin uygulanma düzeyinin betimlenmesi
Other Titles: Description of application level of values to be gıven directly in "one country, one flag" unit in fifth class social studies lesson
Authors: Aladağ, Elif
Harmacı, Selim
Keywords: İlköğretim
Sosyal Bilgiler Dersi
Değerler Eğitimi
Primary School
Social Studies Lesson
Value Education
Issue Date: 1-Jan-2014
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi
Abstract: Bu araştırma, ilköğretim beşinci sınıf sosyal bilgiler dersinde “doğrudan verilecek değerlerin” sınıfta verilme düzeyini belirlemeyi amaçlayan betimsel bir alışmadır. Araştırmanın problemi ve genel amacı doğrultusunda nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2011-2012 öğretim yılında Aydın ili Çine ilçesi merkez devlet ilköğretim okulları 5.sınıf öğretmenlerinden seçilen 3 okul ve 3 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Öğretmenin sınıf ortamında Sosyal Bilgiler dersinde “Bir Ülke, Bir Bayrak” ünitesinde ‘doğrudan verilecek değeri’ nasıl verdiğini incelemek için katılımsız gözlem tekniği uygulanmıştır. Gözlem sırasında gözlemci ayrıca günlük tutarak görüşlerini aktarmıştır. Gözlem yoluyla elde edilen veriler ışığında öğretmenlerle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılarak hem araştırmacı günlüğüyle desteklenen gözlemden elde edilen verilerin güvenirliğinin artırılması hem de bu verilere ilişkin ek verilere ulaşılması sağlanmıştır.
his is a descriptive study which aims to specify the application level of “values to be given directly” in the class of Social Studies in the fifth class of primary schools. Qualitative research method has been used for the general purpose and the problem of the study. The study group consists of three school and three class teachers chosen from the fifth class teachers of central state primary schools in 2011-2012 education year in Çine, Aydın.The technique of unstructured observation has been applied to study how a teacher has given ‘value to be given directly’ in “One Country, One Flag” unit in Social Studies lesson in the classroom environment. The observer has stated his opinion by keeping a diary during observation. In light of the data obtained through observation, it has been accomplished both to ensure the reliability of data obtained from the diary and to attain the additional data by making semi-structured interviews with those teachers.
URI: http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=49198470&idt=1
http://hdl.handle.net/11607/412
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10029736.pdf1.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.