Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4114
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorEğe, Zehra-
dc.contributor.authorTürkseven, Yusuf Çağrı-
dc.date.accessioned2021-07-14T10:57:49Z-
dc.date.available2021-07-14T10:57:49Z-
dc.date.issued2019-
dc.date.submitted2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4114-
dc.description.abstractOTEL İŞLETMELERİNDE ÖN BÜRO ÇALIŞANLARININ STRES KAYNAKLARININ BELİRLENMESİ VE MOTİVASYONLARINA ETKİLERİNİN ARAŞTIRILMASI: MARMARİS ÖRNEĞİ Yusuf Çağrı TÜRKSEVEN Yüksek Lisans Tezi, Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı Tez Danışmanı: Dr. Öğr. Üyesi Zehra EĞE 2019, XVI+121 sayfa Hizmete dayalı otel işletmelerinde sunulan hizmetler çalışanlar aracılığıyla verilmektedir. Otel işletmelerinde üretilen ürün genellikle hizmet olduğundan, otel işletmeleri ancak hizmet sunum süreciyle farklılaşabilmektedir. Otel işletmelerinde ön büro departmanı misafir ile çalışanın birebir iletişim kurduğu; misafirin karşılandığı, uğurlandığı ve misafire ilk izlenimin verildiği bölümdür. Ayrıca, ön büro departmanı, otel işletmelerinde departmanlar arasındaki bilgi akışından ve misafir memnuniyetinden sorumludur. Misafir memnuniyet düzeyi yüksek olan otel işletmeleri rekabetçi ortamda avantaj sağlayabilmektedir. Memnun ayrılan misafir, bir sonraki konaklamasında aynı otel işletmesini tercih edebilmektedir.. Dolayısıyla, otel işletmelerinde ön büro çalışanlarının performanslarının yüksek olması, kaliteli hizmet verebilmeleri; motivasyonlarının yüksek olması ve en az stres düzeyi ile çalışmaları çok önemlidir. Otel işletmelerinde ön büro çalışanlarının yüksek motivasyonla çalışması; stres kaynaklarının işletme tarafından belirlenerek; koşulların iyileştirilmesi ile mümkün olabilmektedir. Otel işletmelerinde misafir memnuniyetinin sağlanmasında büyük rol oynayan ön büro çalışanlarının ele alındığı bu çalışmanın temel amacı; Marmaris'te faaliyet gösteren otel işletmelerinde çalışan ön büro personelinin stres kaynaklarının belirlenmesi ve stres kaynaklarının ön büro personelinin motivasyonuna etkisini ortaya koymaktır. Ayrıca çalışmada ön büro personelinin cinsiyet, yaş, medeni durum, gelir durumu, pozisyon, otelcilik sektöründeki tecrübe, aynı otel işletmesindeki çalışma süresi ve turizm eğitimi alıp almama durumu gibi demografik özelliklerine göre stres kaynakları ve motive olma durumları arasındaki farklılıkları ortaya koymak alt amaç olarak belirlenmiştir.xii Araştırma kapsamında verilerin toplanması için Marmaris ilçesinde faaliyet gösteren 4 ve 5 yıldızlı otel işletmelerinde çalışan ön büro çalışanları üzerinde anket çalışması yapılmıştır. Araştırmanın yapıldığı 2019 yılı Temmuz - Ekim ayları arasında toplam 420 ön büro çalışanına ulaşılarak veri toplanmıştır. Araştırma sonucunda otel işletmelerinde ön büro çalışanlarının stres kaynaklarının motivasyonları üzerinde etkisi olduğu belirlenmiştir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI.............................................................................................III BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................X ÖZET .....................................................................................................................................Xİ ABSTRACT .......................................................................................................................Xİİİ ÖNSÖZ................................................................................................................................ XV ŞEKİLLER DİZİNİ ............................................................................................................XİX TABLOLAR DİZİNİ........................................................................................................... XX EKLER DİZİNİ ..................................................................................................................XXİ KISALTMALAR VE SİMGELER DİZİNİ..................................................................... XXİİ GİRİŞ.......................................................................................................................................1 1.BÖLÜM ...............................................................................................................................3 OTEL İŞLETMELERİ VE OTEL İŞLETMELERİNDE ÖN BÜRO DEPARTMANI..........3 1.1. OTEL İŞLETMELERİ..................................................................................................3 1.1.1. Otel İşletmelerinin Tanımı .....................................................................................3 1.1.2. Otel İşletmelerinin Özellikleri................................................................................4 1.1.3. Otel İşletmelerinin Sınıflandırılması......................................................................5 1.1.4. Otel İşletmelerinde Organizasyon Yapısı ve Departmanlar...................................7 1.1.5. Odalar Departmanı ...............................................................................................10 1.2. OTEL İŞLETMELERİNDE ÖN BÜRO DEPARTMANI .........................................11 1.2.1. Ön Büro Departmanında Bilgi Alışverişi.............................................................13 1.2.2 .Ön Büro Departmanının Görevleri.......................................................................13 1.2.3. Oda Satışları .........................................................................................................14 1.2.4. Misafir Hesaplarının Tutulması............................................................................14 1.2.5. Misafire Sürekli Bilgi Aktarımı ...........................................................................15 1.2.6. Ön Büro Departmanında Organizasyon Şeması...................................................15 1.2.7. Ön Büro Departmanının İş Süreci........................................................................17 1.2.8. Ön Büro Personelinin Davranış Özellikleri..........................................................20 1.2.9. Ön Büro Yöneticisinin Davranış Özellikleri........................................................21xvii 1.2.10. Ön Büro Departmanında Görev Tanımları.........................................................23 2. BÖLÜM ............................................................................................................................31 STRES VE MOTİVASYON KAVRAMLARINA GENEL YAKLAŞIM...........................31 2.1. STRES KAVRAMI.....................................................................................................31 2.1.1. Stresin Tanımı ......................................................................................................33 2.1.2. Stresin Aşamaları .................................................................................................34 2.1.3. Stresin Belirtileri ..................................................................................................35 2.1.4. Stresin Benzer Kavramlarla Olan İlişkisi.............................................................36 2.1.5. Stres Kaynakları ...................................................................................................37 2.2. MOTİVASYON KAVRAMI......................................................................................45 2.2.1. Motivasyonun Tanımı ..........................................................................................45 2.2.2. Motivasyonun Önemi...........................................................................................46 2.2.3. Motivasyon Süreci................................................................................................47 2.2.4. Motivasyon Teorileri............................................................................................48 2.2.5. Motivasyon Araçları.............................................................................................54 3. BÖLÜM ............................................................................................................................60 OTEL İŞLETMELERİNDE ÖN BÜRO ÇALIŞANLARININ STRES KAYNAKLARININ BELİRLENMESİ VE MOTİVASYONLARINA ETKİLERİNİN ARAŞTIRILMASI: MARMARİS ÖRNEĞİ .........................................................................................................60 3.1. ARAŞTIRMANIN AMACI VE ÖNEMİ ...................................................................60 3.2. ARAŞTIRMANIN HİPOTEZLERİ ...........................................................................61 3.3. ARAŞTIRMA YÖNTEMİ..........................................................................................64 3.3.1. Evren ve Örneklem...............................................................................................64 3.3.2. Araştırmanın Kapsam ve Sınırlılıkları .................................................................65 3.3.3. Veri Toplama Yöntemi ve Verilerin Analizi........................................................65 3.4. ARAŞTIRMA BULGULARI.....................................................................................69 3.4.1. Demografik Verilerin İncelenmesi......................................................................69 3.4.2. Faktör Analizi.......................................................................................................71 3.4.3. Demografik Özelliklere Göre Stres Kaynaklarının Farklılık İncelemesi.............77 3.4.4. Demografik Özelliklere Göre Motivasyon Araçları Farklılık İncelemesi...........79xviii 3.4.5. Demografik Özelliklere Göre Örgütsel Politikalardan Kaynaklanan Stres Kaynakları Farklılık İncelemesi .....................................................................................81 3.4.6. Demografik Özelliklere Göre Örgütsel Yapıdan Kaynaklanan Stres Kaynakları Farklılık İncelemesi........................................................................................................82 3.4.7. Demografik Özelliklere Göre İş Ortamındaki Fiziksel Şartlardan Kaynaklanan Stres Kaynakları Farklılık İncelemesi ............................................................................84 3.4.8. Demografik Özelliklere Göre İşin Yapısı ile İlgili Stres Kaynakları Farklılık İncelemesi.......................................................................................................................86 3.4.9. Demografik Özelliklere Göre Örgütte Kişilerarası İlişkilerden Kaynaklanan Stres Kaynakları Farklılık İncelemesi .....................................................................................87 3.4.10. Demografik Özelliklere Göre Ast Üst ile Örgütsel İletişim Düzeyi Yaklaşımları Farklılık İncelemesi........................................................................................................89 3.4.11. Demografik Özelliklere Göre Ücret Sistemi Yaklaşımları Farklılık İncelemesi89 3.4.12. Demografik Özelliklere Göre Karar Verme Süreci Yaklaşımlarının Farklılık İncelemesi.......................................................................................................................91 3.4.13. Demografik Özelliklere Göre Teşvik ve Değerlendirme Sistemi Yaklaşımları Farklılık İncelemesi........................................................................................................92 3.4.14. Stres Kaynakları Boyutları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi............................94 3.4.15. Stres Kaynakları ile Motivasyon Arasındaki İlişkinin İncelenmesi...................94 3.4.16. Stres Kaynaklarının Motivasyon Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi .................95 3.4.17. Araştırmanın Temel ve Alt Hipotezlerinin Genel Değerlendirilmesi ................96 4. SONUÇ VE ÖNERİLER ................................................................................................99 5. KAYNAKLAR ...............................................................................................................107 6. EKLER ...........................................................................................................................118 ÖZGEÇMİŞ .......................................................................................................................121tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectStres, Stres Kaynakları, Motivasyon, Otel İşletmeleri, Ön büro Departmanıtr_TR
dc.titleOtel işletmelerinde ön büro çalışanlarının stres kaynaklarının belirlenmesi ve motivasyonlarına etkilerinin araştırılması: Marmaris örneğitr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Turizm İşletmeciliği Ana Bilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
607658.pdf2.44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.