Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4111
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAngın, Esra-
dc.contributor.authorGüldalı Dereli, Sibel-
dc.date.accessioned2021-07-14T10:57:21Z-
dc.date.available2021-07-14T10:57:21Z-
dc.date.issued2019-
dc.date.submitted2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4111-
dc.description.abstract48-72 AYLIK ÇOCUĞA SAHİP ANNELERİN, EBEVEYNLİK YETKİNLİĞİ İLE ÇOCUKLARINI BESLEME TARZI ARASINDAKİ İLİŞKİ Sibel GÜLDALI DERELİ Yüksek Lisans Tezi, Sınıf Eğitimi Anabilim Dalı Tez Danışmanı: Dr. Öğr. Üyesi D. Esra ANGIN 2019, XIII + 58 sayfa Bu araştırmada, 48-72 aylık çocuğa sahip annelerin, ebeveynlik yetkinliği ile çocuklarını besleme tarzı arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Aydın İli Efeler İlçesi Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı resmi ve özel ilkokulların anasınıfları ve bağımsız anaokullarında eğitim görmekte olan 48-72 aylık 270 çocuğun annesi oluşturmaktadır. Araştırma iki ya da daha çok değişken arasında değişim olup olmadığını ve varsa derecesini incelemeyi amaçladığından ilişkisel tarama modelindedir. Araştırma verilerinin elde edilmesinde, Anneler için Ebeveyn Yetkinlik Ölçeği, Anne-Baba (Ebeveyn) Besleme Tarzı Anketi ile araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Ebeveyn Yetkinlik Ölçeği, Anne-Baba (Ebeveyn) Besleme Tarzı Anketi puanlarına ilişkin normallik testleri Kolmogorov-Smirnov testi ile gerçekleştirilmiştir. Puanların normal dağılmamasından dolayı ölçek puanlarına ilişkin karşılaştırmalar Mann-Whitney U testi ve Kruskall-Wallis H testi ile gerçekleştirilmiştir. Ölçek alt boyutlarından elde edilen puanlar arasındaki ilişkiye ise Spearman Brown Sıra Farkları Korelasyon Katsayısı ile bakılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre; Anne-Baba (Ebeveyn) Besleme Tarzı Ölçeği alt boyut puanlarının annelerin eğitim durumuna göre oluşturulan gruplara göre karşılaştırmasında, cesaretlendirici beslenme ve toleranslı kontrollü beslenme puanlarının ortaokul ve lise gruplarında diğer gruplara göre anlamlı derecede düşük olduğu bulunmuştur (p< 0,05). Ebeveyn Yetkinlik Ölçeği alt boyut puanlarının anne çalışma durumuna göre karşılaştırmasında; boş zaman yönetme, okul desteği, sağlık ve toplam yetkinlik puanlarının çalışmayanlarda anlamlı derecede yüksek olduğu bulunmuştur (p<0,05). Ebeveyn Besleme Tarzı ölçeği alt boyut puanlarının, annelerin çalışma durumu gruplarına göre karşılaştırmasında; sıkı kontrollü beslenme puanlarının çalışmayanlarda anlamlı derecede yüksek olduğu bulunmuştur(p<0,05). Ebeveyn Besleme Tarzı ölçeği alt boyut puanları, vi çocukların cinsiyet gruplarına göre karşılaştırıldığında; yardımcı beslenme puanlarının erkek çocuk annelerinde anlamlı derecede yüksek olduğu bulunmuştur (p<0,05). Ebeveyn Yetkinlik Ölçeği ve Ebeveyn Besleme Tarzı anketinin alt boyut puanları arasındaki korelasyon incelendiğinde, ölçeklerin alt boyutları arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki tespit edilmiştir (p<0,05).tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI............................................................................... iv ÖZET....................................................................................................................................... v ABSTRACT ..........................................................................................................................vii ÖNSÖZ................................................................................................................................... ix TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................xiii EKLER DİZİNİ.................................................................................................................... xiv GİRİŞ ...................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM.............................................................................................................................. 5 1. YETKİNLİK KAVRAMI VE EBEVEYN YETKİNLİĞİ.................................................. 5 1.1. Yetkinlik Kavramı ....................................................................................................... 5 1.2. Ebeveyn Yetkinliği ...................................................................................................... 7 1.3. Ebeveyn Yetkinliğini Etkileyen Faktörler ................................................................... 9 1.3.1. Başarı ................................................................................................................. 9 1.3.2. Fizyolojik Durum .............................................................................................. 9 1.3.3. Sözel İkna .......................................................................................................... 9 1.3.4. Dolaylı Tecrübeler........................................................................................... 10 1.3.5. Çevre ve Geçmiş Yaşantılar ............................................................................ 10 2. BÖLÜM............................................................................................................................ 11 2. OKUL ÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARDA BESLENME .............................................. 11 2.1. Beslenme Kavramı ve Okul Öncesi Dönem Çocuklarında Beslenme....................... 11 2.2. Okul Öncesi Dönem Çocuklarında Beslenme Davranışları ...................................... 12 2.3. Okul Öncesi Dönem Çocuklarında Enerji ve Besin Ögeleri Gereksinimleri ............ 13 2.4. Okul Öncesi Dönem Çocuklarında Beslenme Bozuklukları ..................................... 15 2.4.1. Şişmanlık (Obezite) ........................................................................................ 15x 2.4.2. Malnütrisyon.................................................................................................... 17 2.4.3. Besin Seçme ve Yeni Yemekleri Reddetmek.................................................. 18 2.5. Beslenme Konusunda Ebeveyn Yetkinliği ................................................................ 19 3. BÖLÜM............................................................................................................................ 21 3. İLGİLİ ARAŞTIRMALAR............................................................................................... 21 3.1. Yurt içinde Yapılan Çalışmalar ................................................................................. 21 3.2. Yurt dışında Yapılan Çalışmalar................................................................................ 24 4. BÖLÜM............................................................................................................................ 27 4. YÖNTEM.......................................................................................................................... 27 4.1. Araştırmanın Modeli.................................................................................................. 27 4.2. Araştırma Evreni ve Çalışma Grubu.......................................................................... 27 4.3. Veri Toplama Araçları............................................................................................... 28 4.3.1. Kişisel Bilgi Formu.......................................................................................... 29 4.3.2. Anneler İçin Ebeveyn Yetkinlik Ölçeği .......................................................... 29 4.3.3. Anne-Baba (Ebeveyn) Besleme Tarzı Anketi ................................................. 29 4.4. Veri Toplama Süreci.................................................................................................. 30 4.5. Verilerin Analizi ........................................................................................................ 30 5. BÖLÜM............................................................................................................................ 32 5. BULGULAR ..................................................................................................................... 32 5.1. Annelerin Ebeveynlik Yetkinliği ile Çocuklarını Besleme Tarzlarının Demografik Özelliklere Göre Farklılaşıp Farklılaşmadığına Dair Bulgular.................................... 32 5.2. Anneler İçin Ebeveyn Yetkinlik Ölçeği Alt Boyutları ile Ebeveyn Besleme Tarzı Anketi Alt Boyutları Arasındaki İlişkinin İncelenmesine Ait Bulgular ...................... 42 6. TARTIŞMA, SONUÇ ve ÖNERİLER .......................................................................... 45 6.1.Tartışma ve Sonuç ...................................................................................................... 45 6.2. Öneriler...................................................................................................................... 49 7. KAYNAKLAR................................................................................................................. 50xi 8. EKLER ............................................................................................................................. 56 ÖZGEÇMİŞ ......................................................................................................................... 58tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectOkul Öncesi Dönem Çocuğu, Ebeveyn Yetkinliği, Ebeveyn Besleme Tarzıtr_TR
dc.title48-72 aylık çocuğa sahip annelerin, ebeveynlik yetkinliği ile çocuklarını besleme tarzı arasındaki ilişkitr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Temel Eğitim Ana Bilim Dalı / Sınıf Eğitimi Bilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
602728.pdf1.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.