Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4108
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAkkaya, Mustafa-
dc.contributor.authorÖzkan, Hatice-
dc.date.accessioned2021-07-14T10:55:28Z-
dc.date.available2021-07-14T10:55:28Z-
dc.date.issued2019-
dc.date.submitted2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4108-
dc.description.abstractSOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ 7. SINIF SOSYAL BİLGİLER DERSİ TARİH KAVRAMLARINA İLİŞKİN KAVRAM YANILGILARININ TESPİTİ Hatice ÖZKAN Yüksek Lisans Tezi, Sosyal Bilimler ve Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı Tez Danışmanı: Dr. Öğretim Üyesi Mustafa AKKAYA 2019, XV + 115 sayfa İletişimin en temel unsurlarından olan kavramlar, kimi zaman bireyler tarafından bilimsel anlamının dışında kullanılıp yanılgı içerebilmektedir. Bu kavram yanılgılarıyla hem gündelik hayatta hem de eğitim öğretim ortamında sıklıkla karşılaşılabilmektedir. Bu çalışma ile sosyal bilgiler 7. sınıf ders kitabında yer alan tarih disiplinine ait 19 adet kavram kullanılarak sosyal bilgiler dördüncü sınıf öğretmen adaylarının bu kavramlara yönelik yanılgı durumu ölçülmüştür. Bu çalışmada nicel araştırma desenlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın evreni Ege Bölgesi’nde yer alan üç devlet üniversitesinde öğrenim gören dördüncü sınıf sosyal bilgiler öğretmen adaylarıdır. Veriler, 2018-2019 eğitim yılının bahar döneminde bu üniversitelerde derslere devam eden 108 adet öğrenciden toplanmıştır. Veriler toplanırken araştırmacı tarafından geliştirilen üç aşamalı teşhis testi (Tarih Kavramları Yanılgı Testi) kullanılmıştır. 19 adet kavramın her biri için kavram yanılgısı yoktur, kavram yanılgısı vardır, bilgi eksikliği vardır şeklinde kategorik sınıflandırma yapılmış ve öğrencilerin üç aşamalı sorulara verdiği yanıtların kombinasyonu MS Excel ve SPSS’te düzenlenmiştir. Böylece öğrencilerin kavram yanılgı durumları tespit edilerek üniversiteler arası karşılaştırma yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının meslek yaşamlarında öğretecekleri kavramlara, bilimsel anlamda ne düzeyde sahip oldukları ortaya çıkarılmıştır. Buna göre en fazla yanılgıya sahip olunan kavramlar Kil Tablet, Ahilik, Pisagor’dur. ‘Kavram yanılgısı yoktur’ kategorisinde en yüksek orana sahip olunan kavramlar ise Lonca, Matbaa, Pusula, Rönesans’tır. Bununla birlikte en fazla bilgi eksikliğine sahip olunan kavramlar ise Vakıf, Kubbealtı ve İbn Sina olmuştur. Ayrıca üniversiteler arası kavram yanılgı durumu karşılaştırılmıştır. Bu sonuçlardan yola çıkarak gelecekte yapılabilecek çalışmalar için araştırmacılara önerilerde bulunulmuşturtr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv ÖZET....................................................................................................................................... v ABSTRACT ...........................................................................................................................vi ÖNSÖZ..................................................................................................................................vii TABLOLAR DİZİNİ..............................................................................................................xi GRAFİKLER DİZİNİ ..........................................................................................................xiii EKLER DİZİNİ....................................................................................................................xiv KISALTMALAR DİZİNİ ..................................................................................................... xv GİRİŞ....................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM............................................................................................................................ 12 1. KURAMSAL ÇERÇEVE ................................................................................................. 12 1.1. Kavram....................................................................................................................... 12 1.1.1. Kavramın Tanımı............................................................................................. 12 1.1.2. Kavramların Özellikleri................................................................................... 12 1.1.3. Kavram Öğrenme ve Kavram Öğretimi .......................................................... 14 1.2. Kavram Yanılgıları .................................................................................................... 19 1.2.1. Kavram Yanılgısı Tanımı ................................................................................ 19 1.2.2. Kavram Yanılgılarının Genel Özellikleri ........................................................ 20 1.2.3. Kavram Yanılgılarının Oluşma Nedenleri....................................................... 20 1.2.4. Kavram Yanılgılarını Tespit Etme ve Giderme Yöntemleri............................ 21 1.3. Alanyazındaki İlgili Çalışmalar................................................................................. 22 1.3.1. Sosyal Bilgiler ve Tarih Eğitimi Alanında Kavram Yanılgılarını İçeren Çalışmalar......................................................................................................... 23 1.3.2. İki, Üç ve Dört Aşamalı Testler İle Kavram Yanılgılarını Tespit Etmeye Yönelik Çalışmalar........................................................................................... 27 2. BÖLÜM............................................................................................................................ 33ix 2. YÖNTEM.......................................................................................................................... 33 2.1. Araştırmanın Modeli.................................................................................................. 33 2.2. Evren ve Örneklem .................................................................................................... 33 2.3. Veri Toplama Aracı ................................................................................................... 34 2.4. Güvenirlik .................................................................................................................. 36 2.5. Geçerlik...................................................................................................................... 40 2.6. Verilerin Analizi ........................................................................................................ 44 3. BÖLÜM............................................................................................................................ 46 3. BULGULAR ..................................................................................................................... 46 3.1. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Reform Kavramına Yönelik Bilimsel Bilgi, Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ....................................................................... 46 3.2. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Kubbealtı Kavramına Yönelik Bilimsel Bilgi, Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ............................................................. 48 3.3. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Baharat Yolu Kavramına Yönelik Bilimsel Bilgi, Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ............................................................. 50 3.4. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Kil Tablet Kavramına Yönelik Bilimsel Bilgi, Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ............................................................. 52 3.5. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Lonca Kavramına Yönelik Bilimsel Bilgi, Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ....................................................................... 54 3.6. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Pusula Kavramına Yönelik Bilimsel Bilgi, Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ....................................................................... 56 3.7. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Rönesans Kavramına Yönelik Bilimsel Bilgi, Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ............................................................. 58 3.8. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Kayı Kavramına Yönelik Bilimsel Bilgi, Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ....................................................................... 60 3.9. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Skolastik Kavramına Yönelik Bilimsel Bilgi, Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ............................................................. 62 3.10. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Aydınlanma Kavramına Yönelik Bilimsel Bilgi, Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ............................................................. 64 3.11. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Dirlik Kavramına Yönelik Bilimsel Bilgi, Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ....................................................................... 66 3.12. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Endüljans Kavramına Yönelik Bilimsel Bilgi, Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ............................................................. 68x 3.13. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Ahilik Kavramına Yönelik Bilimsel Bilgi, Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ....................................................................... 70 3.14. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Vakıf Kavramına Yönelik Bilimsel Bilgi, Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ....................................................................... 72 3.15. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Matbaa Kavramına Yönelik Bilimsel Bilgi, Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ............................................................. 74 3.16. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Harezmi Kavramına Yönelik Bilimsel Bilgi, Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ............................................................. 76 3.17. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının İbn Sina Kavramına Yönelik Bilimsel Bilgi, Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ............................................................. 78 3.18. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Pisagor Kavramına Yönelik Bilimsel Bilgi, Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ............................................................. 80 3.19. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Kurtuba Kavramına Yönelik Bilimsel Bilgi, Kavram Yanılgısı ve Bilgi Eksikliği ............................................................. 82 4. TARTIŞMA VE SONUÇ................................................................................................ 85 5. KAYNAKLAR................................................................................................................. 91 6. EKLER ............................................................................................................................. 99 ÖZGEÇMİŞ ....................................................................................................................... 115tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectKavram Yanılgıları, Sosyal Bilgiler Eğitimi, Tarih Kavramları, Üç Aşamalı Teşhis Testitr_TR
dc.titleSosyal bilgiler öğretmen adaylarının 7. sınıf sosyal bilgiler dersi tarih kavramlarına ilişkin kavram yanılgılarının tespititr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Sosyal Bilimler ve Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
602722.pdf2.31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.