Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4105
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorYiğit, Emin-
dc.contributor.authorÖztürk, Can-
dc.date.accessioned2021-07-14T10:55:02Z-
dc.date.available2021-07-14T10:55:02Z-
dc.date.issued2019-
dc.date.submitted2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4105-
dc.description.abstractTÜKETİM MEKANI OLARAK KENT, MEKANIN DÖNÜŞÜMÜ VE ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ Can ÖZTÜRK Yüksek Lisans Tezi, Sosyoloji Anabilim Dalı Tez Danışmanı: Dr. Öğr. Üyesi Emin YİĞİT 2019, IX + 129 sayfa Her ne kadar tarihsel süreçte 15. Yüzyıl’a kadar geriye götürülebilse de bu çalışmada 1980 sonrası süreç üzerinden irdelenmiş olan küreselleşme, çok boyutlu ve karmaşık bir süreçtir. Genel anlamda siyasal, kültürel, ekonomik görünümleri üzerinden tartışılan süreç, yine bu başlıklar üzerinden daha da daraltılarak açıklanabilir. Küreselleşmenin ekonomik görünümleri içerisinde açıklanabilecek olan piyasaların küreselleşmesi, gerçekleşme düzeyi ve yol açtığı sonuçlar açısından çok önemlidir ki küreselleşmenin çok yönlülüğü üzerinde duranlar çoğunlukla piyasanın küreselleşmesinin gerçekliğini yadsımaksızın, diğer boyutların varlığına da dikkat çekmektedir. Hal böyle olunca finansal küreselleşme ve tüketim mekanı olarak kent üzerine yoğunlaşılan olan bu çalışmada, Türkiye’de tüketim mekanının öznelerinden biri konumunda olan üniversite öğrencileri üzerinden mekanın yeniden nasıl üretildiği ve bu sürecin mekanda nasıl bir sosyal gerçeklik yarattığı sorgulanmıştır. Temel hak durumundaki hizmetlerden biri olan eğitim çerçevesinde sosyal devlet, sunduğu hizmetler ile üniversite öğrencilerinin barınma ihtiyaçlarını karşılarken sosyal refah politikalarının terk edilmesiyle birlikte yapı gereksinimleri karşılayamaz hale gelmiştir. Bu noktada temel ihtiyaçlardan biri olan barınma ihtiyacının karşılanmasında özel sektör ya da inşaat sermayesi devreye girmektedir. Araştırmada; öğrenciler üzerinden yaratılan mekan ekonomisinin inşa edilme sürecine ve tüketim-mekan ilişkisini üreten ve sürdüren toplumsal mekanizmalara odaklanılmıştır. Bu bağlamda yaratılan mekan ekonomisi ile birlikte ortaya çıkan sosyal gerçeklik üzerinden üniversite öğrencilerinin barınma sorunu, öğrenci kimliğinin ve yaşam tarzının tüketim üzerinden yeniden inşa edilmesi, öğrencilerin finansallaştırılması süreci ve üniversite öğrencileri aracılığıyla yaratılan neo-liberal kentsellik araştırılmıştır.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv ÖZET....................................................................................................................................... v ABSTRACT ...........................................................................................................................vi ÖNSÖZ..................................................................................................................................vii GİRİŞ....................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM.............................................................................................................................. 7 1. PİYASALARIN KÜRESELLEŞMESİ, NEO-LİBERAL POLİTİKALAR VE FİNANSALLAŞMA...................................................................................................... 7 1.1. Küreselleşme ve Piyasaların Küreselleşmesi............................................................... 7 1.2. Dönüşen Ekonomi Politikaları ve Neo-liberalizm..................................................... 12 1.3. Finansallaşma Süreci ve Küresel Piyasalar ............................................................... 17 2. BÖLÜM............................................................................................................................ 22 2. TÜKETİM MEKANI OLARAK KENT VE ÖZEL SERMAYEYE DEVREDİLEN HİZMETLER ÜZERİNDEN TÜKETİMİN İNŞASI.................................................. 22 2.1. Finansallaşma, Artık-değer ve Tüketim Bağlamında Günümüz Kentleri ................. 22 2.1.1. Kollektif Tüketimin Üretimi ve Örgütlenmesi ................................................ 27 2.2. Tüketim Mekanı Olarak Kent ve Kentlere Yüklenen Yeni Roller Bağlamında Özel Sermaye Hareketleri ....................................................................................... 31 2.2.1. Yaratılan ve Genişletilen Tüketim Bağlamında Kentlerde Finans Akışları ve Borçlandırma ile Üretim ve Tüketim .......................................................... 35 3. BÖLÜM............................................................................................................................ 39 3. MEKANIN YENİDEN ÜRETİMİ VE DÖNÜŞÜMÜ ..................................................... 39 3.1. Neo-liberal Politikalar ile Birlikte Sermayenin Yeniden Üretiminin Mekanı Olarak Kentsel Mekan............................................................................................. 39 3.2. Kentlerin Tüketim ile Finanse Edilmesi Bağlamında Kentsel Dönüşüm Politikaları Aracılığıyla Mekanın Yeniden Üretimi................................................ 41 3.3. Mekanın Gerçekliği ................................................................................................... 46ix 4. BÖLÜM............................................................................................................................ 50 4. ARAŞTIRMANIN METODOLOJİSİ............................................................................... 50 4.1. Araştırmanın Amaç ve Sorunsalları........................................................................... 50 4.2. Araştırmanın Yöntem ve Tekniği .............................................................................. 52 5. BULGULAR VE TARTIŞMA ....................................................................................... 55 5.1. Finansallaşma ve Tüketim Mekanı Olarak Kent ....................................................... 55 5.1.1. Barınma İhtiyacı ve Mekanın Üretimi............................................................. 56 5.1.2. Tüketen Özneler Olarak Öğrenciler ve Üretilen Bir Kültür Olarak Tüketim Mekan İlişkisi................................................................................................... 67 5.1.3. Neo-Liberal Yoksulluk ve Yoksulluktan Beslenme ........................................ 74 5.2. Mekan ve Sosyal Gerçeklik ....................................................................................... 82 5.2.1. Mekanın Öğrencileri – Öğrencilerin Mekanı .................................................. 83 5.2.2. Öğrenci Kimliği ve Yaşam Tarzı..................................................................... 89 5.2.3. Mekansal Pratiklerin Gündelikleşmesi: Öğrencilerin Gündelik Hayatı ve Mekan............................................................................................................... 93 5.2.4. Kamusal Mekan, Özel Mekan ve Sosyal Mekan............................................. 95 5.2.5. Finansallaşmış Öğrencinin İmali: PARAnoyak Öğrenci ve Part-time Öğrenci............................................................................................................. 96 5.2.6. Öğrenci Pratikleri ve Mekan: Yaşanan Mekan ve Algılanan Mekan, Kavranan (Tasavvur Edilen) Mekan ve Soyut Mekan ................................... 107 6. SONUÇ VE DEĞERLENDİRME ............................................................................... 114 7. KAYNAKLAR............................................................................................................... 118 ÖZGEÇMİŞ ....................................................................................................................... 129tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectKüreselleşme, Tüketim, Mekanın Dönüşümü, Sosyal Gerçeklik, Finansallaşmatr_TR
dc.titleTüketim mekanı olarak kent, mekanın dönüşümü ve üniversite öğrencileritr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Sosyoloji Ana Bilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
607426.pdf1.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.