Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4104
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSarpkaya, Ruhi-
dc.contributor.authorGün, Nuray-
dc.date.accessioned2021-07-14T10:54:54Z-
dc.date.available2021-07-14T10:54:54Z-
dc.date.issued2019-
dc.date.submitted2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4104-
dc.description.abstractOKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN DERS DENETİM SORUNLARI Nuray GÜN Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Tez Danışmanı: Prof. Dr. Ruhi SARPKAYA 2019, XXIV + 207 sayfa Araştırmanın amacı, anaokullarında ve ilköğretime bağlı anasınıflarında çalışan okul öncesi öğretmenlerin okul müdürü tarafından yapılan ders denetiminde yaşadığı sorunların tespit edilmesidir. Bu amaçla yaşanılan denetim sorunlarının neler olduğu belirlenirken klinik denetimin aşamaları dikkate alınarak; denetim öncesi, denetim sırasında, denetim sonrasında ne gibi sorunların yaşandığı ve bu sorunlara çözüm önerilerinin neler olacağı belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemi kullanılarak çalışılmıştır. Araştırmada görüşme yöntemi kullanılarak veri toplanmıştır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak öğretmenlere ve okul müdürlerine yarı yapılandırılmış görüşme formları uygulanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formundaki sorular, çalışma grubunda bulunan öğretmenlere ve okul müdürlerine yüz yüze görüşme sürecinde sorularak yanıtlar araştırmacı tarafından kayıt altına alınmıştır. Veri toplama ve analiz süreci: Yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak görüşmelerin yapılması, ses kaydı ve not alma şeklinde toplanan verilerin bilgisayar ortamına aktarılması, kod listesinin hazırlanması, temaların oluşturulup, kodların bu temalara atanması, temalara göre verilerin açıklanması, betimlenmesi, yorumlanması, bunların bilimsel formatta raporlaştırılması aşamalarından oluşmuştur. Araştırma kapsamında var olan durumu açıklamak için betimsel analiz, daha detaylı bulguları elde etmek ve yorumlamak için de içerik analizi yapılmıştır. Araştırma sonucunda denetim öncesi yaşanan sorunların; denetim zamanının haber verilmemesi, denetim öncesi ön görüşme yapılmaması ve ilkokul- ortaokul müdürlerinin okul öncesi eğitim hakkında yeterince bilgiye sahip olmamaları olduğu tespit edilmiştir. Denetim sırasında yaşanan sorunların; evrak denetimi ve denetim süresinin yetersizliği ileviii ilgili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Denetim sonrası sorunlarda ise öğretmenlerin çoğunluğu denetimin gelişimlerine katkı sağlamadığını belirtirken, müdürlerin tamamı denetimin öğretmenin gelişimine katkısı olduğunu dile getirmişlerdir. Ayrıca ilköğretim bünyesinde çalışan okul öncesi öğretmenleri denetimle ilgili okul müdürlerinin yeterince rehberlik edememe sorunlarını ifade etmişlerdirtr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI................................................................................ v ÖZET.....................................................................................................................................vii ABSTRACT ...........................................................................................................................ix ÖNSÖZ...................................................................................................................................xi ŞEKİLLER DİZİNİ.............................................................................................................xvii TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................xix EKLER DİZİNİ....................................................................................................................xxi KISALTMALAR DİZİNİ ..................................................................................................xxiii GİRİŞ....................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM.............................................................................................................................. 3 1. ARAŞTIRMA HAKKINDA AÇIKLAMALAR ................................................................ 3 1.1. Problem Durumu.......................................................................................................... 3 1.2. Problem Cümlesi.......................................................................................................... 7 1.3. Alt Problemler.............................................................................................................. 7 1.4. Çalışmanın Amacı........................................................................................................ 7 1.5. Araştırmanın Önemi .................................................................................................... 8 1.6. Araştırmanın Varsayımları ........................................................................................ 10 1.7. Araştırmanın Sınırlılıkları.......................................................................................... 10 1.8. Tanımlar..................................................................................................................... 10 2. BÖLÜM............................................................................................................................ 12 2. İLGİLİ ALANYAZIN....................................................................................................... 12 2.1. Okul Öncesi Eğitim ................................................................................................... 12 2.1.1. Okul Öncesi Eğitim Kurumları........................................................................ 12 2.1.2. Okul Öncesi Eğitimin Amaçları ...................................................................... 16 2.1.3. Okul Öncesi Eğitimin Temel İlkeleri .............................................................. 16xiv 2.1.4. Okul Öncesi Öğretmeninin ve Okul Müdürünün Görev ve Yetkileri ............. 18 2.1.5. Okul Öncesi Eğitin Programının Temel Özellikleri........................................ 20 2.1.6. Okul Öncesi Eğitimde Etkinlik Çeşitleri......................................................... 22 2.1.7. Okul Öncesi Eğitimde Planlar......................................................................... 24 2.2. Denetim ..................................................................................................................... 25 2.2.1. Denetim Nedir? ............................................................................................... 25 2.2.2. Denetim Türleri ............................................................................................... 30 2.2.2.1. Kurum denetimi .................................................................................. 30 2.2.2.2. Ders denetimi...................................................................................... 31 2.2.3. Denetim İlkeleri............................................................................................... 33 2.2.4. Denetim Modelleri .......................................................................................... 35 2.2.4.1. Bilimsel denetim................................................................................. 35 2.2.4.2. Sanatsal denetim ................................................................................. 37 2.2.4.3. Öğretimsel denetim............................................................................. 38 2.2.4.4. Gelişimsel denetim.............................................................................. 40 2.2.4.5. Farklılaştırılmış denetim..................................................................... 40 2.2.4.6. Klinik denetim .................................................................................... 42 2.3. Okul Öncesi Eğitimde Denetim................................................................................. 52 2.4. İlgili Araştırmalar...................................................................................................... 58 2.4.1. Yurt İçinde Yapılan Araştırmalar.................................................................... 58 2.4.2. Yurt Dışında Yapılan Araştırmalar ................................................................. 69 3. BÖLÜM............................................................................................................................ 72 3. YÖNTEM.......................................................................................................................... 72 3.1. Araştırmanın Deseni.................................................................................................. 72 3.2. Çalışma Grubu........................................................................................................... 73 3.3. Veri Toplama Aracı................................................................................................... 79 3.4. Veri Toplama Süreci.................................................................................................. 81xv 3.5. Veri Analizi................................................................................................................ 82 3.6. Araştırmanın Geçerliliği ve Güvenilirliği.................................................................. 82 4. BÖLÜM............................................................................................................................ 84 4. BULGULAR VE YORUMLAR ....................................................................................... 84 4.1. Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgu ve Yorumlar ...................................................... 84 4.1.1. Denetim Öncesi Öğretmenlerin Yaşadığı Sorunlara ilişkin Bulgular ............. 84 4.1.2. Denetim Öncesi Müdürlerin Yaşadığı Sorunlara İlişkin Bulgular .................. 89 4.2. İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgu ve Yorumlar ........................................................ 94 4.2.1. Denetim Sırasında Öğretmenlerin Yaşadığı Sorunlara İlişkin Bulgular ......... 94 4.2.2. Denetim Sırasında Müdürlerin Yaşadığı Sorunlara İlişkin Bulgular ve Yorumlar ........................................................................................................ 105 4.3. Üçüncü Alt Probleme İlişkin Bulgu ve Yorumlar .................................................. 117 4.3.1. Denetim Sonrasında Öğretmenlerin Yaşadığı Sorunlara İlişkin Bulgu ve Yorumlar ........................................................................................................ 118 4.3.2. Denetim Sonrasında Müdürlerin Yaşadığı Sorunlara İlişkin Bulgular ve Yorumlar ........................................................................................................ 127 4.4. Dördüncü Alt Probleme İlişkin Bulgu ve Yorumlar................................................ 136 4.4.1. Denetim Öncesi Sorunlara Çözüm Önerileri................................................. 137 4.4.1.1. Denetim öncesi sorunlara öğretmenlerin çözüm önerileri ................ 137 4.4.1.2. Denetim öncesi sorunlara müdürlerin çözüm önerileri..................... 139 4.4.2. Denetim Sırasında Yaşanan Sorunlara Çözüm Önerileri .............................. 142 4.4.2.1. Denetim sırasında yaşanan sorunlara öğretmenlerin çözüm önerileri142 4.4.2. Denetim Sırasında Yaşanan Sorunlara Çözüm Önerileri .............................. 147 4.4.2.2. Denetim sırasında yaşanan sorunlara müdürlerin çözüm önerileri ... 147 4.4.3. Denetim Sonrasında Yaşanan Sorunlara Çözüm Önerileri ........................... 153 4.4.3.1. Denetim sonrasında yaşanan sorunlara öğretmenlerin çözüm önerileri................................................................................................. 153 4.4.3. Denetim Sonrasında Yaşanan Sorunlara Çözüm Önerileri ........................... 159 4.4.3.2. Denetim sonrasında yaşanan sorunlara müdürlerin çözüm önerileri 159xvi 4.4.4. Okul Öncesi Öğretmenlerini Kim Denetlemeli? ........................................... 163 4.4.4.1. Öğretmen görüşlerine göre denetmen kim olsun? ............................ 163 4.4.4.2. Okul müdürü görüşlerine göre denetmen kim olsun?....................... 170 5. TARTIŞMA VE SONUÇ ............................................................................................. 175 5.1. Tartışma ve Sonuç ................................................................................................... 175 5.2. Öneriler.................................................................................................................... 182 6. KAYNAKLAR............................................................................................................... 185 7. EKLER........................................................................................................................... 193 ÖZGEÇMİŞ....................................................................................................................... 207tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectOkul Öncesi Öğretmeni, Denetim Sorunları, Okul Öncesi Eğitim, Okul Müdürütr_TR
dc.titleOkul öncesi öğretmenlerinin ders denetim sorunlarıtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı / Eğitim Yönetimi Bilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
603364.pdf3.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.