Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4097
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKoçyiğit, Sezai-
dc.contributor.authorGür, Gamze-
dc.date.accessioned2021-07-14T10:34:41Z-
dc.date.available2021-07-14T10:34:41Z-
dc.date.issued2019-
dc.date.submitted2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4097-
dc.description.abstractYÖNETİCİLERİN, ÖĞRETMENLERİN VE VELİLERİN ÇOCUK HAKLARINA İLİŞKİN GÖRÜŞ VE UYGULAMALARI Gamze GÜR Yüksek Lisans Tezi, Temel Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Tez Danışmanı: Doç. Dr. Sezai KOÇYİĞİT 2019, XI+78 sayfa Bu araştırmanın amacı ebeveynlerin, öğretmenlerin ve yöneticilerin çocuk haklarına ilişkin görüş ve uygulamalarının incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu Aydın ili Efeler ilçesindeki bağımsız anaokullarında görev yapan 6 okul öncesi yöneticisi, 11 okul öncesi öğretmeni ve bu kurumlarda çocuğu eğitim alan 14 ebeveyn oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel olması nedeniyle çalışma grubunun oluşturulmasında nitel gelenek içinde ortaya çıkmış olan “maksimum çeşitlilik” ilkesi göz önünde bulundurulmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılmıştır. Araştırma sürecinde ham veriler görüşme esnasında ses kayıt cihazı ile kaydedilmiş, kaydedilen görüşmeler bilgisayar ortamında yazılı hale getirilmiştir. Söz konusu veriler üzerinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda ebeveynler çocuğun tanımına ilişkin çoğunlukla; çocuğu aile ile ilişkili olarak çocuk ve özgürlük olarak çocuk şeklinde tanımlarken, yöneticiler ve öğretmenler de çoğunlukla çocuğu sevgi ve saflık ile ilişkili olarak çocuk olarak tanımlamışlardır. Çocuk haklarına dair görüşleri incelendiğinde ise ebeveynlerin, öğretmenlerin ve yöneticilerin çoğunlukla çocuğun gelişim ve katılım hakkı üzerinde durduğu; yaşama ve korunma hakkına çok az değindikleri ancak bu haklar ile ilgili yüzeysel bilgiye sahip oldukları görülmüştür. Çocuk haklarına ilişkin uygulamaların sınırlı kaldığı ve somut uygulamaların katılım ve gelişim hakkı üzerine olduğu ifade edilirken, korunma hakkına oldukça düşük oranda değindikleri görülmüştür. Çocukların var olan tüm haklarının korunmasına, en temel hak olan yaşamak hakkına hiç değinilmemiştir. Araştırmanın sonucunda çocuk hakları ile ilgili ebeveynlerin, öğretmenlerin ve yöneticilerin görüşleri ve uygulamalarına dair önerilere yer verilmiştir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI.......................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI........................................................................ vi ÖZET. ............................................................................................................................... v ABSTRACT.................................................................................................................... vii ÖNSÖZ........................................................................................................................... vii TABLOLAR DİZİNİ........................................................................................................ x KISALTMALAR DİZİNİ................................................................................................ xi GİRİŞ................................................................................................................................ 1 1. BÖLÜM........................................................................................................................ 6 1. KAVRAMSAL ÇERÇEVE.......................................................................................... 6 1.1. Çocuk ve Çocukluk Kavramı................................................................................. 6 1.1.1. Psikolojik Açıdan Çocuk................................................................................. 6 1.1.2. Sosyolojik Açıdan Çocuk................................................................................ 7 1.1.3. Çocukluğun Tarihsel Gelişimi......................................................................... 8 1.2. Çocuk Hakları ....................................................................................................... 9 1.2.1. Çocuk Haklarının Tarihsel Gelişimi.............................................................. 10 1.2.2. Çocuk Haklarının Önemi............................................................................... 12 1.3. Uluslararası Düzenlemelerde Çocuk Hakları....................................................... 14 1.3.1. Cenevre Çocuk Hakları Bildirgesi................................................................. 16 1.3.2. Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Bildirgesi................................................ 17 1.3.3. Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi ............................................. 19 1.4. Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi.................................................... 20 1.4.1. Çocuk Hakları Sözleşmesinin Hazırlanması ................................................. 20 1.4.2. Çocuk Hakları Sözleşmesinin Yapısı ve Amacı............................................ 21 1.4.3. Çocuk Hakları Sözleşmesinin Dayandığı Esaslar ve Temel İlkeler.............. 22 1.4.4. Çocuk Hakları Sözleşmesinin Çocuklara Tanıdığı Haklar............................ 23 1.5. Türkiye ve Çocuk Hakları.................................................................................... 27 1.5.1. Türkiye’de Çocuk Haklarının Tarihsel Süreçleri .......................................... 27 1.5.2. Türkiye ve Çocuk Hakları Sözleşmesi .......................................................... 29 1.5.2.1. Sözleşmenin kabulü ................................................................................ 29 1.5.2.2. Çekince konulan maddeler...................................................................... 29 1.5.3. Okul Öncesi Eğitimi Ve Çocuk Hakları........................................................ 31ix 1.6. İlgili Alan Yazın................................................................................................... 32 2. BÖLÜM...................................................................................................................... 43 2. YÖNTEM ................................................................................................................... 43 2.1. Araştırmanın Modeli/ Deseni............................................................................... 43 2.2. Çalışma Grubu ..................................................................................................... 43 2.3. Verilerin Toplanması ........................................................................................... 46 2.4. Araştırma Süreci................................................................................................... 46 2.5. Geçerlik ve Güvenirlik......................................................................................... 47 2.6. Verilerin Analizi................................................................................................... 48 3. BÖLÜM...................................................................................................................... 50 3. BULGULAR............................................................................................................... 50 3.1. Çocuğun Tanımı.................................................................................................. 50 3.2. Çocuk Haklarına İlişkin Görüşler ....................................................................... 53 3.3. Çocuklara Hangi Hakları Tanıyorsunuz?............................................................ 56 4. TARTIŞMA VE SONUÇ........................................................................................... 61 4.1. Sonuç ve Tartışma................................................................................................ 61 4.2. Öneriler ................................................................................................................ 70 5. KAYNAKLAR........................................................................................................... 72 6. EKLER........................................................................................................................ 72 ÖZGEÇMİŞ ................................................................................................................... 73tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectÇocuk, Çocuk Hakları, Okul Yöneticileri, Ebeveyn, Öğretmenlertr_TR
dc.titleEbeveynlerin, öğretmenlerin ve yöneticilerin çocuk haklarına ilişkin görüş ve uygulamalarıtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Temel Eğitim Ana Bilim Dalı / Okul Öncesi Öğretmenliği Bilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
607477.pdf956.13 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.