Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4073
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorTaşpınar, Ayten-
dc.contributor.authorDemir, Rukiye-
dc.date.accessioned2021-07-02T11:16:14Z-
dc.date.available2021-07-02T11:16:14Z-
dc.date.issued2021-
dc.date.submitted2021-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4073-
dc.description.abstractÖZET DOĞUM SONRASI FARKLI EĞİTİM YÖNTEMLERİYLE VERİLEN TABURCULUK EĞİTİMİNİN TABURCULUĞA HAZIR OLUŞLUK, DOĞUM SONU UYUM SÜRECİ VE EMZİRME ÖZ-YETERLİLİĞİNE ETKİSİ Demir R. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ebelik Anabilim Dalı, Doktora Tezi, Aydın, 2021. Amaç: Araştırmanın amacı, doğum sonrası farklı eğitim yöntemleriyle verilen taburculuk eğitiminin taburculuğa hazır oluşluk, doğum sonu uyum süreci ve emzirme öz-yeterliliğine etkisini incelemektir. Gereç Yöntem: Araştırma deneysel olarak, 2019-2021 tarihleri arasında Tekirdağ Devlet Hastanesi’nde yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini Tekirdağ Devlet Hastanesi’nde doğum yapan kadınlar; örneklemini (müdahale 1 n=30, müdahale 2 n=30 ve kontrol grubu n=30) toplam 90 anne oluşturmuştur. Müdahale grubundaki annelere doğum sonu farklı eğitim yöntemleriyle (müdahale 1 grubuna video yöntemi ve müdahale 2 grubuna resimli rehber eşliğinde sözlü anlatım yöntemiyle) taburculuk eğitimi, kontrol grubuna ise rutin lohusalık bakımı verilmiştir. Araştırmanın verileri “Kişisel Bilgi Formu, Hastane Taburculuğuna Hazır Oluşluk Ölçeği-Yeni Doğum Yapmış Anne Formu, Doğum Sonu Emzirme Öz-Yeterlilik Ölçeği (Kısa Form), Postpartum Kendini Değerlendirme Ölçeği’’ ile toplanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistikler olarak, sürekli değişkenler için ortalama değer, standart sapma, ortanca, minimum ve maksimum değerler; kategorik değişkenler için ise sayı ve yüzde değerleri hesaplanmıştır. Başlangıç analizleri olarak normal dağılımın değerlendirilmesinde Kolmogorov-Smirnov ve Shapiro-Wilk testleri, verilerin analizinde Kruskal-Wallis testi, Likelihood ratio, Pearson Ki-kare, Kruskal-wallis testi, Bonferroni, Fisher’ın kesin testi kullanılmış, p<0,05 istatistiksel anlamlı olarak kabul edilmiştir. Bulgular: Araştırmada müdahale 1 grubundaki annelerin Emzirme Öz-Yeterlilik Ölçeği (Kısa Formu)’nden aldıkları puan ortalamasının (66,03±3,94), müdahale 2 (62,30±3,42) ve kontrol grubunda yer alan annelerin puan ortalamasından (36,96±5,73) yüksek olduğu ve bu farkın istatistiksel anlamlı olduğu; müdahale 1 grubundaki annelerin Hastane Taburculuğuna Hazır Oluşluk Ölçeği-Yeni Doğum Yapmış Anne Formu toplam puan ortalamasının (145,53±8,74), müdahale 2 grubundaki (137,10±6,54) ve kontrol grubundaki annelerin puan ortalamasından (65,03±9,32) yüksek olduğu ve gruplar arasındaki bu farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu; müdahale 1 ve müdahale 2 gruplarındaki annelerin Postpartum Kendini Değerlendirme Ölçeği toplam puan ortalamasının benzer olduğu (sırasıyla 175,06±12,83 ve 176,13±13,29), kontrol grubundaki annelerin puan ortalamasının müdahale gruplarındaki annelerden düşük (225,16±18,90) ve müdahale ile kontrol grupları arasındaki bu farkın da istatistiksel düzeyde anlamlı olduğu bulunmuştur (p<0,05). Sonuç: Annelere video yöntemi ve resimli rehber eşliğinde sözlü anlatım yöntemi şeklinde verilen taburculuk eğitiminin, annelerin taburculuğa hazır oluşluğunun, emzirme öz-yeterliliğinin ve doğum sonrası döneme uyumunun artmasında olumlu yönde etkisi olduğu görülmüştür.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY TEŞEKKÜR SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ ŞEKİLLER DİZİNİ TABLOLAR DİZİNİ ÖZET.. ABSTRACT 1. GİRİŞ 2. GENEL BİLGİLER 2.1. Doğum Sonrası Dönem ve Özellikleri 2.2. Doğum Sonrası Döneme Uyum Süreci 2.3. Doğum Sonrası Dönemde Annenin Bakım Gereksinimleri 2.3.1. Yaşam Bulgularının Değerlendirilmesi 2.3.2. Ağrı 2.3.3. Uterus İnvolüsyonu ve Kanamanın Değerlendirilmesi 2.3.4. Beslenme ve Kilo Kontrolü 2.3.5. Perine Bakımı ve Hijyen 2.3.6. Meme Bakımı 2.3.7. Erken Mobilizasyon 2.3.8. Dinlenme ve Uyku 2.3.9. Boşaltım 2.3.10. Cinsellik ve Aile Planlaması 2.3.11. Egzersiz 2.3.12. Postoperatif Bakım 2.4. Doğum Sonrası Dönemde Bebeğin Bakım Gereksinimleri 2.4.1. Umblikal Kord (Göbek Kordonu) Bakımı 2.4.2. Ağız Bakımı 2.4.3. Göz Bakımı 2.4.4. Perine Bakımı 2.4.5. Banyosu 2.4.6. Giyimi ve Giysilerinin Temizliği 2.4.7. Vücut Sıcaklığı ve Ateş 2.4.8. Uyku Düzeni 2.4.9. Gazının Çıkarılması 2.4.10. Beslenmesi 2.5. Doğum Sonrası Bakım Almayı Etkileyen Faktörler2.6. Dünyada ve Ülkemizde Doğum Sonrası Bakım Hizmetlerinin Durumu 2.7. Doğum Sonrası Dönemde Taburculuğun Planlanması ve Taburculuğa Hazır Oluşluk 2.7.1. Doğum Sonu Dönemde Ebeler Tarafından Verilen Taburculuk Eğitimi ve Önemi 2.7.2. Doğum Sonrası Dönemde Verilen Taburculuk Eğitim Yöntemleri 2.7.2.1. Video Yöntemiyle Eğitim 2.7.2.2. Sözlü Anlatım Yöntemiyle Eğitim 2.7.2.3. Telefonla Görüşme Yöntemiyle Eğitim 2.8. Anne Sütü ve Emzirme 2.8.1. Emzirme Öz-Yeterliliği 2.8.2. Emzirme Öz-Yeterliliğini Artırmada Ebenin Rolü 3. GEREÇ VE YÖNTEM 3.1. Araştırmanın Tipi 3.2. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri 3.3. Araştırmanın Zamanı 3.4. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 3.4.1. Randomizasyon 3.5. Araştırmaya Dâhil Edilme ve Araştırmadan Dışlanma Kriterleri 3.6. Veri Toplama Araçları 3.6.1. Kişisel Bilgi Formu (Ek 3) 3.6.2. Emzirme Öz-Yeterlilik Ölçeği (Kısa Form) (Ek 4) 3.6.3. Hastane Taburculuğuna Hazır Oluşluk Ölçeği-Yeni Doğum Yapmış Anne Formu (Ek 5) 3.6.4. Postpartum Kendini Değerlendirme Ölçeği (Ek 6) 3.7. Doğum Sonrası Taburculuk Eğitim Programının Geliştirilme Süreci 3.7. 1. Doğum Sonrası Taburculuk Eğitim Materyallerinin Geliştirilmesi 3.7.1.1. Doğum Sonrası Taburculuk Eğitim Rehberi (Ek 8) 3.7.1.2. Doğum Sonrası Taburculuk Eğitim Videosu (Ek 9) 3.7.1.3. Doğum Sonrası Taburculuk Eğitim Kitapçığı (Ek 10) 3.7.2. Doğum Sonrası Taburculuk Eğitim Programının Uygulanması 3.7.2.1. Video Yöntemiyle Taburculuk Eğitiminin Uygulanması 3.7.2.2. Sözlü Anlatım Yöntemiyle Eğitimin Uygulanması 3.8. Ön Uygulama 3.9. Verilerin Toplanması 3.9.1. Müdahale 1 Grubunun Veri Toplama Süreci 3.9.2. Müdahale 2 Grubunun Veri Toplama Süreci 3.9.3. Kontrol Grubunun Veri Toplama Süreci 3.9.4. Müdahale 1, Müdahale 2 ve Kontrol Gruplarının Veri Toplama Süreci 3.10. Verilerin Analizi 3.11. Araştırmanın Güçlükleri 3.12. Araştırmanın Değişkenleri 3.13. Araştırmanın Etik Yönü 4. BULGULAR 4.1. Müdahale ve Kontrol Gruplarındaki Annelerin ve Eşlerinin Tanımlayıcı Özellikleri 4.2. Müdahale ve Kontrol Gruplarındaki Annelerin Doğum Sonrası Döneme ve Bebeklerine Ait Özellikler 4.3. Müdahale ve Kontrol Gruplarındaki Annelerin Taburculuk Eğitimi Sonrası Hastane Taburculuğuna Hazır Oluşluk Ölçeği-Yeni Doğum Yapmış Anne Formu, Emzirme Öz-Yeterlilik Ölçeği (Kısa Formu) ve Postpartum Kendini Değerlendirme Ölçeği Puanlarına Yönelik Bulgular 4.4. Müdahale ve Kontrol Gruplarındaki Annelerle Doğum Sonrası 2-7. ve 13-17. Günlerde Yapılan Telefon Görüşmelerinde ve 30-42. Günlerde Yapılan Ev Ziyaretlerinde Elde Edilen Bulgular 5. TARTIŞMA 5.1. Müdahale ve Kontrol Gruplarındaki Annelerin ve Eşlerinin Tanımlayıcı Özelliklerinin İncelenmesi 5.2. Müdahale ve Kontrol Gruplarındaki Annelerin Doğum Sonrası Döneme ve Bebeklerine Ait Özelliklerinin İncelenmesi 5.3. Müdahale ve Kontrol Gruplarındaki Annelerin Taburculuk Eğitimi Sonrası Hastane Taburculuğuna Hazır Oluşluk Ölçeği-Yeni Doğum Yapmış Anne Formu, Emzirme Öz-Yeterlilik Ölçeği (Kısa Formu) ve Postpartum Kendini Değerlendirme Ölçeği Puanlarına Yönelik Özelliklerinin İncelenmesi 5.4. Müdahale ve Kontrol Grubundaki Annelerle Doğum Sonrası 2-7. ve 13-17. Günlerde Yapılan Telefon Görüşmelerine ve 30-42. Günlerde Yapılan Ev Ziyaretlerine Yönelik Özelliklerinin İncelenmesi 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 6.1. Sonuçlar 6.2. Öneriler KAYNAKLAR EKLERtr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherDOĞUM SONRASI FARKLI EĞİTİM YÖNTEMLERİYLE VERİLEN TABURCULUK EĞİTİMİNİN TABURCULUĞA HAZIR OLUŞLUK, DOĞUM SONU UYUM SÜRECİ VE EMZİRME ÖZ-YETERLİLİĞİNE ETKİSİtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subject: Doğum Sonu, Eğitim Yöntemleri, Emzirme, Öz-Yeterlilik, Taburculuğa Hazır Oluşluk, Uyum Süreci.tr_TR
dc.titleDOĞUM SONRASI FARKLI EĞİTİM YÖNTEMLERİYLE VERİLEN TABURCULUK EĞİTİMİNİN TABURCULUĞA HAZIR OLUŞLUK, DOĞUM SONU UYUM SÜRECİ VE EMZİRME ÖZ-YETERLİLİĞİNE ETKİSİtr_TR
dc.typedoctoralThesistr_TR
dc.contributor.departmentAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ EBELİK DOKTORA PROGRAMItr_TR
Appears in Collections:Doktora

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rukiye DEMİR (02.07.2021) TEZ 1.docx11.48 MBMicrosoft Word XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.