Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4047
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAladağ, Soner-
dc.contributor.authorTur, Savaş-
dc.date.accessioned2021-04-12T06:37:46Z-
dc.date.available2021-04-12T06:37:46Z-
dc.date.issued2019-
dc.date.submitted2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4047-
dc.description.abstractÖZET İLKOKULDA ÖĞRENİM GÖREN SURİYELİ SIĞINMACI ÖĞRENCİLERİN ÇOCUK HAKLARINA İLİŞKİN ALGILARININ İNCELENMESİ Savaş TUR Yüksek Lisans Tezi, Temel Eğitim ABD Tez Danışmanı: Doç. Dr. Soner ALADAĞ 2019, XVII + 76 Sayfa Yıllardır süren Suriye iç savaşının sonucunda milyonlarca insan zorunlu olarak göç etmek durumunda bırakılmıştır. Büyük çaptaki tüm göçlerde olduğu gibi bu göç sonrasında da göç edenler ile göç ettikleri ülke vatandaşları arasında uyum sorunları olmaktadır. Uyum sorunlarını şüphesiz ki en çok çocuklar yaşamaktadır. Çalışmanın amacı MEB’e bağlı ilkokullarda öğrenim gören 3. ve 4. sınıf Suriyeli sığınmacı öğrencilerin çocuk haklarına ilişkin algılarını incelemektir. Çalışma İzmir ili içerisinde bulunan 478 Suriyeli sığınmacı öğrenci ile yapılmıştır. Ölçek geliştirme sürecinde 300 öğrenciye, ölçeğin uygulanma sürecinde ise 178 öğrenciye ölçek uygulatılmıştır. Araştırma karma yöntem ile gerçekleştirilmiştir. Nicel verilerin toplanmasında kesitsel tarama modeli kullanılmıştır. Nitel verilerin toplanmasında ise Fenomenoloji yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen ‘Sığınmacı Öğrencilerin Çocuk Haklarına İlişkin Algı Ölçeği’ ve yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde SPSS paket programı kullanılmıştır. Açımlayıcı Faktör Analizi ve Doğrulayıcı Faktör Analizi sonucunda 17 maddelik 2 faktörden oluşan bir ölçek oluşturulmuştur. Nitel verileri toplamak için İlkokulda öğrenim gören 8 Suriyeli sığınmacı öğrenci ile görüşme yapılmıştır. Nitel verilerin analizi içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Çalışma sonucunda Suriyeli sığınmacı öğrencilerin çocuk haklarına ilişkin algılarının cinsiyet, kardeş sayısı, yaş ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre anlamlı farklılık olup olmadığı incelenmiştir. Çalışma sonucunda değişkenler ile gelişme hakkı alt boyutu incelendiğinde hiçbir değişkende anlamlı farklılık bulunamamıştır. Özgürce yaşama hakkı alt boyutu değişkenler açısından incelendiğinde sadece kardeş sayısı değişkeninde anlamlı farklılık bulunmuştur. Ölçek geneli değişkenler açısından incelendiğinde ise sadece kardeş sayısı değişkeninde anlamlı farklılık bulunmuştur. Nitel bulgular sonucunda da öğrenciler en çok oyun oynama hakkı üzerinde durmuşlardır ve bu haklara ilişkin olumlu algı içerisinde oldukları söylenebilir. Çocuk hakları eğitimine ilişkin vi çalışmaların arttırılması ve çocuk hakları konusunda çocuklarla daha fazla çalışma yapılması önerilmiştir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv ÖZET....................................................................................................................................... v ABSTRACT ..........................................................................................................................vii ÖNSÖZ...................................................................................................................................ix ŞEKİLLER DİZİNİ..............................................................................................................xiii GRAFİKLER DİZİNİ ..........................................................................................................xiv TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................. xv EKLER DİZİNİ....................................................................................................................xvi KISALTMALAR DİZİNİ ...................................................................................................xvii GİRİŞ....................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM.............................................................................................................................. 4 1.ARAŞTIRMANIN AMACI................................................................................................. 4 1.1. Araştırmanın Önemi .................................................................................................... 4 1.2. Araştırmanın Problemi................................................................................................. 5 1.2.1. Alt Problemleri .................................................................................................. 5 1.3.Araştırmanın Sınırlılıkları............................................................................................. 5 1.4. Araştırmanın Varsayımları .......................................................................................... 6 1.5. Tanımlar..................................................................................................................... 16 1.6. İlgili Araştırmalar ........................................................................................................ 6 2. BÖLÜM............................................................................................................................ 15 2. KURAMSAL TEMEL ...................................................................................................... 15 2.1. Göç Kuramsal Temel................................................................................................. 15 2.1.1. Göç................................................................................................................... 15 2.1.2. İltica ................................................................................................................. 15 2.1.3. Uluslararası Boyutta ve Türkiye’de İltica, Mülteci Ve Sığınmacı .................. 16xi 2.1.4. Suriyeli Sığınmacılar ....................................................................................... 18 2.2. Çocuk Hakları Kuramsal Temel ................................................................................ 20 2.2.1. Çocuk Hakları .................................................................................................... 20 2.2.2. Çocuk Haklarının Tarihsel Gelişimi .................................................................. 24 2.2.3. Çocuk Haklarının Ülkemizde Gelişimi.............................................................. 27 2.2.4. Çocuk Hakları Eğitimi ....................................................................................... 28 2.2.5. Sığınmacı Çocukların Çocuk Hakları ................................................................ 29 3. BÖLÜM............................................................................................................................ 32 2. YÖNTEM.......................................................................................................................... 32 3.1. Araştırmanın Yöntemi ............................................................................................... 32 3.2. Çalışma Grubu ........................................................................................................... 33 3.2.1.Ölçek Katılımcılarının Kişisel özellikleri......................................................... 34 3.3. Veri Toplama Aracı ................................................................................................... 35 3.3.1.Veri toplama aracını geliştirme süreci.............................................................. 36 3.3.1.1. Ölçek geliştirme sürecine katılan katılımcıların kişisel özellikleri ..... 37 3.3.1.2. Güvenirlilik ......................................................................................... 38 3.3.1.3. Kapsam geçerliliği............................................................................... 39 3.3.1.4. Yapı geçerliliği.................................................................................... 39 3.3.1.4.1. Açımlayıcı faktör analizi : ..................................................................................... 40 3.3.1.4.2. Doğrulayıcı faktör Analizi..................................................................................... 43 3.3.2. Nitel Veri Toplama Aracı ................................................................................ 44 3.3.2.1. Kodlama .............................................................................................. 46 3.3.2.2. Temaların Belirlenmesi....................................................................... 46 3.3.2.3. Kod ve Temaların Örgütlenmesi......................................................... 46 3.3.2.4. Verilerin yorumlanması....................................................................... 47 3.3.2.5. Geçerlilik ve Güvenirlik...................................................................... 47 4. BÖLÜM............................................................................................................................ 48xii 4. BULGULAR VE YORUM ............................................................................................... 48 4.1.Nicel Bulgular............................................................................................................. 48 4.1.1. Cinsiyet Değişkenine İlişkin Bulgular............................................................. 49 4.1.2. Yaş Değişkenine İlişkin Bulgular.................................................................... 50 4.2.3. Kardeş Sayısı Değişkenine İlişkin Bulgular.................................................... 51 4.1.4. Türkiye’de Yaşama Süresi Değişkenine İlişkin Bulgular ............................... 53 4.1.5. Sınıf Düzeyi Değişkenine İlişkin Bulgular...................................................... 54 4.2.Nitel Bulgular ............................................................................................................. 55 4.2.1. Tema: Türkiye’ye İlişkin Unsurlar.................................................................. 55 4.2.2. Tema: Yapılan Etkinlikler ............................................................................... 56 4.2.3. Tema: Duygu İfadeleri..................................................................................... 57 5. SONUÇ, TARTIŞMA VE ÖNERİLER............................................................................ 59 6. KAYNAKLAR................................................................................................................. 63 7. EKLER ............................................................................................................................. 69 ÖZGEÇMİŞ ......................................................................................................................... 76tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectİlkokul, Suriyeli Sığınmacılar, Çocuk Hakları, Algıtr_TR
dc.titleİLKOKULDA ÖĞRENİM GÖREN SURİYELİ SIĞINMACI ÖĞRENCİLERİN ÇOCUK HAKLARINA İLİŞKİN ALGILARININ İNCELENMESİtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ TEMEL EĞİTİM ANABİLİM DALI SINIF EĞİTİMİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMItr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
602570.pdf1.64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.