Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4036
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorÖzdoğan, Osman Nuri-
dc.contributor.authorKılıçalp, Miray-
dc.date.accessioned2021-04-08T12:32:52Z-
dc.date.available2021-04-08T12:32:52Z-
dc.date.issued2019-
dc.date.submitted2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4036-
dc.description.abstractÖZET YİYECEK İÇECEK ENDÜSTRİSİNDE SATIŞ ARTTIRMA ÇABALARI KAPSAMINDA ÇEVRİMİÇİ PAKET SERVİS PORTALLARININ KULLANIMI Miray KILIÇALP Doktora Tezi, Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı Tez Danışmanı: Prof. Dr. Osman Nuri ÖZDOĞAN 2019, XIX + 131sayfa İnternet kullanımının yaygınlaşması ile birlikte e-ticaret sektörü de yükselişe geçmiştir. Elektronik ticaret kapsamında yiyecek içecek kullanılan ve internet üzerinden hizmet veren yemek sipariş siteleri çevrimiçi aracı şirketler konumundadır. Bu tez çalışmasında giderek büyüyen bir sektör haline alan e-ticaretin en önemli oyuncularından biri olan çevrimiçi aracı şirketler ele alınmıştır. Çalışma 3 ana bölümden oluşmaktadır. Araştırmanın birinci bölümünü literatür taraması oluşturmaktadır ve bu bölümde e-ticaret ile ilgili kavramlara, e-ticaretin tarihsel gelişimine, avantaj ve dezavantajlarına, e-ticaret türlerine, sürecine ve uygulama alanları ile e-tüketici kavramı, çevrimiçi yemek siparişi kavramı, fonksiyonları ve genel işleyiş yapısı hakkında genel bilgilere yer verilmiştir. Araştırmanın ikinci bölümünde yiyecek içecek endüstrisi hakkında genel bilgiler verilmiş ve yiyecek içecek işletmelerinde e-ticaret ve çevrimiçi yemek sipariş sistemi hakkında bilgiler verilerek mevcut durum incelenmiştir. Araştırmanın üçüncü ve son kısmında ise iki boyutlu olarak araştırılması ve değerlendirilmesi hedeflenen bu çalışmada ilk olarak, nitel bir araştırma yöntemi olan yarı yapılandırılmış derinlemesine görüşme tekniği ile yemeksepeti.com şirketine üye olan işyeri sahipleri ve/veya yöneticileri ile internet üzerinden hizmet veren paket servis portallarının işletmelere sağladıkları avantajlar ve kullanıma bağlı yaşanan dezavantajlar üzerine yüz yüze görüşmeler sağlanmıştır. Çalışmanın ikinci boyutunu oluşturan tüketici odaklı bu bölümünde ise çevrimiçi paket servis portallarını aktif olarak kullanmakta olan tüketicilerin davranışları genişletilmiş vi Teknoloji Kabul Modeli Ölçeği ve e-Alışveriş Kalitesi ölçeği kapsamında hazırlanan anket formu aracılığıyla araştırılmış ve incelenmiştir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI..............................................................................................iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI...............................................................................iv ÖZET....................................................................................................................................... v ABSTRACT ..........................................................................................................................vii ÖNSÖZ...................................................................................................................................ix ŞEKİLLER DİZİNİ..............................................................................................................xiv TABLOLAR DİZİNİ............................................................................................................. xv GRAFİKLER DİZİNİ .........................................................................................................xvii EKLER DİZİNİ..................................................................................................................xviii KISALTMALAR DİZİNİ ....................................................................................................xix GİRİŞ....................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM.............................................................................................................................. 5 1. ELEKTRONİK TİCARET (e-ticaret) ................................................................................. 5 1.1. Elektronik Ticaret Tanımı............................................................................................ 5 1.2. Elektronik Ticaretin Tarihsel Gelişimi ........................................................................ 9 1.2.1. Elektronik Ticaretin Dünyada Gelişimi............................................................. 9 1.2.2. Elektronik Ticaretin Türkiye’de Gelişimi ....................................................... 12 1.3. Elektronik Ticaret Özellikleri .................................................................................... 20 1.4. Elektronik Ticaret Kapsamı....................................................................................... 21 1.5. E-Ticaret Türleri ........................................................................................................ 23 1.5.1. İşletmeden İşletmeye (B2B- Business to Business) E-ticaret.......................... 23 1.5.2. İşletmeden Tüketiciye ( B2C- Business to customer) Elektronik Ticaret ....... 24 1.5.3. Tüketiciden Tüketiciye (C2C- customer to customer) E-Ticaret .................... 26 1.5.4. İşletmeden Devlete (B2G- Business to Goverment) E-Ticaret ....................... 26 1.6. Elektronik Ticaretin Geleneksel Ticaretten Farkı...................................................... 27 1.6.1. Elektronik Ticaretin Avantajları ...................................................................... 28xi 1.6.1.1. Elektronik ticaretin işletmelere sağladığı avantajlar........................... 28 1.6.1.2. Elektronik ticaretin tüketicilere sağladığı avantajlar........................... 29 1.6.2. Elektronik Ticaretin Dezavantajları................................................................. 30 1.6.2.1. Elektronik ticaretin işletmeler açısından dezavantajları...................... 30 1.6.2.2. Elektronik ticaretin tüketiciler açısından dezavantajları ..................... 31 1.7. Elektronik Ticarette Yaşanan Genel Sorunlar ........................................................... 32 1.8. E -Tüketici ................................................................................................................. 33 1.8.1. Çevrimiçi Satın Alma Niyeti ....................................................................................... 35 2. BÖLÜM............................................................................................................................ 37 2. YİYECEK İÇECEK ENDÜSTRİSİ.................................................................................. 37 2.1. Yiyecek İçecek İşletmelerinde Elektronik Ticaret..................................................... 38 2.2. Çevrimiçi Yemek Sipariş Sistemi.............................................................................. 39 2.2.1. Çevrimiçi Aracı ............................................................................................... 44 2.2.2. Türkiye’de Çevrimiçi Yemek Sipariş Pazarının Durumu................................ 45 2.3. Çevrimiçi Paket Yemek ilişkin Gerçekleştirilmiş Akademik Çalışmalar ................. 49 3. BÖLÜM............................................................................................................................ 52 3. YİYECEK İÇECEK ENDÜSTRİSİNDE SATIŞ ARTTIRMA ÇABALARI KAPSAMINDA ONLİNE (ÇEVRİMİÇİ) PAKET SERVİS PORTALLARININ KULLANIMI............................................................................................................... 52 3.1. Araştırmanın Konusu ve Amacı ................................................................................ 52 3.2. Araştırma Evreni ve Örneklemi................................................................................. 53 3.3. Araştırmanın Sınırlılıkları.......................................................................................... 54 3.4. Araştırma Yöntemi .................................................................................................... 55 3.5. Araştırma Süreci ........................................................................................................ 56 3.5.1. Mülakat Sorularının Oluşturulması ................................................................. 56 3.5.2. Anket Sorularının Oluşturulması..................................................................... 56 3.5.3. Verilerin Toplanması....................................................................................... 58 3.5.3.1. Pilot test............................................................................................... 59xii 3.5.3.2. Anket uygulaması................................................................................ 60 3.6. Veri Analiz Yöntemi.................................................................................................. 61 3.6.1. Nitel Veri Analizleri ........................................................................................ 61 3.6.2. Nicel Veri Analizleri........................................................................................ 64 3.7. Nitel Veri Analizine İlişkin Bulgular ve Değerlendirme........................................... 69 3.7.1. Katılımcıların Demografik Özellikleri ............................................................ 69 3.7.2. İşletmelerin Özelliklerine İlişkin Bulgular ...................................................... 70 3.7.3. İşletmelerin Paket Servis Hizmetlerine İlişkin Bulgular ................................. 72 3.7.4. İşletmelerin Çevrimiçi Paket Yemek Sağlayıcıları ile Çalışma Nedenlerine İlişkin Bulgular................................................................................................. 73 3.7.5. İşletmelerin Çevrimiçi Paket Yemek Sağlayıcıları ile Çalışmalarının Sağladığı Faydalara İlişkin Bulgular................................................................ 77 3.8. Nicel Veri Analizine İlişkin Bulgular........................................................................ 79 3.8.1. Tanımlayıcı İstatistikler ve Değerlendirilmesi ................................................ 79 3.8.1.1. Katılımcıların demografik özellikleri.................................................. 79 3.8.1.2. Katılımcıların yaşadığı şehirlere ait bulgular...................................... 82 3.8.1.3. Katılımcıların internet kullanımına ilişkin bulgular............................ 83 3.8.1.4. Çevrimiçi yemek siparişine ilişkin bulgular........................................ 84 3.8.1.5. Katılımcıların yemek tercihlerine ilişkin bulgular .............................. 85 3.8.2. E-Alışveriş Kalitesi ile Algılanan Kullanışlılık ve Kullanım Kolaylığı Arasındaki İlişki Durumuna Ait Hipotez Testleri............................................ 86 3.8.3. Algılanan Kullanım Kolaylığı ile Algılanan Kullanışlılık ve Kullanıma Dönük Tutum Arasındaki İlişki Durumuna Ait Hipotez Testleri .................... 87 3.8.4. Algılanan Kullanışlılık, Kullanıma Dönük Tutum ve Kullanıma Dönük Niyet Boyutları Arasındaki İlişki Durumuna Ait Hipotez Testleri.................. 88 3.8.5. Kullanıma Dönük Tutum ile Öznel Normlar ve Gerçek Sistem Kullanımı Arasındaki İlişki Durumuna Ait Hipotez Testleri............................................ 89 3.8.6. Cinsiyet Gruplarının Arasında Ana ve Alt Boyut Skorlarının Ortalama Karşılaştırılmasına Ait Bulgular....................................................................... 89 3.8.7. Medeni Hâl Gruplarının Arasında Ana ve Alt Boyut Skorlarının Ortalama Karşılaştırılmasına Ait Bulgular....................................................................... 90xiii 3.8.8. Çocuk Sahibi Olma Durumuna Göre Ana ve Alt Boyut Skorlarının Ortalama Karşılaştırılmasına Ait Bulgular....................................................... 91 3.8.9. Aylık Gelir Durumuna Göre Ana ve Alt Boyut Skorlarının Çoklu Ortalama Karşılaştırılmasına Ait Bulgular....................................................................... 92 3.8.10. Aylık Sipariş Adetine Göre Ana ve Alt Boyut Skorlarının Çoklu Ortalama Karşılaştırılması ............................................................................................... 97 4. TARTIŞMA VE SONUÇ.............................................................................................. 101 5. KAYNAKLAR............................................................................................................... 114 6. EKLER ........................................................................................................................... 122 ÖZGEÇMİŞ ....................................................................................................................... 131tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectE-Ticaret, E-Tüketici, Çevrimiçi Aracı, Genişletilmiş Teknoloji Kabul Modeli, E-Alışveriş Kalitesi Yiyecek-İçecek İşletmeleri.tr_TR
dc.titleYİYECEK İÇECEK ENDÜSTRİSİNDE SATIŞ ARTTIRMA ÇABALARI KAPSAMINDA ÇEVRİMİÇİ PAKET SERVİS PORTALLARININ KULLANIMItr_TR
dc.typedoctoralThesistr_TR
dc.contributor.departmentAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ TURİZM İŞLETMECİLİĞİ ANABİLİM DALItr_TR
Appears in Collections:Doktora

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
595277.pdf2.79 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.