Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4029
Title: DOĞUMA HAZIRLIK EĞİTİMİNİNİN DOĞUM ŞEKLİ VE KADINLARIN DOĞUMA İLİŞKİN GÖRÜŞLERİNE ETKİSİ
Authors: Karaçam, Zekiye
Uğuz, Yasemin
AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ EBELİK ANABİLİM DALI
Keywords: Bakım, doğum, doğuma hazırlık sınıfı, doğum öncesi bakım, ebelik, görüş, sezaryen doğum.
Issue Date: 2021
Publisher: AYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
Abstract: Doğuma hazırlık eğitimi kadınların doğuma ilişkin korku ve endişelerini azaltarak olumlu doğum deneyimi edinmelerini sağlayabilir ve vajinal doğum oranlarını artırabilir. Bu çalışma doğuma hazırlık eğitiminin kadınların doğum şekli ve doğum deneyimine etkisinin incelenmesi amacı ile yapılmıştır. Bu çalışma vaka-kontrol tasarımında, Mayıs 2019–Aralık 2020 tarihlerinde, Muğla Dalaman Devlet Hastanesinde doğum öncesi bakım hizmeti almak üzere bulunan kadınlar ile yürütülmüştür. Araştırma örneklemine gelişigüzel örnekleme yöntemi ile belirlenen 100 (Eğitim: 50 ve Kontrol: 50) kadın alınmıştır. Araştırma verileri Tanıtıcı Bilgi ve Doğum şekli ve Görüş Belirleme Formları ile toplanmıştır. Veriler tanımlayıcı istatistikler ki-kare testi, t-testi, yüzdeler arası fark, çoklu lojistik regresyon analizi kullanarak yapılmıştır. Çalışmada eğitim ve kontrol gruplarındaki kadınların istatistiksel olarak benzer şekilde vajinal doğum (%28,0 ve %46,0) yaptıkları (χ²= 3,475; p= 0,062) ve isteğe bağlı sezaryen oldukları (%13,9 ve %33,3; χ²= 3,375; p= 0,066) bulunmuştur. Katkıda bulunucu değişkenlerin etkisi sabit tutulduğunda, doğum öncesi eğitim sınıflarına katılmanın vajinal doğumları 1,8 kat artırdığı (OR=1,833; %95 CI= 0,724-4,641), ancak bu sonucun istatistiksel olarak anlamlı olmadığı saptanmıştır (p> 0,05). Eğitim grubundaki kadınların kontrol grubuna göre daha fazla oranda (%12,0’ye karşı %0,0) psiko-sosyal destek alabildikleri ve bu farkların anlamlı olduğu belirlenmiştir (sırası ile t= 2,53, p< 0,05). Her iki gruptaki kadınların benzer şekilde anne-bebek etkileşimi (%26,0), anne sütü ile besleme/emzirme başarısı (%46,0), fiziksel rahatlık (%18,0), rahat hareket edebilme/çabuk ayağa kalma (%16,0), kontraksiyonlar ile baş edebilme/doğumu yönetebilme (%18,0) ve bebek bakımını yapabilme (%4,0) konularında olumlu deneyimleri bakımından benzer oldukları saptanmıştır. Diğer yandan yine her iki gruptaki kadınlar benzer şekilde fiziksel rahatsızlık (%66,0), emzirme başarısızlığı/sorun yaşama (%20,0), korku/endişe (%6,0), doğumda kontrol kaybı (%4,0) ve acil sezaryen (%4,0) ile ilgili olumsuz deneyim bildirmişlerdir. Bu çalışmada doğuma hazırlık sınıfının vajinal doğum artırmadığı, isteğe bağlı sezaryenleri azaltmadığı, psiko-sosyal destek alımını artırdığı ve fiziksel deneyimleri etkilemediği sonuçları elde edilmiştir.
URI: http://hdl.handle.net/11607/4029
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yasemin UĞUZ-TEZ.docx1.35 MBMicrosoft Word XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.