Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/4013
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKaracabey, Kürşat-
dc.contributor.authorTanır, Gülsüm-
dc.date.accessioned2021-03-15T10:38:57Z-
dc.date.available2021-03-15T10:38:57Z-
dc.date.issued2021-
dc.date.submitted2021-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/4013-
dc.description.abstractFİZİKSEL AKTİVİTENİN TEKNOLOJİ ÇAĞI HASTALIKLARI NETLESSFOBİ VE NOMOFOBİ İLE İLİŞKİSİ Tanır G. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor Eğitimi Programı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2021. Teknolojinin gelişmesi, dijital araçların yaygınlaşması ve sosyal medyanın bilinçsizce kullanılması nedeniyle bireylerde netlessfobi ve nomofobi adı verilen çeşitli teknoloji çağı hastalıkları ortaya çıkmıştır. Netlessfobi ve nomofobi gibi psikolojik rahatsızlıklar gençlerin zihinsel ve sosyal gelişimini olumsuz etkilemektedir. Bu nedenle gençlerde netlessfobi ve nomofobinin ortaya çıkışını engellemeye yönelik koruyucu önlemler alınmalıdır. Gençlerin netlessfobi ve nomofobiden korunmasında fiziksel aktivitenin etkili bir araç olabileceği ön görülmektedir. Bu nedenle araştırmada orta öğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilerde fiziksel aktivitenin netlessfobi ve nomofobi ile ilişkisinin değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın örneklemi 2019-2020 Eğitim Öğretim yılında Aydın ili Efeler ilçesindeki orta öğretim kurumlarında öğrenim gören 986 (n=480 kadın ve n=506 erkek) gönüllü öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi, Young İnternet Bağımlılığı Ölçeği ve Nomofobi Ölçeği kullanıldı. Elde edilen veriler SPSS 25,0 paket programında %95 güven aralığında ve 0,05 anlamlılık düzeyinde değerlendirildi. Yapılan istatistiki analizlerde fiziksel aktivite ile internet bağımlığı ve nomofobi arasında negatif yönlü zayıf bir ilişki olduğu bulgusuna ulaşıldı (p<0,05). Araştırmada istatistiki analizlerden elde edilen bulgular doğrultusunda öğrencilerin fiziksel aktivite düzeylerinin artmasına bağlı olarak netlessfobi ve nomofobi görülme riskinin düşük düzeyde de olsa azalabileceği sonucuna ulaşıldı. Bu nedenle öğrenciler ilgi alanlarına uygun fiziksel etkinliklere yönlendirilmelidir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI ………………………..………………….………… i TEŞEKKÜR …………………………………………………………….…………… ii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ …..…………………….…………….…. vi TABLOLAR DİZİNİ ….………….…………………………...…………………….. vii ÖZET ………………………………………………………………………………… viii ABSTRACT …………………………………………………………………………. ix 1. GİRİŞ …………………….…………………...………………….…………….….. 1 1.1. Araştırma Soruları ……………………….…………………................................ 3 2. GENEL BİLGİLER ……………………..………………………….………...…… 4 2.1. Bağımlılık Kavramı ………………………………………………………..……. 4 2.2. İnternet Bağımlılığı .……….….…….…………………………............................ 4 2.3. Akıllı Telefon Bağımlılığı ………….……………...……….…………………… 6 2.4. Teknoloji Çağı Hastalıkları .............................….………….....………………..... 7 2.4.1. Netlessfobi …………………………….…………............................................. 7 2.4.2. Nomofobi ………………………………………………..………….................. 8 2.5. Fiziksel Aktivite …………..……………………………………………………... 8 2.6. Fiziksel Aktivite Düzeyinin Belirlenmesi ……………………………………….. 9 2.6.1. Subjektif Yöntemler ………………………….……………………………....... 9 2.6.1.1. Geçmişi sorgulayan anketler ………………………………………………… 9 3. GEREÇ VE YÖNTEM ……...……………………………………….…………… 10 3.1. Araştırmanın Modeli …………………………………………………………...... 10 3.2. Araştırmanın Örneklemi ……………………………………………………..….. 10 3.3. Araştırmaya Dahil Edilme Kriterleri …………………………..………………... 11iv 3.4. Araştırmanın Dışlama Kriterleri …………..……………………….…………..... 11 3.5. Veri Toplama Formları ………………………………………………………….. 11 3.5.1. Kişisel Bilgi Formu ……………………………………………………………. 11 3.5.2. Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi ………...…………...……………..……. 12 3.5.3. Young İnternet Bağımlılığı Ölçeği …………………………………………..... 13 3.5.4. Nomofobi Ölçeği ……….……………………………………………………... 13 3.6. Araştırmanın Etik Yönü…………………………………………………………... 14 3.7. İstatistiksel Değerlendirme ……………………………………………………… 14 4. BULGULAR …………………………………………………………………….... 16 5. TARTIŞMA …………...……….…………………...……...….……………...…... 24 5.1. Öğrencilerin Fiziksel Aktivite Düzeylerinin Tartışılması ……………………….. 24 5.2. Öğrencilerde Netlessfobi Görülme Riskinin Tartışılması ……………………….. 26 5.3. Öğrencilerin Nomofobi Düzeylerinin Tartışılması ………………………………. 30 5.4. Fiziksel Aktivitenin Netlessfobi ve Nomofobi ile İlişkisinin Tartışılması ………. 35 6. SONUÇ VE ÖNERİLER ……………………………..…………..……….………. 38 6.1. Sonuçlar …………………………………………………………………………. 38 6.2. Öneriler ………………………………………………………………………….. 39 KAYNAKLAR ..………………………………...……...……………………………. 41 EKLER………………………………………………………………………………... 51 Ek 1 ADÜ SBF Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurul Kararı ...……… 51 Ek 2 Aydın İl Milli Eğitim Müdürlüğü Araştırma İzni ve Aydın Valiliği Oluru …….. 52 Ek 3 Anket ve Ölçek Formları .……………………………………………………...... 54 Ek 3.1. Kişisel Bilgi Formu …………………………………………………………... 54 Ek 3.2. Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi ………………………………………… 54 Ek 3.3. Young İnternet Bağımlılığı Ölçeği …………………………………………… 55v Ek 3.4. Nomofobi Ölçeği ……………………………………………………………... 56 Ek 4 Bilgilendirilmiş Gönüllü Olur Formu …………………………………………... 58 ÖZGEÇMİŞ …………………………………………...……………………………… 62tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectÖğrenci, Netlessfobi, Nomofobitr_TR
dc.titleFİZİKSEL AKTİVİTENİN TEKNOLOJİ ÇAĞI HASTALIKLARI NETLESSFOBİ VE NOMOFOBİ İLE İLİŞKİSİtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR EĞİTİMİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMItr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gülsüm TANIR.pdf1.97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.