Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3969
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorÖner, Hatice-
dc.contributor.authorEroğlu, İbrahim Halil-
dc.date.accessioned2021-01-28T07:18:37Z-
dc.date.available2021-01-28T07:18:37Z-
dc.date.issued2021-
dc.date.submitted2020-11-25-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/3969-
dc.description.abstractBu araştırmada hemşirelik öğrencilerinin sosyal sorun çözme ve psikolojik iyi olma durumları arasındaki ilişkide duygu ifadesi ve benlik saygısının aracılık rolünün incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesinde eğitim gören 1. 2. 3. ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmuştur. Araştırma örneklemini Hemşirelik Fakültesinde eğitim gören gönüllü toplam 476 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmada verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu, Sosyal Sorun Çözme Ölçeği, Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği, Duyguları İfade Etme Ölçeği ve Psikolojik İyi Olma Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS-25.0 paket programı kullanılmıştır. Analizde Proccess analiz yöntemi aracılığıyla betimleyici istatistikler, örneklem t testi, korelasyon katsayısı ve regresyon analiz testleri uygulanmıştır. Sosyal sorun çözmenin psikolojik iyi olma üzendeki etkisinde duygu ifadesi ve benlik saygının aracı rolünün olup olmadığını test etmek amacıyla oluşturulan modelin korelasyon analizi sonucunda, sosyal sorun çözmenin psikolojik iyi olma üzerinde anlamlı bir etkisinin olduğu bulunmuştur. Sosyal sorun çözmenin duygu ifadesi üzerinde doğrudan etkili olduğu, duygu ifadesinin psikolojik iyi olma üzerinde doğrudan etkili olduğu, duygu ifadesi ile benlik saygısı arasında negatif yönde anlamlı bir ilişki olduğu; sosyal sorun çözmenin benlik saygısı üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı, benlik saygısının psikolojik iyi olma üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı bulunmuştur. Sosyal sorun çözmenin psikolojik iyi olma üzerindeki etkisinde duygu ifadesi aracı rolünün kısmen etkili olduğu, sosyal sorun çözmenin psikolojik iyi olma üzerindeki etkisinde benlik saygısı aracı rolünün olmadığı bulunmuştur.tr_TR
dc.description.sponsorshipHF-19002tr_TR
dc.description.tableofcontentsKABUL VE ONAY SAYFASI i TEŞEKKÜR ii İÇİNDEKİLER iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ vi TABLOLAR DİZİNİ vii ŞEKİLLER DİZİNİ ix ÖZET x ABSTRACT xi 1. GİRİŞ 1 1.1. Problemin Tanımı ve Önemi 1 2. GENEL BİLGİLER 6 2.1 Sosyal Sorun Çözme Kavramı 6 2.1.1. Sorun Kavramının Tanımı 6 2.1.2. Çözüm Kavramının Tanımı 7 2.1.3. Sorun Çözme Kavramının Tanımı 7 2.1.4. Sorun Çözmenin Bileşenleri 9 2.1.5. Sorun Çözme Yöntemleri 9 2.1.6. Sosyal Sorun Çözme Kavramı 11 2.1.7. Hemşirelik Öğrencilerinin Sosyal Sorun Çözme Becerisi 12 2.2. PSİKOLOJİK İYİ OLMA 14 2.2.1. Psikolojik İyi Oluşun Alt Boyutları 14 2.2.2. Hemşirelik Öğrencilerinde Psikolojik İyi Olma 17 2.3. BENLİK SAYGISI KAVRAMI 17 2.3.1. Benlik Kavramı 17 2.3.2. Kuramsal Görüşler 18 2.3.3. Benliğin gelişimi 20 2.3.4. Benlik Saygısı 21 2.3.5. Benlik Saygısını Etkileyen Faktörler 22 2.3.6. Hemşirelik Öğrencilerinde Benlik Saygısı 22 2.4 DUYGU İFADESİ KAVRAMI 23 2.4.1 Duygunun Tanımı 23 2.4.2 Duygu Kuramları 25 2.4.3 Duyguların Sınıflandırılması 26 2.4.4 Duygu İfadesi 26 2.4.5 Hemşirelik Öğrencilerinde Duygu İfadesi 28 3. YÖNTEM 30 3.1. Araştırmanın Şekli 30 3.2. Çalışmanın Evreni ve Örneklemi 30 3.3. Araştırmaya Alınma Kriterleri 30 3.4. Veri Toplama Araçları 31 3.4.1. Kişisel Bilgi formu 31 3.4.2 Duyguları İfade Etme Ölçeği (DİE) 31 3.4.3.Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği (RBSÖ) 32 3.4.4.Psikolojik İyi Olma Ölçeği (PİOÖ) 32 3.4.5.Sosyal Sorun Çözme Ölçeği Kısa Formu (SSÇÖ) 32 3.5. Verilerin Toplanması 33 3.6. Verilerin Analizi 34 3.7. Araştırmanın Sınırlılıkları 34 3.8. Araştırmanın Etik Yönü 34 4. BULGULAR 35 4.1. Çalışmaya Katılan Öğrencilerin Demografik Özelliklerine İlişkin Bulgular 35 4.2. Araştırmaya Katılan Öğrencilerin Demografik Özelliklerine Göre Sorun Çözme Puan Ortalamalarının Karşılaştırılmasına İlişkin Bulgular 38 4.3. Araştırmaya Katılan Öğrencilerin Demografik Özelliklerine Göre Psikolojik İyi Olma Puan Ortalamalarının Karşılaştırılmasına İlişkin Bulgular 41 4.4. Araştırmaya Katılan Öğrencilerin Demografik Özelliklerine Göre Duygu İfadesi Puan Ortalamalarının Karşılaştırılmasına İlişkin Bulgular 44 4.5. Araştırmaya Katılan Öğrencilerin Demografik Özelliklerine Göre Benlik Saygısı Puan Ortalamalarının Karşılaştırılmasına İlişkin Bulgular 48 4.6 Psikolojik İyi Olma, Duyguları İfade Etme, Rosenberg Benlik Saygısı ve Sosyal Sorun Çözme Ölçek Puanlarına İlişkin Bulgular 51 4.7. Sosyal Sorun Çözme, Psikolojik İyi Olma, Benlik Saygısı ve Duygu İfadesi Arasındaki İlişki 52   4.8. Sosyal Sorun Çözmenin Psikolojik İyi Olma Üzerindeki Etkisinde Duygu İfadesinin Aracı Rolü 52 4.9. Sosyal Sorun Çözme ve Psikolojik İyi Olma Durumları Arasındaki İlişkide Duygu İfadesi Aracılık Rolüne İlişkin Bulgular 53 4.10 Sosyal Sorun Çözme ve Psikolojik İyi Olma Durumları Arasındaki İlişkide Benlik Saygısı Aracılık Rolü 54 4.11 Sosyal Sorun Çözme ve Psikolojik İyi Olma Durumları Arasındaki İlişkide Benlik Saygısı Aracılık Rolüne İlişkin Bulgular 55 5. TARTIŞMA 56 5.1 Öğrencilerin Sosyodemografik Özelliklerine Göre Sosyal Sorun Çözme, Psikolojik İyi Olma, Duygu İfadesi ve Benlik Saygısının Tartışılması 56 5.2 Öğrencilerin Sosyal Sorun Çözme Becerileri İle Psikolojik İyi Olma Durumlarının Tartışılması 60 5.3 Öğrencilerin Sosyal Sorun Çözme Becerileri İle Duygu İfadesinin Tartışılması 61 5.4 Öğrencilerin Duygu İfadeleri İle Psikolojik İyi Olmanın Tartışılması 62 5.5 Öğrencilerin Sosyal Sorun Çözme Becerileri İle Benlik Saygısının Tartışılması 63 5.6 Öğrencilerin Benlik Saygıları İle Psikolojik İyi Olmanın Tartışılması 64 5.7 Öğrencilerin Duygu İfadesi İle Benlik Saygısının Tartışılması 65 5.8 Öğrencilerin Sosyal Sorun Çözme Becerileri ve Psikolojik İyi Olmaları İle Benlik Saygısı Arasındaki İlişkinin Tartışılması 65 5.9 Öğrencilerin Sosyal Sorun Çözme Becerileri ve Psikolojik İyi Olmaları İle Duygu İfadesi Arasındaki İlişkinin Tartışılması 66 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 68 7. KAYNAKLAR 70 8. EKLER 93 Ek1: Kişisel Bilgi Formu 93 Ek 2: Psikolojik İyi Olma Ölçeği 94 Ek 3: Duyguları İfade Etme Ölçeği 98 Ek 4. Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği 99 Ek 5: Etik Kurul İzni 100 Ek 6: Kurum İzni 101 Ek 7: Ölçek izinleri 102 ÖZGEÇMİŞ 104tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectBenlik saygısı, duygu, duygu ifadesi, hemşirelik, problem çözme, psikolojik iyi olmatr_TR
dc.titleHemşirelik Öğrencilerinin Sosyal Sorun Çözme ve Psikolojik İyi Olma Durumları Arasındaki İlişkide Duygu İfadesi ve Benlik Saygısının Aracılık Rolütr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğitr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ibrahim Eroğlu Tez 26.01.2021.pdfYüksek Lisans Tezi1.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.