Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3942
Title: ORTAOKULLARDA GÜRÜLTÜ DÜZEYİ, GÜRÜLTÜNÜN ÖĞRENCİLERİN FİZİKSEL VE RUHSAL SAĞLIĞINA ETKİSİ: AYDIN İLİ ÖRNEĞİ
Authors: YILDIRIM, BELGİN
DENLİ, GÜLÇİN
10366805
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ, HEMŞİRELİK FAKÜLTESİ, HALK SAĞLIĞI HEMŞİRELİĞİ BÖLÜMÜ
Keywords: Research Subject Categories::SOCIAL SCIENCES::Social sciences::Education::Nursing education
Issue Date: 2020
Publisher: ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ, SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
Abstract: ORTAOKULLARDA GÜRÜLTÜ DÜZEYİ, GÜRÜLTÜNÜN ÖĞRENCİLERİN FİZİKSEL VE RUHSAL SAĞLIĞINA ETKİSİ: AYDIN İLİ ÖRNEĞİ Denli G. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Halk Sağlığı Hemşireliği Programı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2020. Bu çalışma, Aydın İli Efeler ilçesine bağlı ortaokullarda gürültü düzeyinin ölçülmesi ve gürültünün öğrenciler üzerindeki etkilerinin belirlenmesine yönelik kesitsel tipte planlanmış bir çalışmadır. Araştırma, Aydın İli Efeler İlçesinde Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı ortaokullarda 2018- 2020 eğitim öğretim yıllarında güz ve bahar dönemlerinde öğrenimine devam eden öğrenciler ile yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini toplam 11727 öğrenci oluşturmuştur. G-power programı kullanılarak örneklem hacmi hesaplamıştır. Çalışmanın örneklemini 2448 öğrenci oluşturmuştur. Veri formu; sosyo demografik özellikler ve gürültü algılama sorularından oluşmuştur. Svantek 957 model gürültü ölçüm cihazı kullanılarak gürültü ölçümü yapılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 22,0 paket programı kullanılarak sayı, yüzde, frekans analizi kullanılmıştır. Bu araştırma Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Bilimsel Araştırma Fonundan proje desteği almıştır. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulundan ve Aydın il Milli Eğitim müdürlüğünden araştırmanın yapılabilmesi için izin alınmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin %49,1’i kız, %50,9’u erkektir. Öğrencilerin %18,8’i gürültüyü “çok ses çıkarmak” olarak tanımlamıştır. Araştırmadaki öğrencilerin okulda bulundukları zaman diliminde dış ortamdan gelen otomobil sesinden rahatsız olanların oranı %51,2, okul içindeki gelen seslerden rahatsız olanların oranı %68,8’dir. Gürültü olduğunda öğrencilerin %71,2’si derste dikkatlerinin dağıldığını, %68,5’i dersi anlamakta güçlük çektiğini ifade etmiştir. Öğrencilerin %73,4’ü okullarının daha sessiz bir yerde olmasını istemektedirler. Sınıfta ve okul bahçesinde gürültü düzeyleri Svantek 957 ile ölçülmüştür. En yüksek gürültü düzeyi ortalaması teneffüs esnasında 66,2 dB(A), en düşük gürültü düzeyi ortalaması boş xi sınıfta pencereler kapalı olduğunda 48 dB(A) olarak ölçülmüştür. Ders esnasında gürültü düzeyi ortalaması 48,6 dB(A) olarak elde edilmiştir. Bazı okullardaki gürültü düzeyleri kabul edilebilir sınır değerlerin biraz üzerindedir. Gürültü, okullarda öğrencilerin konforunu bozan, dersi anlamasını zorlaştıran, sağlığı olumsuz etkileyen bir durum olarak karşımıza çıkmaktadır. Okullardaki gürültü ile ilgili yeterli önlemlerin alınabilmesi amacıyla; gürültü ve sağlığı olumsuz etkileyen durumlar ile ilgili öğrencilere, velilere, öğretmenlere, okul idarecilerine ve diğer okul çalışanlarına okul hemşireleri tarafından eğitim verilebilir. Bunun için de okul sağlığı hemşiresi kadrosu Türkiye’deki tüm Milli Eğitim Müdürlüklerine bağlı okullara tahsis edilebilir. Böylece okullarda gürültü ve sağlığı olumsuz etkileyen durumlar erken fark edilebilir. Anahtar Kelime: Anlama, Gürültü, Okul, Okul Sağlığı, Rahatsızlık
URI: http://hdl.handle.net/11607/3942
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GÜLÇİN DENLİ.pdfmakale dosyası2.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.