Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3942
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorYILDIRIM, BELGİN-
dc.contributor.authorDENLİ, GÜLÇİN-
dc.date.accessioned2020-11-06T11:32:00Z-
dc.date.available2020-11-06T11:32:00Z-
dc.date.issued2020-
dc.date.submitted2020-09-15-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/3942-
dc.description.abstractORTAOKULLARDA GÜRÜLTÜ DÜZEYİ, GÜRÜLTÜNÜN ÖĞRENCİLERİN FİZİKSEL VE RUHSAL SAĞLIĞINA ETKİSİ: AYDIN İLİ ÖRNEĞİ Denli G. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Halk Sağlığı Hemşireliği Programı, Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2020. Bu çalışma, Aydın İli Efeler ilçesine bağlı ortaokullarda gürültü düzeyinin ölçülmesi ve gürültünün öğrenciler üzerindeki etkilerinin belirlenmesine yönelik kesitsel tipte planlanmış bir çalışmadır. Araştırma, Aydın İli Efeler İlçesinde Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı ortaokullarda 2018- 2020 eğitim öğretim yıllarında güz ve bahar dönemlerinde öğrenimine devam eden öğrenciler ile yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini toplam 11727 öğrenci oluşturmuştur. G-power programı kullanılarak örneklem hacmi hesaplamıştır. Çalışmanın örneklemini 2448 öğrenci oluşturmuştur. Veri formu; sosyo demografik özellikler ve gürültü algılama sorularından oluşmuştur. Svantek 957 model gürültü ölçüm cihazı kullanılarak gürültü ölçümü yapılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 22,0 paket programı kullanılarak sayı, yüzde, frekans analizi kullanılmıştır. Bu araştırma Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Bilimsel Araştırma Fonundan proje desteği almıştır. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulundan ve Aydın il Milli Eğitim müdürlüğünden araştırmanın yapılabilmesi için izin alınmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin %49,1’i kız, %50,9’u erkektir. Öğrencilerin %18,8’i gürültüyü “çok ses çıkarmak” olarak tanımlamıştır. Araştırmadaki öğrencilerin okulda bulundukları zaman diliminde dış ortamdan gelen otomobil sesinden rahatsız olanların oranı %51,2, okul içindeki gelen seslerden rahatsız olanların oranı %68,8’dir. Gürültü olduğunda öğrencilerin %71,2’si derste dikkatlerinin dağıldığını, %68,5’i dersi anlamakta güçlük çektiğini ifade etmiştir. Öğrencilerin %73,4’ü okullarının daha sessiz bir yerde olmasını istemektedirler. Sınıfta ve okul bahçesinde gürültü düzeyleri Svantek 957 ile ölçülmüştür. En yüksek gürültü düzeyi ortalaması teneffüs esnasında 66,2 dB(A), en düşük gürültü düzeyi ortalaması boş xi sınıfta pencereler kapalı olduğunda 48 dB(A) olarak ölçülmüştür. Ders esnasında gürültü düzeyi ortalaması 48,6 dB(A) olarak elde edilmiştir. Bazı okullardaki gürültü düzeyleri kabul edilebilir sınır değerlerin biraz üzerindedir. Gürültü, okullarda öğrencilerin konforunu bozan, dersi anlamasını zorlaştıran, sağlığı olumsuz etkileyen bir durum olarak karşımıza çıkmaktadır. Okullardaki gürültü ile ilgili yeterli önlemlerin alınabilmesi amacıyla; gürültü ve sağlığı olumsuz etkileyen durumlar ile ilgili öğrencilere, velilere, öğretmenlere, okul idarecilerine ve diğer okul çalışanlarına okul hemşireleri tarafından eğitim verilebilir. Bunun için de okul sağlığı hemşiresi kadrosu Türkiye’deki tüm Milli Eğitim Müdürlüklerine bağlı okullara tahsis edilebilir. Böylece okullarda gürültü ve sağlığı olumsuz etkileyen durumlar erken fark edilebilir. Anahtar Kelime: Anlama, Gürültü, Okul, Okul Sağlığı, Rahatsızlıktr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER TEŞEKKÜRLER i SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ v TABLOLAR DİZİNİ vii FOTOĞRAFLAR DİZİNİ vii 1. GİRİŞ ix 1.1. Araştırmanın Amacı 1 2. GENEL BİLGİLER 4 2.1. Gürültü Kavramı 6 2.1.1. Ses Nedir? 6 2.1.2. Ses İle İlgili Temel Kavramların Tanımları 7 2.1.2.1. Frekans (Sıklık) Nedir? 7 2.1.2.2. Desibel (dB) Nedir? 7 2.1.2.3. Hız Nedir? 8 2.1.2.4. Genlik (Amplitüd) Nedir? 8 2.1.2.5. Ses Şiddeti Nedir? 9 2.1.3. İşitme Anatomisi ve Fizyolojisi 9 2.1.4. Gürültü Tanımı 9 2.1.5. Gürültünün Sınıflandırılması 10 2.1.5.1. Frekans Spektrumuna Göre Gürültünün Sınıflandırılması 11 2.1.5.2. Ses Düzeyinin Zamanla Değişimine Göre Gürültü Sınıflandırılması 11 2.1.6. Çevresel Gürültü Tanımı 11 2.1.7. Gürültü Düzeylerine Göre Etkileri 12 2.1.8. Gürültü Düzeyinin Ölçülmesi 12 2.1.9. Gürültü Önlemek İçin Alınabilecek Tedbirler 13 2.1.9.1. Türkiye’deki Gürültü Kirliliği İle İlgili Düzenlemeler 13 2.1.9.2. Türkiye’de Gürültü Kirliliği Farkındalığına Yönelik Çalışmalar 13 2.2. Okul Gürültüsünün Öğrenciler Üzerindeki Etkileri 14 2.2.1. Okullardaki Gürültünün Öğrencilerin Sağlığı ve Konforu Üzerindeki Etkileri 15 2.2.1.1. Gürültünün Fiziksel Etkileri 15 2.2.1.2. Gürültünün Fizyolojik Etkileri 16 iii 2.2.1.3. Gürültünün Performans Üzerindeki Etkileri 17 2.2.1.4. Gürültünün Psikolojik Etkileri 17 2.3. Okul Hemşiresinin Sorumlulukları, Rolleri ve Fonksiyonu 19 2.4. Okullarda Gürültü Kirliliği İle İlgili Yapılan Çalışmalar 23 2.4.1. Türkiye’de Yapılan Çalışmalar 23 2.4.2. Dünyada Yapılan Çalışmalar 28 3. GEREÇ VE YÖNTEM 28 3.1. Araştırmanın Tipi 28 3.2. Araştırmanın Yapıldığı Yer 28 3.3. Araştırmanın Zamanı 28 3.4. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 30 3.5. Araştırmaya Alınma Kriterleri 32 3.6. Araştırmaya Alınmama/Dışlanma Kriterleri 32 3.7. Araştırmada Kullanılan Veri Toplama Araçları 32 3.7.1. Gürültü Ölçüm Cihazı 32 3.7.2. Sosyo Demografik Özellikler Veri Formu ve Gürültü Algılama Soruları 34 3.8. Araştırmanın Ön Uygulaması 34 3.9. Araştırmanın Etik Yönü 34 3.10. Verilerin İstatiksel Analizi 34 4. BULGULAR 35 4.1. Öğrencilerin Sosyo Demografik Özellikleri 35 4.2. Öğrencilere Göre Gürültü Tanımları 36 4.3. Öğrencilerin Ev Ortamında Gürültüye İlişkin Düşünceleri 37 4.4. Öğrencilerin Okul Ortamında Gürültüye İlişkin Düşünceleri 38 4.5. Öğrencilerin Sınıf Ortamında Gürültüye İlişkin Düşünceleri 40 4.6. Ortaokullarda Gürültü Düzeyleri 44 4.7. Ortaokullarda Gürültüden Rahatsız Olma Durumlarının Karşılaştırılması 52 5. TARTIŞMA 55 5.1. Öğrencilerin Sosyo Demografik Özelliklerinin İncelenmesi 55 5.2. Öğrencilerin Ev Ortamında Gürültüye İlişkin Düşüncelerinin İncelenmesi 57 5.3. Öğrencilerin Okul Ortamında Gürültüye İlişkin Düşüncelerinin İncelenmesi 60 5.4. Öğrencilerin Sınıf Ortamında Gürültüye İlişkin Düşüncelerinin İncelenmesi 62 5.5. Ortaokullarda Gürültü Düzeylerinin İncelenmesi 69 iv 5.6. Ortaokullarda Gürültüden Rahatsız Olma Durumlarının İncelenmesi 76 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 78 KAYNAKLAR 83 EKLER 87 EK 1: Etik Kurul İzin Yazısı 87 EK 2: Kurum İzin Yazıları 89 EK 3: Anket Formı 92 EK 4: Bilgilendirilmiş Gönüllü Onam Formu 95 ÖZGEÇMİŞ 98tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ, SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectResearch Subject Categories::SOCIAL SCIENCES::Social sciences::Education::Nursing educationtr_TR
dc.titleORTAOKULLARDA GÜRÜLTÜ DÜZEYİ, GÜRÜLTÜNÜN ÖĞRENCİLERİN FİZİKSEL VE RUHSAL SAĞLIĞINA ETKİSİ: AYDIN İLİ ÖRNEĞİtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.authorID10366805tr_TR
dc.contributor.departmentADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ, HEMŞİRELİK FAKÜLTESİ, HALK SAĞLIĞI HEMŞİRELİĞİ BÖLÜMÜtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GÜLÇİN DENLİ.pdfmakale dosyası2.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.