Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3891
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorDinçer, Beste-
dc.contributor.authorPaf, Muhammed-
dc.date.accessioned2020-08-13T12:17:41Z-
dc.date.available2020-08-13T12:17:41Z-
dc.date.issued2019-
dc.date.submitted2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/3891-
dc.description.abstractBu araştırmanın temel amacı, Aydın ili Germencik ilçesinde öğrenim gören ortaokul (5, 6, 7 ve 8. sınıf) öğrencilerinin bilişimsel düşünme becerileri ile yaratıcı problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırmanın örneklem grubunu, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Aydın ili Germencik ilçesinde öğrenim gören 1098 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. İlişkisel (korelasyonel) tarama modelinin kullanıldığı nicel türdeki bu araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Bilişimsel Düşünme Becerileri Ölçeği (Ortaokul Öğrencileri için) ve Yaratıcı Problem Çözme Özellikleri Envanteri kullanılmıştır. Araştırma kapsamında toplanan verilerin analizi için betimsel istatistikler ile ilişkisiz örneklemler t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve Pearson korelasyon testi uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre, öğrencilerin bilişimsel düşünme becerileri ve yaratıcı problem çözme becerileri toplam puan ve alt boyutlarına ilişkin ortalama puanların yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Öğrencilerin cinsiyete göre bilişimsel düşünme becerileri ve yaratıcı problem çözme becerileri ortalama puanlarının kızlar lehine anlamlı şekilde farklılaştığı saptanmıştır. Sınıf düzeyi ve yaşın artmasıyla birlikte öğrencilerin bilişimsel düşünme becerileri puanlarında istatistiksel açıdan anlamlı farklılıklar ortaya konmuştur. Araştırmada dikkat çeken bir diğer bulgu ise öğrencilerin bilişimsel düşünme becerileri ve yaratıcı problem çözme becerileri ile teknolojiyle ilgili gelişmeleri takip etme arasında doğrudan bir bağlantı olmasıdır. Bu sonuca göre bilişimsel düşünme becerileri ve yaratıcı problem çözme becerileri, teknoloji ile ilgili alandaki gelişmeleri takip ettiğini belirten öğrenciler lehine anlamlı şekilde farklılaşmaktadır. Benzer şekilde bilişimsel düşünme vii becerileri ve yaratıcı problem çözme becerileri ile alt boyutlarında, bilgisayara sahip olan öğrencilerin ortalama puanlarının daha yüksek olduğu ayrıca ortalama puanların bilgisayara sahip olduğunu belirten öğrencilerin lehine farklılaştığı saptanmıştır. Öğrencilerin bilişimsel düşünme becerileri ile yaratıcı problem çözme becerilerinin aile gelir düzeylerine göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı görülmüştür. Ek olarak öğrencilerin bilişimsel düşünme becerileri ile yaratıcı problem çözme becerileri arasındaki orta düzeyde pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI ………….……………………………………………….. iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI ……………………………………………….. v ÖZET ..................................................................................................................................... vi ABSTRACT ........................................................................................................................ viii ÖNSÖZ ................................................................................................................................... x ŞEKİLLER DİZİNİ ............................................................................................................ xvi TABLOLAR DİZİNİ ......................................................................................................... xvii EKLER DİZİNİ ................................................................................................................... xx KISALTMALAR DİZİNİ .................................................................................................. xxi BÖLÜM I ................................................................................................................................ 1 1. GİRİŞ ........................................................................................................................... 1 1.1. Problem Durumu ................................................................................................... 1 1.2. Araştırmanın Amacı .............................................................................................. 3 1.3. Araştırmanın Önemi .............................................................................................. 5 1.4. Varsayımlar ........................................................................................................... 6 1.5. Sınırlılıklar ............................................................................................................. 6 1.6. Tanımlar ................................................................................................................ 6 BÖLÜM II .............................................................................................................................. 7 2. KURAMSAL ÇERÇEVE .......................................................................................... 7 2.1. 21. Yüzyılda Bireylerin Sahip Olması Gereken Beceriler .................................... 7 2.2. Bilişimsel Düşünme Becerisi: Kavram, Bakış Açıları .......................................... 8 2.2.1. Bilişimsel Düşünmenin Kısa Tarihi ............................................................. 10 2.2.2. 21. Yüzyılda Popülerleşen Bir Beceri: Bilişimsel Düşünme ...................... 11 2.3. Yaratıcılık ve Yaratıcı Düşünme ......................................................................... 15 2.3.1. Yaratıcı Düşünme Becerisine Sahip Birey Özellikleri ................................ 17 2.4. Problem Çözme Becerisi ..................................................................................... 18 xiii 2.5. Yaratıcı Problem Çözme Becerisi ....................................................................... 20 2.6. Bilişimsel Düşünme ile Yaratıcı Problem Çözme Arasındaki İlişki ................... 22 BÖLÜM III .......................................................................................................................... 24 3. İLGİLİ ARAŞTIRMALAR ..................................................................................... 24 3.1. Bilişimsel Düşünme Becerileri ile İlgili Yapılan Araştırmalar ........................... 24 3.2. Yaratıcı Problem Çözme ile ilgili Yapılan Araştırmalar ..................................... 35 BÖLÜM IV ........................................................................................................................... 39 4. YÖNTEM .................................................................................................................. 39 4.1. Araştırmanın Modeli ........................................................................................... 39 4.2. Araştırma Evreni ve Örneklem ............................................................................ 40 4.3. Veri Toplama Araçları ......................................................................................... 42 4.3.1. Kişisel Bilgi Formu ...................................................................................... 42 4.3.2. Bilişimsel Düşünme Becerileri Ölçeği ......................................................... 43 4.3.3. Yaratıcı Problem Çözme Özellikleri Envanteri ........................................... 45 4.4. Verilerin Analizi .................................................................................................. 47 BÖLÜM V ............................................................................................................................ 49 5. BULGULAR VE YORUM....................................................................................... 49 5.1. Ortaokul Öğrencilerinin Bilişimsel Düşünme Beceri Düzeylerine İlişkin Bulgular ve Yorumlar .................................................................................................................... 49 5.2. Ortaokul Öğrencilerinin Bilişimsel Düşünme Beceri Düzeylerinin Farklı Değişkenlere Göre Farklılaşma Durumuna İlişkin Bulgular ve Yorumlar .................... 50 5.2.1. Ortaokul Öğrencilerinin Bilişimsel Düşünme Beceri Düzeylerinin Cinsiyet Değişkenine Göre Farklılaşması ................................................................................. 50 5.2.2. Ortaokul Öğrencilerinin Bilişimsel Düşünme Beceri Düzeylerinin Sınıf Değişkenine Göre Farklılaşması ................................................................................. 51 5.2.3. Ortaokul Öğrencilerinin Bilişimsel Düşünme Beceri Düzeylerinin Yaş Değişkenine Göre Farklılaşması ................................................................................. 54 xiv 5.2.4. Ortaokul Öğrencilerinin Bilişimsel Düşünme Beceri Düzeylerinin Bilgisayara Sahip Olma Durumu Değişkenine Göre Farklılaşması ........................... 58 5.2.5. Ortaokul Öğrencilerinin Bilişimsel Düşünme Beceri Düzeylerinin Teknolojik Gelişmeleri Takip Etme Durumu Değişkenine Göre Farklılaşması ........................... 59 5.2.6. Ortaokul Öğrencilerinin Bilişimsel Düşünme Beceri Düzeylerinin Günlük Bilgisayar Kullanım Süresi Değişkenine Göre Farklılaşması .................................... 60 5.2.7. Ortaokul Öğrencilerinin Bilişimsel Düşünme Becerilerinin Aile Gelir Düzeyi Değişkenine Göre Farklılaşması ................................................................................. 63 5.3. Ortaokul Öğrencilerinin Yaratıcı Problem Çözme Beceri Düzeylerine İlişkin Bulgular ve Yorumlar ..................................................................................................... 66 5.4. Ortaokul Öğrencilerinin Yaratıcı Problem Çözme Beceri Düzeylerinin Farklı Değişkenlere Göre Farklılaşma Durumuna İlişkin Bulgular ve Yorumlar .................... 66 5.4.1. Ortaokul Öğrencilerinin Yaratıcı Problem Çözme Beceri Düzeylerinin Cinsiyete Göre Farklılaşması ...................................................................................... 67 5.4.2. Ortaokul Öğrencilerinin Yaratıcı Problem Çözme Beceri Düzeylerinin Sınıf Değişkenine Göre Farklılaşması ................................................................................. 68 5.4.3. Ortaokul Öğrencilerinin Yaratıcı Problem Çözme Beceri Düzeylerinin Yaş Değişkenine Göre Farklılaşması ................................................................................. 71 5.4.4. Ortaokul Öğrencilerinin Yaratıcı Problem Çözme Beceri Düzeylerinin Bilgisayara Sahip Olma Durumuna Göre Farklılaşması ............................................ 74 5.4.5. Ortaokul Öğrencilerinin Yaratıcı Problem Çözme Beceri Düzeylerinin Teknolojik Gelişmeleri Takip Etme Durumuna Göre Farklılaşması .......................... 75 5.4.6. Ortaokul Öğrencilerinin Yaratıcı Problem Çözme Beceri Düzeylerinin Bilgisayar Kullanım Süresine Göre Farklılaşması ..................................................... 76 5.4.7. Ortaokul Öğrencilerinin Yaratıcı Problem Çözme Becerilerinin Aile Gelir Düzeylerine Göre Farklılaşması ................................................................................. 79 5.5. Ortaokul Öğrencilerinin Bilişimsel Düşünme Becerileri ile Yaratıcı Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkiye Ait Bulgular ve Yorumlar .................................. 82 BÖLÜM VI ........................................................................................................................... 85 6. TARTIŞMA ve SONUÇ ........................................................................................... 85 xv 6.1. Tartışma ve Sonuçlar ........................................................................................... 85 6.2. Öneriler ................................................................................................................ 93 6.2.1. Uygulayıcılara Yönelik Öneriler ..................................................................... 93 6.2.2. Araştırmacılara Yönelik Öneriler .................................................................... 94 7. KAYNAKLAR ................................................................................................................. 95 8. EKLER ........................................................................................................................... 108 Ek 1. Kullanılan Ölçme Araçları .................................................................................. 108 Ek 2. Ölçme Araçlarının Doğrulayıcı Faktör Analizine İlişkin Yol Diyagramları ...... 112 Ek 3. Ölçme Araçlarının Kullanım İzinleri .................................................................. 113 Ek 4. Ölçme Araçlarının Uygulanması için Alınan İlgili İzinler ................................ 114 ÖZGEÇMİŞ ....................................................................................................................... 116tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAdnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectBilişimsel Düşünme, Yaratıcı Problem Çözme, Bilgisayar Bilimi, 21.yy. Becerileri.tr_TR
dc.titleOrtaokul öğrencilerinin bilişimsel düşünme becerileri ile yaratıcı problem çözme becerileri arasındaki ilişkitr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
577695.pdf3.58 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.