Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3889
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorgüneş, zeynep-
dc.contributor.authoruysal, aysel-
dc.date.accessioned2020-08-13T12:00:52Z-
dc.date.available2020-08-13T12:00:52Z-
dc.date.issued2020-08-13-
dc.date.submitted2019-06-14-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/3889-
dc.description.abstractBu araştırma, perkutan koroner girişim yapılan koroner arter hastalarında yaşam tarzı değişikliği konusunda yapılan mobil destekli izlem ve sürekli eğitimin yaşam kalitesini ve ilaç kullanımını arttırmaya, ve değiştirilebilir hastalık risk faktörlerini azaltmaya yönelik etkisini belirlemek amacıyla yapıldı. Araştırmanın evrenini, Aydın Devlet Hastanesi Kardiyoloji Servisi’nde Şubat – Eylül 2016 tarihleri arasında perkutan koroner girişim uygulanan 370 hasta oluşturdu. Örneklem, post-hoc güç analizi ile belirlendi ve toplam 102 hasta ile çalışma tamamlandı. Uzman görüşüne sunulan hasta eğitimi eğitici el kitapçığı doğrultusunda, yaşam tarzı değişikliği oluşturmak amacı ile bireysel eğitim ve mobil izlem gruplarına eğitim yapıldı. Broşür grubuna yazılı eğitim materyali verildi. Araştırmanın verileri “Hasta Bilgi Formu”, “Morisky 8-maddeli İlaca Uyum Anketi (MMAS-8)” ve “EQ-5D Genel Yaşam Kalitesi Ölçeği” kullanılarak taburculuk öncesi, taburculuk sonrası 3. ayda ve 6. ayda toplandı. Verilerin analizinde SPSS 24.0 ve PAST-3 programları kullanıldı. Değişkenler % 95 güven düzeyinde incelenmiş olup p değeri 0,05’ ten küçük anlamlı kabul edildi. Eğitim gruplarındaki hastaların yaş ortalaması 57,1 ± 10 olarak bulundu. Hastaların % 93,1’ inin erkek, % 77,5’ inin lise öncesi eğitime sahip, yarısından fazlasının sigara içtiği ve çok azının egzersiz yaptığı belirlendi. Bireysel eğitim ve mobil destekli eğitim verilen hastaların, broşür verilen hastalara göre 6. ayda ilaca uyumlarının anlamlı düzeyde yüksek olduğu izlendi (p < 0,05). Mobil destekli eğitim verilen hastalarda, broşür verilen hastalara göre 3. ay total kolesterol, 6. ay total kolesterol ve 6. ay LDL kolesterol değerlerinde anlamlı bir azalma olduğu belirlendi (p < 0,05). Sonuç olarak, her üç eğitim yöntemi de davranış değişikliği oluşturmada ve yaşam kalitesini arttırmada etkili oduğu izlenmiştir. Mobil destekli sürekli izlem ve eğitimin ilaca uyumu arttıran bir faktör olduğu söylenebilir.tr_TR
dc.description.sponsorshipAdnan Menderes Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi tarafından ASYO-16005 proje numarası ile desteklenmiştirtr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI i TEŞEKKÜR ii İÇİNDEKİLER iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ vi TABLOLAR DİZİNİ vii ÖZET viii ABSTRACT x 1. GİRİŞ 1 2. GENEL BİLGİLER 4 2.1. Koroner Arter Hastalığının Tanımı ve Epidemiyolojisi 4 2.2. Koroner Arter Hastalığının Fizyopatolojisi 4 2.3. Koroner Arter Hastalığının Etiyolojisi 5 2.3.1. Koroner Arter Hastalığı Değiştirilemez Risk Faktörleri 5 2.3.1.1. Yaş ve cinsiyet 5 2.3.1.2. Ailede koroner arter hastalığı öyküsü 6 2.3.2. Koroner Arter Hastalığı Değiştirilebilir Risk Faktörleri 6 2.3.2.1. Sigara ve tütün ürünleri kullanımı ve sigara dumanına maruz kalmak 6 2.3.2.2. Dislipidemi 7 2.3.2.3. Sağlıksız beslenme alışkanlığı 7 2.3.2.4. Fiziksel aktivite azlığı 7 2.3.2.5. Obezite veya fazla kilolu olmak 8 2.3.2.6. Hipertansiyon 8 2.3.2.7. Diabetes Mellitus 9 2.3.2.8. Psikososyal faktörler 9 2.4. Koroner Arter Hastalığının Klinik Seyri 9 2.5. Akut Koroner Hastalığında Tanı 10 2.5.1. Belirti ve Bulgular 10 2.5.2. Tanı Yöntemleri 12 2.6. Akut Koroner Sendromlarda Tedavi 13 2.6.1. Farmakolojik Tedavi 13 2.7. Koroner Arter Hastalığı Risk Faktörlerinin Azaltılmasına Yönelik Yaşam Tarzı Değişikliği Önerileri 15 2.7.1. Sigara Bırakma Önerileri 15 2.7.2. Beslenme ve Kilo Kontrolü Önerileri 15 2.7.3. Fiziksel Aktivite Önerileri 17 2.8. Hasta Eğitiminin Önemi 18 3. GEREÇ VE YÖNTEM 21 3.1. Araştırmanın Amacı ve Yöntemi 21 3.2. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 21 3.3. Araştırmaya Dâhil Edilme ve Dışlama Kriterleri 22 3.4. Araştırmanın Hipotezleri 23 3.5. Veri Toplama Araçları 23 3.5.1 Hasta Bilgi Formu (Ek 1) 23 3.5.2. Morisky 8-Maddeli İlaca Uyum Anketi (MMAS-8) (Ek 2) 24 3.5.3. EQ-5D Genel Yaşam Kalitesi Ölçeği (Ek 3) 24 3.6. Veri Toplama Yöntemi 25 3.7. Eğitim Materyallerinin Hazırlığı 25 3.8. Araştırmanın Uygulanması 26 3.9. Araştırma Verilerinin Değerlendirilmesi 27 3.10. Araştırmanın Finansal Kaynakları 28 3.11. Araştırmanın Sınırlılıkları 28 3.12. Araştırmanın Etik Yönü 28 4. BULGULAR 29 5. TARTIŞMA 46 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 54 KAYNAKLAR 57 EKLER 65 ÖZGEÇMİŞ 87tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectKoroner Arter Hastalığı, Yaşam Tarzı Değişikliği, Yaşam Kalitesi, İlaç Uyumu, Telefonla Hasta İzlemi, Bireysel Hasta Eğitimitr_TR
dc.titlePERKÜTAN KORONER GİRİŞİM SONRASI MOBİL DESTEKLİ İZLEM VE SÜREKLİ HASTA EĞİTİMİNİN HASTALIK YÖNETİMİNE ETKİSİ: RANDOMİZE KONTROLLÜ ÇALIŞMAtr_TR
dc.title.alternativeTHE EFFECT OF TELEPHONE FOLLOW-UP INTERVENTION AND CONTINUOUS PATIENT TRAINING ON DISEASE MANAGEMENT AFTER PERCUTANEOUS CORONARY INTERVENTION: RANDOMIZED CONTROLLED STUDYtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentaydın adnan menderes üniversitesi sağlık bilimleri enstitüsü iç hastalıkları hemşireliğitr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SON AYSEL UYSAL 05.08.2019.pdftez dosyası5.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.