Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3886
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorÖztürk Samur, Ayşe-
dc.contributor.authorSarı, Tuğçe-
dc.date.accessioned2020-08-12T12:07:16Z-
dc.date.available2020-08-12T12:07:16Z-
dc.date.issued2019-
dc.date.submitted2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/3886-
dc.description.abstractBu çalışma çocuk kütüphanelerinde yer alan, okul öncesi çocuk kitaplarının, çocuk haklarına yer verme durumunu belirlemek amacıyla yapılmıştır. Kitapların incelenmesi için nitel araştırma yöntemlerinden, doküman incelemesi kullanılmıştır. Kolay ulaşılabilir amaçlı örnekleme yöntemi ile Ali Dayı Çocuk Kütüphanesinde yer alan, 2018 yılının ilk üç ayında kütüphane sistemine kayıt edilen 127 yerli, 73 çeviri toplam 200 kitap değerlendirmeye alınmıştır. Kitapların değerlendirmesinde araştırmacı tarafından hazırlanan “Çocuk Hakları Temelli Kitap İnceleme Formu” kullanılmıştır. Bu form beş uzmanın görüşüne sunularak son şeklini almıştır. Doküman analizi kullanılan araştırmada verilerin analizi için içerik çözümlemesi tekniği kullanılmıştır. Çözümleme kategorisi olarak ‘çocuk hakları’ belirlenmiş, Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına Dair Sözleşme göz önüne alınarak yaşamsal, gelişimsel, korunma ve katılım hakları olarak dört alt kategori oluşturulmuştur. Kitaplar analiz edilirken asıl kelime ve o kelimeyi çağrıştıran cümleler dikkate alınarak bu alt kategoriler altında kodlanmıştır. Çalışma sonucunda elde edilen bulguların frekansları hesaplanarak kitapların çocuk haklarına yer verme düzeyleri belirlenmiştir. İncelenen 200 kitaptan, 92 kitapta herhangi bir hak maddesine yer verilmediği, 108 kitapta ise, sırasıyla gelişimsel (135), yaşamsal (68), korunma (26) ve katılım hakkına (13) yer verildiği tespit edilmiştir. Çocuğun gelişimsel haklarından en çok eğitim hakkı vurgulanmıştır.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI .............................................................................................. iii ÖZET ....................................................................................................................................... v ABSTRACT ........................................................................................................................... vi ÖNSÖZ .................................................................................................................................. vii İÇİNDEKİLER ..................................................................................................................... viii RESİMLER DİZİNİ ................................................................................................................ x TABLOLAR DİZİNİ .............................................................................................................. xi KISALTMALAR DİZİNİ ..................................................................................................... xii EKLER DİZİNİ .................................................................................................................... xiii GİRİŞ ....................................................................................................................................... 1 Problem Durumu ..................................................................................................................... 3 Araştırmanın Amacı ................................................................................................................. 3 Araştırmanın Önemi ................................................................................................................ 3 Varsayımlar .............................................................................................................................. 4 Sınırlılıklar ............................................................................................................................... 4 1. BÖLÜM ............................................................................................................................... 5 1.1. Çocuk Kütüphaneleri ........................................................................................................ 5 1.1.1. Ülkemizdeki Çocuk Kütüphaneleri ............................................................................... 7 1.1.1.1. Ali Dayı Çocuk Kütüphanesi (ADÇK) özellikleri ...................................................... 9 1.2. Çocuğun Gelişiminde Çevresel Uyaranlar ..................................................................... 12 1.2.1. Çocuk Gelişiminde Çocuk Kitaplarının Yeri ve Önemi .............................................. 14 1.2.2. Çocuk Kitaplarının Taşıması Gereken Özellikler ........................................................ 17 1.3. Çocuk Hakları ................................................................................................................. 19 1.3.1. Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi ............................................................ 20 1.3.1.1. Yaşama hakkı ............................................................................................................ 23 ix 1.3.1.2. Gelişme hakkı ........................................................................................................... 23 1.3.1.3. Katılım hakkı ............................................................................................................ 24 1.3.1.4. Korunma hakkı ......................................................................................................... 24 1.4. Okul Öncesi Çocuk Kitaplarında Çocuk Hakları ........................................................... 25 1.5. İlgili Araştırmalar ........................................................................................................... 27 1.5.1. Yurtiçi Araştırmalar ..................................................................................................... 27 1.5.2. Yurtdışı Araştırmalar ................................................................................................... 30 2. BÖLÜM ............................................................................................................................. 33 2.1. YÖNTEM ....................................................................................................................... 33 2.1.1. Araştırmanın Modeli .................................................................................................... 33 2.1.2. Örneklem ..................................................................................................................... 34 2.1.3. Veri Toplama Araçları ................................................................................................. 35 2.1.4. Verilerin Çözümlenmesi .............................................................................................. 36 3. BÖLÜM ............................................................................................................................. 38 3.1. Bulgular .......................................................................................................................... 38 TARTIŞMA VE SONUÇ ...................................................................................................... 43 KAYNAKÇA ........................................................................................................................ 56 EKLER .................................................................................................................................. 65 ÖZGEÇMİŞ ........................................................................................................................... 80tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAdnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectÇocuk Kütüphaneleri, Çocuk Edebiyatı, Çocuk Kitapları, Çocuk Hakları, Çocuk Hakları Sözleşmesitr_TR
dc.titleÇocuk kütüphanelerinde yer alan çocuk kitaplarının çocuk hakları açısından incelenmesi: Ankara ili örneğitr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Temel Eğitim Anabilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
588960.pdf1.39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.