Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3877
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorGökdaş, İbrahim-
dc.contributor.authorÖztürk, Eylem-
dc.date.accessioned2020-08-11T12:21:11Z-
dc.date.available2020-08-11T12:21:11Z-
dc.date.issued2019-
dc.date.submitted2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/3877-
dc.description.abstractBu araştırmada, ilkokul sınıf öğretmenlerinin dijital içerikleri kullanım durumlarının farklı boyutlarıyla incelenmesi temel amaç edinilmiştir. Araştırma nitel araştırma yaklaşımı kapsamında durum çalışması modelinden yararlanılarak yürütülmüştür. Araştırma verileri 2016-2017 eğitim-öğretim yılı ikinci döneminde üç hafta süreyle yapılandırılmış gözlem formu kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmanın örneklem grubunu Aydın Merkez Efeler ilçesinde bulunan tam donanımlı 40 ilkokul arasından amaçlı örnekleme yoluyla belirlenen 9 ilkokuldaki 1. ve 2. sınıflar ve bu sınıflarda eğitim-öğretim faaliyeti yürüten öğretmenler oluşturmuştur. Gözlem yapılan dersler Türkçe, Matematik ve Hayat Bilgisi dersleri ile sınırlandırılmıştır. Gözlem formunda yapılandırılmış nicel yapıdaki maddelere ilişkin veriler SPSS 17.0 paket programı aracılığı ile yüzde ve frekans dağılımları alınarak çözümlenmiş ve yorumlanmıştır. Nitel veriler ise betimsel analiz yöntemiyle kodlanmış ve belirlenen kodlar dikkate alınarak yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda öncelikle sınıf büyüklüklerinin dijital içeriklerin kullanımı için istenen düzeyde olmasa da genel olarak uygun olduğu görülmüştür; ancak öğretmenlerin dijital içeriklerden eğitsel amaçlı yararlanma durumlarının düşük olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin dijital içeriklerden yararlanma yeterliliklerine bakıldığında dijital içerik kullanımı sonrasında öğrencilere içerikle ilişkili görevler veren pekiştirme amaçlı etkinliklerin düşük olduğu gözlenmiştir. Öğretmenlerin dijital içeriklerden yararlanma yeterlilik düzeylerinin yüksek olduğu, dijital içerikleri sınıf seviyesine uygun seçtikleri ancak kullandıkları içerikleri diğer derslerle ilişkilendirme düzeylerinin düşük olduğu belirlenmiştir. Dijital içeriklerin öğrencilerin konuyla ilgili bilgi edinmelerine katkı sağladığı, derse olan ilgiyi, katılımı artırdığı ve öğrencilerin dikkatini çektiği gözlenmiş vi ancak öğrencileri işbirlikli öğrenmeden çok bireysel öğrenmeye yönlendirdiği belirlenmiş ve bu bağlamda öneriler geliştirilmiştir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI .............................................................................................. iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI ............................................................................... iv ÖZET ..................................................................................................................................................v ABSTRACT ..................................................................................................................................... vii ÖNSÖZ .............................................................................................................................................. ix ŞEKİLLER DİZİNİ ........................................................................................................................ xiii TABLOLAR DİZİNİ ..................................................................................................................... xiv EKLER DİZİNİ .............................................................................................................................. xvi KISALTMALAR DİZİNİ ............................................................................................................ xvii GİRİŞ ..................................................................................................................................................1 1. BÖLÜM ..........................................................................................................................................2 1. PROBLEM DURUMU .................................................................................................................2 1.1. Araştırmanın Amacı ..............................................................................................................7 1.2. Araştırmanın Önemi ..............................................................................................................8 1.3. Sınırlılıklar ..............................................................................................................................9 1.4. Tanımlar ..................................................................................................................................9 2. BÖLÜM ........................................................................................................................................10 2. KURAMSAL ÇERÇEVE ...........................................................................................................10 2.1. Eğitimde Teknoloji Kullanımı ...........................................................................................10 2.1.1. Farklı Ülkelerde Eğitimde Teknoloji Kullanımı .............................................. 10 2.1.2. Türkiyede Eğitimde Teknoloji Kullanımı ........................................................ 12 2.1.3. Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) Projesi ........ 16 2.1.3.1. Etkileşimli tahta ...........................................................................................18 2.1.3.2. Tablet bilgisayar ..........................................................................................18 2.1.3.3. Yazıcı ............................................................................................................18 2.1.3.4. Alt yapı ve erişim hizmetleri .....................................................................19 xi 2.1.3.5. Öğretmen eğitimi .........................................................................................19 2.1.3.6. İçerik .............................................................................................................21 2.1.3.7. Yönetim yazılımları ....................................................................................22 2.2. Eğitime Teknoloji Entegrasyonu .......................................................................................26 2.2.1. Beş Aşamalı Bilgisayar Teknolojileri Entegrasyon Modeli ............................ 28 2.2.2. Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Modeli ...................................................... 29 2.2.3. Sistematik BİT Entegrasyon Modeli ................................................................ 29 2.2.4. Eş Zamanlı Halka Modeli ................................................................................ 30 2.2.5. Genel Model..................................................................................................... 32 2.2.6. Birleşik Model ( 5N1K Modeli) ...................................................................... 33 2.2.7. Sistem Tabanlı Teknoloji Rehberlik Modeli.................................................... 35 2.2.8. Öğretmen Adaylarının Teknoloji Kullanımı İçin Nitel Verilere Dayalı Modeli .............................................................................................................. 38 2.3. Dijital İçerikler ........................................................................................................... 39 2.3.1. Eğitsel Yazılımlar ............................................................................................ 39 2.3.2. Videolar............................................................................................................ 40 2.3.3. Ses Kayıtları ..............................................................................................................41 2.3.4. Animasyonlar ............................................................................................................42 2.3.5. Dijital Hikayeler ........................................................................................................43 2.3.6. Zenginleştirilmiş İçerikli Kitaplar (Z-Kitap) ........................................................44 2.3.7. İnfografikler ...............................................................................................................45 2.3.8. Dijital Oyunlar ..........................................................................................................46 2.3.9. Sanal Gerçeklik .........................................................................................................47 2.3.10. Artırılmış Gerçeklik ...............................................................................................47 2.4. İlgili Araştırmalar ....................................................................................................... 49 3. BÖLÜM ........................................................................................................................................55 3. YÖNTEM ......................................................................................................................................55 3.1. Araştırmanın Modeli .................................................................................................. 55 xii 3.2. Çalışma Grubu ........................................................................................................... 55 3.3. Verilerin Toplanması ................................................................................................. 56 3.4. Verilerin Analizi ..................................................................................................................58 4. BÖLÜM ........................................................................................................................................59 4. BULGULAR VE YORUMLAR ................................................................................................59 4.1. Sınıf Ortamlarında Bulunan Bilişim Teknolojileri ve Öğrenme Ortamlarının Dijital İçerikleri Kullanım için Uygunluğu................................................................ 59 4.2. Öğretmenlerin Derslerinde Dijital İçeriklerden Yararlanma Durumları.................... 60 4.3. Derslerde Yararlanılan Dijital İçeriklerin Sunduğu Eğitsel Olanaklar ...................... 60 4.4. Öğretmenlerin Dijital İçeriklerden Yararlanma, Seçme ve İlişkilendirme Yeterlilikleri ............................................................................................................... 62 4.5. Ders Sürecinde Kullanılan Dijital İçeriklerin Öğrencilere Sunduğu Katkılar ........... 64 4.6. Ders Sürecinde Kullanılan Dijital İçeriklerin Tasarım Özellikleri ............................ 71 4.7. Derste Kullanılan Dijital İçeriklerin Kullanılabilirlik ve Kullanım Amaçları ........... 88 5. TARTIŞMA, SONUÇ VE ÖNERİLER ................................................................................85 5.1. Sınıf Ortamlarında Bulunan Bilişim Teknolojileri ve Öğrenme Ortamlarının Dijital İçerikleri Kullanım için Uygunluğu................................................................ 85 5.2. Öğretmenlerin Derslerinde Dijital İçeriklerden Yararlanma Durumları.................... 85 5.3. Derslerde Yararlanılan Dijital İçeriklerin Sunduğu Eğitsel Olanaklar ............... .......86 5.4. Öğretmenlerin Dijital İçeriklerden Yararlanma, Seçme ve İlişkilendirme Yeterlilikleri ............................................................................................................... 87 5.5. Ders Sürecinde Kullanılan Dijital İçeriklerin Öğrencilere Sunduğu Katkılar ......... ..88 5.6. Ders Sürecinde Kullanılan Dijital İçeriklerin Tasarım Özellikleri ........................ ....89 5.7. Derste Kullanılan Dijital İçeriklerin Kullanılabilirlik ve Kullanım Amaçları .... .......91 5.8. Öneriler ...................................................................................................................... 92 5.8.1. Uygulamaya Yönelik Öneriler ................................................................................92 5.8.2. Araştırmacılara Yönelik Öneriler... ........................................................................92 6. KAYNAKLAR ............................................................................................................................93 7. EKLER .......................................................................................................................................10tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAdnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectDijital içerik, Eğitsel yazılımlar, Teknopedagojik içerik bilgisi, EBA, FATİH Projesi.tr_TR
dc.titleIlkokul öğretmenlerinin derslerinde dijital içeriklerden yararlanma durumlarıtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / İlköğretim Anabilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
591044.pdf2.39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.