Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3875
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAkar Vural, Ruken-
dc.contributor.authorÇilengir Gültekin, Seçil-
dc.date.accessioned2020-08-11T11:42:21Z-
dc.date.available2020-08-11T11:42:21Z-
dc.date.issued2019-
dc.date.submitted2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/3875-
dc.description.abstractBu araştırmanın temel amacı, araştırmacı tarafından hazırlanan “Eğitimde Drama Temelli Erken STEM Programı (STEM+Drama)” nın, okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 6 yaş çocuklarının, bilimsel süreç ve yaratıcı düşünme becerilerine etkisini ortaya koymaktır. Öntest-sontest kontrol gruplu, yarı deneysel modelin kullanıldığı araştırmanın çalışma grubunda, 2017-2018 öğretim yılında, Aydın ili Efeler ilçesinde bulunan bir devlet anaokuluna devam eden, 18’i deney (5 kız, 13 erkek), 22’si kontrol grubunda (13 kız, 9 erkek) olmak üzere toplam 40 çocuk yer almıştır. Çalışma grubundan elde edilen verilerin analizleri, MANN-Whithey U ve Wilcoxon testleri ile yapılmıştır. Yaratıcı düşünce testi akıcılık, orjinallik, başlıkların soyutluğu, zenginleştirme, erken kapamaya direnç alt boyutlarında, “Eğitimde Drama Temelli Erken STEM Programı (STEM+Drama)” uygulanan deney grubu lehine anlamlı düzeyde fark bulunmuştur. Bilimsel süreç becerileri gözlem, sınıflama, ölçme, tahmin etme, verileri kaydetme ve sonuç çıkarma alt boyutlarında, deney grubu lehine anlamlı düzeyde fark bulunmuştur. Bu sonuçlar, okul öncesi eğitim kurumuna devam eden çocuklara uygulanan “Eğitimde Drama Temelli Erken STEM Programı (STEM+Drama)” nın, çocuklara yaratıcı düşünme ve bilimsel süreç becerilerini kazandırmada etkili olduğunu ortaya koymaktadırtr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI .............................................................................................. iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI ............................................................................... iv ÖZET ....................................................................................................................................... v ABSTRACT ........................................................................................................................... vi ÖNSÖZ .................................................................................................................................. vii ŞEKİLLER DİZİNİ ............................................................................................................... xii TABLOLAR DİZİNİ ............................................................................................................ xiii EKLER DİZİNİ .................................................................................................................. xviii KISALTMALAR DİZİNİ .................................................................................................... xix GİRİŞ ....................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM ............................................................................................................................ 15 1. KURAMSAL AÇIKLAMALAR VE İLGİLİ ARAŞTIRMALAR .................................. 15 1.1. Kuramsal Açıklamalar ............................................................................................... 15 1.1.1. STEM Eğitimi .................................................................................................. 15 1.1.1.1. STEM’in tarihsel süreci ...................................................................... 15 1.1.1.2. STEM eğitimi nedir? ........................................................................... 19 1.1.1.3. 21.Yüzyıl becerileri ............................................................................. 21 1.1.1.4. Mühendislik uygulamaları................................................................... 26 1.1.1.5. Teknoloji uygulamaları ....................................................................... 28 1.1.1.6. Türkiye’ de STEM eğitimi .................................................................. 29 1.1.1.7. STEAM (Science, Technology, Engineering, Art, Mathematics) ....... 32 1.1.1.8. Okul öncesi dönemde STEM eğitimi .................................................. 35 1.1.1.9. Dünyada STEM eğitimi ......................................................................... 38 1.1.1.10. Türkiye’ de STEM eğitimi................................................................... 41 1.1.2. Eğitimde Drama ............................................................................................... 43 1.1.2.1. Eğitimde dramada “Uzman Rolü Yaklaşımı” ..................................... 47 ix 1.1.3. Okulöncesi Dönemde Eğitimde Drama ile STEM Eğitimi (STEM+Drama) .. 50 1.1.4. Bilimsel Süreç Becerileri ................................................................................. 53 1.1.4.1. Bilimsel süreç becerilerinin sınıflandırılması ..................................... 57 1.1.5. Yaratıcılık ve Yaratıcı Düşünme ..................................................................... 62 1.1.5.1. Yaratıcılık kuramları ........................................................................... 64 1.1.5.2. Eğitim ve öğretimde yaratıcılık ........................................................... 66 1.2. İlgili Araştırmalar ...................................................................................................... 67 1.2.1. STEM Eğitimine İlişkin Yurtiçinde Yapılan Çalışmalar ................................. 67 1.2.2. STEM Eğitimine İlişkin Yurtdışında Yapılan Çalışmalar ............................... 70 1.2.3. Eğitimde Dramada “Uzman Rolü Yaklaşımı” nın kullanımına ilişkin Yurtiçinde Yapılan Çalışmalar ......................................................................... 73 1.2.4. Eğitimde Dramada “Uzman Rolü Yaklaşımı” nın kullanımına ilişkin Yurtdışında Yapılan Çalışmalar ....................................................................... 74 2. BÖLÜM ............................................................................................................................ 75 2. YÖNTEM .......................................................................................................................... 75 2.1. Araştırmanın Modeli .................................................................................................. 75 2.2. Çalışma Grubu ........................................................................................................... 76 2.3. Veri Toplama Araçları ............................................................................................... 78 2.3.1. Torrance Yaratıcı Düşünce Testi (TYDT) ....................................................... 78 2.3.1.1. Genel bilgi ........................................................................................... 78 2.3.1.2 Torrance yaratıcı düşünce testinin uygulanması .................................. 79 2.3.1.3. Torrance yaratıcı düşünce testinin değerlendirilmesi .......................... 80 2.3.2. Okul Öncesi Bilimsel Süreç Becerileri Ölçeği ................................................ 80 2.3.2.1. Genel bilgi ........................................................................................... 80 2.3.2.2. Okul öncesi bilimsel süreç becerileri ölçeğinin uygulanması ............. 82 2.3.2.3. Okul öncesi bilimsel süreç becerileri ölçeğinin değerlendirilmesi ..... 83 2.4. Eğitimde Drama Temelli Erken STEM Programı (STEM+Drama) .......................... 83 2.4.1. STEM+Drama Programın Hazırlanması ......................................................... 83 x 2.5. Verilerin Toplanması ................................................................................................. 84 2.5.1. Öntestlerin Uygulanması ................................................................................. 85 2.5.2. Eğitimde Drama Temelli Erken STEM Programının Uygulanması ................ 85 2.5.3. Sontestlerin Uygulanması ................................................................................ 86 2.6. Verilerin Analizi ........................................................................................................ 86 3. BÖLÜM ............................................................................................................................ 93 3. BULGULAR ..................................................................................................................... 93 3.1. Torrance Yaratıcı Düşünce Testi İle İlgili Bulgular .................................................. 93 3.1.1 Akıcılık ............................................................................................................. 93 3.1.2. Orjinallik .......................................................................................................... 95 3.1.3. Başlıkların Soyutluğu ...................................................................................... 97 3.1.4. Zenginleştirme ................................................................................................. 99 3.1.5. Erken Kapamaya Direnç ................................................................................ 101 3.2. Okul Öncesi Bilimsel Süreç Becerileri Ölçeği İle İlgili Bulgular ........................... 103 3.2.1. Gözlem ........................................................................................................... 104 3.2.2. Sınıflama ........................................................................................................ 106 3.2.3. Ölçme ............................................................................................................. 108 3.2.4. Tahmin Etme ................................................................................................. 110 3.2.5. Verileri Kaydetme ......................................................................................... 112 3.2.6. Sonuç Çıkarma ............................................................................................... 114 4. TARTIŞMA VE SONUÇ .............................................................................................. 116 4.1. Eğitimde Drama Temelli Erken STEM Programının 6 Yaş Çocuklarının Yaratıcı Düşünme Becerileri Üzerindeki Etkililiği ............................................................. 116 4.2. Sonuç ve Öneriler .................................................................................................... 120 4.2.1. Sonuçlar ......................................................................................................... 120 4.2.2. Öneriler .......................................................................................................... 122 4.3.2.1. Uygulamaya yönelik öneriler ............................................................ 122 4.3.2.2. Yapılacak araştırmalara yönelik öneriler .......................................... 122 xi 5. KAYNAKLAR ............................................................................................................... 123 6. EKLER ........................................................................................................................... 145 ÖZGEÇMİŞ ....................................................................................................................... 184tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAdnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccesstr_TR
dc.subjectOkul öncesi, STEM, Eğitimde Drama, Erken çocukluk, Uzman Rolü Yaklaşımı, Bilimsel Süreç Becerileri, Yaratıcı Düşünmetr_TR
dc.titleOkul öncesinde eğitimde drama temelli erken stem programının bilimsel süreç ve yaratıcı düşünme becerilerine etkisitr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10284168.pdf4.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.