Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3872
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKabapınar, Yücel-
dc.contributor.authorMike, Mihriban-
dc.date.accessioned2020-07-27T12:06:16Z-
dc.date.available2020-07-27T12:06:16Z-
dc.date.issued2019-
dc.date.submitted2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/3872-
dc.description.abstractİçinde yaşadığımız çağ bilginin hâkim olduğu ve birçok alanda en etkili gücün bilgi olduğu bir dönemdir. Hatta günümüz toplumları “bilgi toplumu” olarak da adlandırılabilir. Özellikle yeni teknolojik faaliyetlerin hız kazanması, bilgi üretiminin artmasına ve bilginin yayılmasına zemin oluşturmuştur. Bu değişim ve farklılaşmalar eğitim alanında da etki oluşturmuş, sadece geleneksel eğitim-öğretim metotlarının uygulanmasıyla yapılmak istenecek bir faaliyetin yetersiz kalmasına sebebiyet vermiştir. Bilginin üretilmesi ve yayılması konusunda da eğitim büyük bir öneme sahiptir. Bu bağlamda öğrencilerin sahip olması gereken özellikler farklılaşmış ve büyük bir değişim göstermiştir. Bir öğrencinin artık bilgiye sahip olmasının ötesinde bilgiyi işlemesi, eleştirel yaklaşması, problem çözme becerisine sahip olması, girişimci, sosyal, üretken olması, bilgi ve medya okuryazarı olması gerekmektedir. Bu sebepten dolayı görsel okuma ve yorumlama eğitim-öğretim açısından büyük bir öneme sahiptir. Sosyal Bilgiler dersi için istenilen öğrenci profilini oluşturmak amacıyla da karikatürlerle görsel okuma yapılabilir. Karikatür temelinde hazırlanacak olan etkinlikler öğrencileri eleştirmeye, düşünmeye, karşılaştırma yapmaya, yorumlamaya ve analiz etmeye sevk edeceğinden dolayı büyük katkı sağlayacaktır. Karikatürlerin içerisinde mizahi bir yönü barındırmasından dolayı da işlenecek dersler daha dikkat çekici ve eğlenceli olacaktır. Bu araştırmada verilen gerekçeler doğrultusunda Sosyal Bilgiler dersi öğrenme ortamlarında, karikatürlerin kullanıldığı öğretim etkinliklerinin tasarlanması, uygulanması ve uygulamanın etkililiğinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu temel amaca yönelik olarak, araştırmada aşağıdaki sorulara yanıt aranmıştır: 1) Ön ve Son Algı anketine göre, öğrencilerin, karikatürlerin Sosyal Bilgiler derslerinde kullanımına ilişkin bakış açılarındaki değişim nasıldır? vi 2) Öğrencilerin kendilerine sunulan karikatürleri yorumlama sürecinde oluşturdukları ürünlerin ve sınıf içi iletişimin niteliği nasıldır? 3) Öğrencilerin ve araştırmacının karikatürlerle görsel okuma sürecine ilişkin duygu ve düşünceleri nasıldır? Bu araştırmada, yeni bir öğretim uygulamasının etkileri araştırıldığından, nitel araştırma desenlerinden eylem araştırması kullanılmıştır. Tezin konusu Sosyal Bilgiler dersinde bir görsel iletişim aracı olan karikatürlerin anlam çözümlemesini yapmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Anadolu yakasındaki özel bir okulda 7. sınıfa devam eden 16 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın veri toplama araçları olarak öğrenci ön ve son algı anketi, öğretmen algı anketi, çalışma yaprakları ve rubrikler, öğrenci ve araştırmacı günlükleri ve kamera kayıtları kullanılmıştır. Veri toplama araçlarından elde edilen veriler içerik analizi yoluyla değerlendirilmiştir. Araştırma sonrasında karikatürlerin kullanıldığı dersler hakkında öğrencilerin olumlu düşüncelerinin olduğu, öğrencilerin mutlu oldukları, derse daha aktif olarak katıldıkları, kendilerini ifade etmede gelişim gösterdikleri, olaylara eleştirel bir şekilde yaklaşabildikleri, çoklu bakış açısına sahip oldukları, karikatürleri anlama, okuma ve yorumlamada genel olarak zorluk çekmedikleri gözlemlenmiştir. Araştırma bulgularına göre öğrencilerin dersten keyif alarak derse katılmaları, çıkardıkları ürünler ve kendi çizimleri karikatürlerin kullanımı ile yapılan görsel okuma etkinliklerinden öğrencilerin ne derece mutlu olduklarını göstermektedirtr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI ........................................................................ iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI ...................................................... iv ÖZET ................................................................................................................. v ABSTRACT ..................................................................................................... vii ÖNSÖZ ............................................................................................................. ix ŞEKİLLER DİZİNİ ....................................................................................... xiv FOTOĞRAFLAR DİZİNİ ............................................................................. xv TABLOLAR DİZİNİ ..................................................................................... xvi EKLER DİZİNİ ............................................................................................. xix KISALTMALAR DİZİNİ .............................................................................. xx 1. BÖLÜM: GİRİŞ ............................................................................................ 1 1.1. Problem Durum ................................................................................................ 1 1.2. Amaç .................................................................................................................. 3 1.3. Önem .................................................................................................................. 3 1.4. Sınırlılıkları ....................................................................................................... 4 1.5. Sayıltılar ............................................................................................................ 4 1.6. Tanımlar ............................................................................................................ 4 2. BÖLÜM: ALANYAZIN/İLGİLİ ARAŞTIRMALAR .............................. 5 2.1. Görsel: Tanım ve Kapsam ............................................................................... 5 2.2. Görsel Okuma: Okuma Kavramının Farklı Bir Hali ................................... 8 2.3. Görsel Okur-Yazarlık ...................................................................................... 9 2.4. Karikatür Nedir? ............................................................................................ 12 xi 2.5. Karikatür ve Eğitim Sürecinde Kullanımı ................................................... 14 2.6. Sosyal Bilgiler Öğretim Programı ................................................................. 18 2.6.1. Sosyal Bilgiler Programının Vizyonu............................................................... 19 2.7. İlgili Araştırmalar .......................................................................................... 27 2.7.1. Görsel Okuma ile İlgili Araştırmalar .............................................................. 29 2.7.2. Karikatürle İlgili Araştırmalar ........................................................................ 33 3.BÖLÜM: YÖNTEM .................................................................................... 37 3.1. Araştırmanın Modeli ...................................................................................... 37 3.2 Çalışma Grubu ................................................................................................. 37 3.3. Verilerin Toplanması .................................................................................. 38 3.3.2.Ders Kitabı İncelenmesi ..................................................................................... 39 3.3.3.Ön ve Son Algı Anketleri ................................................................................... 40 3.3.4.Etkinlik Çalışma Yaprakları ............................................................................. 41 3.3.5.Öğrenci ve Araştırmacı Günlükleri .................................................................. 42 3.3.6.Sınıf İçi İletişim (Ses Kayıtları) ......................................................................... 43 3.4. Verilerin Analizi ve Yorumlanması ........................................................... 43 3.4.1. Ders Kitabı İncelemesi ve Veri Analizi ............................................................ 43 3.4.2. Ön ve Son Algı Anketlerinin Veri Analizi ....................................................... 44 3.4.3. Etkinlik Çalışma Yapraklarının Analizi ......................................................... 44 3.4.4. Sınıf İçi İletişim (Ses Kayıtları) Analizi ........................................................... 45 3.4.5. Öğretmen ve Öğrenci Günlüklerinin Analizi .................................................. 45 3.5. Karikatürlere Dayalı Öğretimin Uygulama Süreci: İşlem Yolu ............ 46 3.6. Araştırmanın Uygulama Aşamasında Dikkate Alınan Planlama ........... 47 3.7. Karikatürlere Dayalı Sosyal Bilgiler Öğretim Uygulamasının Ders Planlaması .............................................................................................................. 49 4.BÖLÜM: BULGULAR ............................................................................... 53 xii 4.1. Öğrencilerin kendilerine sunulan karikatürleri yorumlama sürecinde oluşturdukları ürünlerin ve sınıf içi iletişimin niteliği nasıldır?: Örnek Uygulama 1 ............................................................................................................. 53 4.2 . Öğrencilerin Kendilerine Sunulan Karikatürleri Yorumlama Sürecinde Oluşturdukları Ürünlerin ve Sınıf İçi İletişimin Niteliği Nasıldır?: Örnek Uygulama 2 ................................................................................................ 74 4.3. Öğrencilerin Kendilerine Sunulan Karikatürleri Yorumlama Sürecinde Oluşturdukları Ürünlerin ve Sınıf İçi İletişimin Niteliği Nasıldır?: Örnek Uygulama 3 ............................................................................................................. 90 4.4. Öğrencilerin Kendilerine Sunulan Karikatürleri Yorumlama Sürecinde Oluşturdukları Ürünlerin ve Sınıf İçi İletişimin Niteliği Nasıldır? Örnek Uygulama 4 ........................................................................................................... 109 4.5. Ön ve Son Algı Anketine Göre, Öğrencilerin, Karikatürlerin Sosyal Bilgiler Derslerinde Kullanımına İlişkin Bakış Açılarındaki Değişim Nasıldır? …………………………………………………………………………….116 4.5.1.Ön Algı -Son Algı Veri Analizi ........................................................................ 125 4.6. Öğrencilerin ve Araştırmacının Karikatürlerle Görsel Okuma Sürecine İlişkin Duygu Düşünceleri Nasıldır? .................................................................. 130 4.7. Sosyal Bilgiler Dersinde Karikatür Kullanım Sürecine İlişkin Öğrencilerin Görüşleri Nasıldır? ....................................................................... 134 5. BÖLÜM: SONUÇ/TARTIŞMA VE ÖNERİLER ................................. 139 5.1. Sonuç ve Tartışma ........................................................................................ 139 5.1.1. Araştırmanın Yapıldığı Okul Çevresi, Sosyoekonomik ve Sosyokültürel Açılardan Nasıldır? ........................................................................................................... 139 5.1.2. Araştırma Soruları Cevapları ........................................................................ 139 5.1.3. Öğrencilerin Sosyal Bilgiler dersi öğrenme ortamlarında karikatür kullanımına ilişkin algıları araştırma öncesi ve sonrası nasıldır? ................................ 141 5.1.4. Öneriler ............................................................................................................ 146 6.KAYNAKLAR ........................................................................................... 148 7. EKLER ...................................................................................................... 153tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAdnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectGörsel Okuma, Görsel Okur-Yazarlık, Sosyal Bilgiler, Eylem Araştırması, Karikatür Okumatr_TR
dc.titleSosyal bilgiler derslerinde bir görsel iletişim aracı olarak karikatürlerin anlam çözümlemesini yapmatr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Sosyal Bilimler ve Türkçe Eğitimi Anabilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
592885.pdf7.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.