Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3849
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAkyol, Bertan-
dc.contributor.authorKöksal, Duygu-
dc.date.accessioned2020-07-23T12:41:33Z-
dc.date.available2020-07-23T12:41:33Z-
dc.date.issued2019-
dc.date.submitted2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/3849-
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, Eğitim Yönetimi ve Denetimi Alanında yürütülmüş lisansüstü tezlerin incelenmesidir. Araştırmanın evreni Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK) Tez Merkezinde bulunan lisansüstü tezlerdir. Araştırmanın örneklemini ise, 2005-2018 yılları arasında Eğitim Yönetimi ve Denetimi ile Eğitim Yönetimi Teftişi Planlaması ve Ekonomisi anabilim dallarında yürütülen izinli 1700 lisansüstü tez oluşturmaktadır. Eğitim Yönetimi ve Denetimi alanında yürütülen lisansüstü tezlerin konu, yıl, yöntem, düzey, veri toplama aracı, dil ve anabilim dalı açısından incelenmesini amaçlayan bu araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın analiz kısmında; tezler konu, yıl, yöntem, düzey, veri toplama aracı, dil ve anabilim dalı olarak göre kategorize edilmiş ve oluşturulan veri tabanındaki her bir değişken frekans analizine tabi tutulmuştur. Yapılan analizlerde, ele alınan dönemde yürütülen lisansüstü tezlerinin en çok ve en az ilgilendiği değişkenler tespit edilmiştir. Çalışma sonucunda; tezlerin yıllara göre dağılımı incelendiğinde, son yıllarda yürütülen lisansüstü tez çalışmalarının azaldığı, doktora düzeyindeki tez sayısının yüksek lisans düzeyindekilere oranla oldukça az olduğu, tezlerde kullanılan yöntem olarak büyük oranda nicel yöntem seçildiği, ele alınan konuların Eğitim Yönetimi ve Eğitim Öğretim Süreçlerine Dair Konuların çok fazla olduğu görülürken, Eğitim Denetimi, Eğitim Planlaması ve Eğitim Ekonomisi konularında yürütülen tez sayısının diğer iki konuya oranla çok az olduğu, yürütülen tezlerin yarıdan fazlasının ilköğretim ve ortaöğretim okulları üzerine olduğu, veri toplama aracı olarak genellikle anket, ölçek ve form kullanıldığı son olarak ise tezlerde yazım dili olarak %99 oranında Türkçe kullanıldığı ortaya çıkmıştırtr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI ............................................................................................ vii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI ................................................................................ v ÖZET .................................................................................................................................... vii ABSTRACT .......................................................................................................................... ix ÖNSÖZ .................................................................................................................................. xi İÇİNDEKİLER .................................................................................................................... xiii TABLOLAR DİZİNİ ............................................................................................................. xv GRAFİKLER DİZİNİ ......................................................................................................... xvii KISALTMALAR DİZİNİ ................................................................................................... xix GİRİŞ ....................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM ............................................................................................................................ 5 1. KURAMSAL VE KAVRAMSAL ÇERÇEVE ................................................................ 5 1.1. Eğitim Kavramı ......................................................................................................... 5 1.2. Yönetim Kavramı ...................................................................................................... 6 1.2.1. Yönetimin Tarihsel Gelişimi ............................................................................. 7 1.2.2. Yönetim Biliminin Ortaya Çıkışı ....................................................................... 9 1.2.3. İnsan Doğasına İlişkin Yönetim Kuramlarını Etkileyen Görüşler .................. 11 1.2.3.1. Kötümser Görüş ....................................................................................... 12 1.2.3.2. İyimser Görüş ........................................................................................... 13 1.3. Yönetim Kuramları ................................................................................................. 14 1.3.1. Klasik Yönetim Kuramları .............................................................................. 15 1.3.1.1. Bilimsel Yönetim Yaklaşımı .................................................................... 16 1.3.1.2. Yönetim Süreçleri Yaklaşımı ................................................................... 18 1.3.1.3. Bürokrasi Yaklaşımı ................................................................................. 23 1.3.2. Neo-Klasik Yönetim Kuramları ...................................................................... 24 1.3.2.1. Davranışsal Yaklaşım (İnsan İlişkileri Okulu) ......................................... 25 1.3.2.2. X ve Y Teorileri ....................................................................................... 25 xiv 1.3.2.3. Çevresel-Davranışsal Yaklaşım ................................................................ 26 1.3.3. Modern Yönetim Kuramları............................................................................. 26 1.3.3.1. Sistem Yaklaşımı ...................................................................................... 26 1.3.3.2. Durumsallık Yaklaşımı ............................................................................. 28 1.4. Eğitim Örgütlerinin Kendilerine Özgü Yanları ....................................................... 29 1.5. Yönetim Kuramlarının Eğitime Yansımaları .......................................................... 30 1.6. Eğitim Yönetimi ...................................................................................................... 31 1.7. Denetim Kavramı .................................................................................................... 31 1.8. Eğitim Denetiminin Tarihimizdeki Gelişimi ........................................................... 32 1.9. Denetim Modelleri ve Eğitim Denetimine Yansımaları .......................................... 33 1.9.1. Bilimsel Denetim Modeli ................................................................................. 33 1.9.2. Sanatsal Denetim Modeli ................................................................................. 34 1.9.3. Klinik Denetim Modeli .................................................................................... 34 1.9.4. Gelişimsel Denetim Modeli ............................................................................. 35 1.10. Eğitim Yönetimi ve Denetimi Araştırmalarının Gerekliliği ................................ 36 1.11. Eğitim Yönetimi ve Denetimi Alanında Yapılan Benzer Çalışmalar .................. 37 1.11.1. Yurtiçinde Yapılmış Benzer Çalışmalar ....................................................... 37 1.11.2. Yurtdışında Yapılmış Benzer Çalışmalar ..................................................... 39 2. BÖLÜM ......................................................................................................................... 43 2. YÖNTEM ...................................................................................................................... 43 2.1. Araştırmanın Modeli ............................................................................................... 43 2.2. Araştırmada İncelenen Dokümanlar ........................................................................ 43 2.3. Verilerin Analizi Ve Yorumlanması ....................................................................... 43 2.4. Süreç ........................................................................................................................ 44 3. BÖLÜM ......................................................................................................................... 41 3. ARAŞTIRMA BULGULARI ........................................................................................ 41 4. TARTIŞMA VE SONUÇ .............................................................................................. 55 5. KAYNAKLAR .............................................................................................................. 61 ÖZGEÇMİŞ .......................................................................................................................... 75tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAdnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectEğitim Yönetimi, Eğitim Denetimi, Eğitim Teftişi, Eğitim Planlaması, Eğitim Ekonomisi, Lisansüstü Tezlertr_TR
dc.titleEğitim yönetimi alanında 2005-2018 yılları arasında yürütülen lisansüstü tezlerin incelenmesitr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
590766.pdf1.75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.