Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/384
Title: İstanbul bölgesindeki restoran işletmelerinde yöneticilerin inovasyon anlayışı ve uygulama stratejileri
Other Titles: The inovation mentality of the executives and practices strategy at restaurant business in iİstanbul region
Authors: Ege, Zehra
Doğduyol, Seyhan
Keywords: İnovasyon
Yönetici
Yiyecek İçecek İşletmeciliği
Restoran İşletmeciliği
Innovation
Manager
Food and Beverage Services
Restaurant
Managership
Issue Date: 1-Jan-2014
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi
Abstract: Küreselleşen dünya ekonomisi içerisinde, işletmelerin sürekli rekabet etmeleri gerekmektedir. Özellikle hizmet sektöründe rekabetin hizmet anlayışının kalitesine bağlı olması sebebiyle varlığı daha çok hissedilen inovasyon kavramı ulusal olmayıp uluslararası piyasa koşullarında da ön plana çıkmaktadır. Yiyecek içecek sektörü içerisinde önemli bir yere sahip olan restoran işletmeleri de bu rekabet içerisinde kendilerini sürekli yenilemek ve müşterilerine farklı hizmetler sunmak zorunda kalmaktadır. Restoran işletmeleri müşterilerini memnun etmek ve yeni müşteriler kazanmak için farklılaşma yoluna gitmektedirler. Bu farklılaşma ise inovasyon ile mümkün olmaktadır. Türkiye'de inovasyon terimi çok bilinmemekle beraber birçok işletme de uygulamamaktadır. Bu çalışmada İstanbul'daki turizm işletme belgeli birinci sınıf restoran işletmelerindeki yöneticilerin inovasyon hakkındaki düşüncelerine ulaşılmaya çalışılmıştır. Restoran yöneticilerin inovasyon hakkındaki düşüncelerinin demografik özelliklerin etkileyip etkilemeği araştırılmış ve demografik özellikler ile inovasyon hakkındaki görüşler arasında farklılık göstermediği belirlenmiştir. Business have to compete with rivals consistently in the globasing world. The concept of 'innovation' that is become more effective because of connection between service mentality's quality and competition especially in the service industry, stands out not only national market conditions but also international market conditions. Restaurants which have an important place in the food and beverage sector have to blow away the cobwebs and provide different services to clients. Restaurant managements should differentiate them services to satisfy consumers and gain new customers. The differentiation is possible with innovation. The term of 'innovation' is not known in our country generally however most business don't carry out. In this study is tried to reach thoughts about innovation of the managers of restaurants which have first class tourism operation license in İstanbul. And also is sought for the effect of the demographic specialities on the thoughts of the restaurants executives and is specified no difference between demographic specialities and opinions related to innovation.
URI: http://194.27.38.21/web/catalog/info.php?idx=50426117&idt=1
http://hdl.handle.net/11607/384
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10043984.pdf2.75 MBAdobe PDFView/Open
abtract.pdf110.33 kBAdobe PDFView/Open
özet.pdf120.97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.