Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3822
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKıral, Erkan-
dc.contributor.authorKonay, Duygu-
dc.date.accessioned2020-07-14T12:08:32Z-
dc.date.available2020-07-14T12:08:32Z-
dc.date.issued2019-
dc.date.submitted2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/3822-
dc.description.abstractAraştırmada ortaöğretim öğretmenlerinin politik beceri ve dalkavukluk hakkındaki görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu, 2018-2019 öğretim yılında Afyon ili Dinar ilçesinde yer alan ortaöğretimde çalışan ve tesadüfi örnekleme yöntemi ile seçilen 175 öğretmenden oluşmaktadır. Verilerin toplanmasında kişisel bilgi formu, Dalkavukluk Ölçeği ve Politik Beceri Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel ve kanıtlamasal istatistik teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin dalkavukluk davranışına ilişkin görüşlerine göre en yüksek yönetici odaklı dalkavukluk, sonrasında iş arkadaşı odaklı dalkavukluk davranışı sergiledikleri, genel dalkavukluk davranışının düşük düzeyde olduğu bulunmuştur. Ayrıca öğretmenlerin görüşlerine göre, cinsiyetin, yaşın, medeni durumun, çalıştığı okul türünün, kıdemin ve okuldaki görev süresinin onların dalkavukluk davranışlarında anlamlı bir farklılık oluşturmadığı tespit edilmiştir. Öğretmenlerin görüşlerine göre politik becerilerinin en yüksek düzeyde samimi görünme sonra sırası ile kişilerarası etki, ilişki ağı kurma ve sosyal zekâ şeklinde olduğu, genel politik beceri düzeylerinin ise yüksek olduğu bulunmuştur. Araştırma kapsamında incelenen öğretmenlerin cinsiyetinin, yaşının, çalıştığı okul türünün, kıdeminin ve okuldaki görev süresinin onların politik beceri düzeylerinde anlamlı bir farklılık oluşturmadığı ancak medeni durum değişkeninin politik beceri alt boyutlarından ilişki ağı kurma ve samimi görünme ile genel politik beceri düzeylerinde anlamlı bir farklılık oluşturduğu tespit edilmiştir. Medeni durum değişkenine göre evli öğretmenlerin bekar öğretmenlere oranla ilişki ağı kurma, samimi görünme ve genel politik beceri düzeylerinin daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. İlave olarak, öğretmenlerin görüşlerine göre dalkavukluğun geneli ile boyutları arasında pozitif yüksek, politik beceri ile boyutları arasında orta ve yüksek düzeylerde pozitif anlamlı ilişki olduğu, politik beceri ile dalkavukluk arasında anlamlı ilişki olmadığı tespit edilmiştir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI ............................................................................... iv ÖZET ....................................................................................................................................... v ABSTRACT .......................................................................................................................... vii ÖNSÖZ ................................................................................................................................... ix SİMGELER DİZİNİ ............................................................................................................. xiv TABLOLAR DİZİNİ ............................................................................................................. xv EKLER DİZİNİ ................................................................................................................... xvii KISALTMALAR DİZİNİ .................................................................................................. xviii GİRİŞ ....................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM .............................................................................................................................. 5 1. ARAŞTIRMA HAKKINDA AÇIKLAMALAR ................................................................. 5 1.1. Araştırmanın Konusu ................................................................................................... 5 1.2. Araştırmanın Amacı ..................................................................................................... 7 1.3. Araştırmanın Önemi ..................................................................................................... 8 1.4. Araştırmanın Varsayımları ......................................................................................... 10 2. BÖLÜM ............................................................................................................................ 11 2. MATERYAL VE YÖNTEM ............................................................................................. 11 2.1. Araştırma Modeli ....................................................................................................... 11 2.2. Evren ve Örneklem .................................................................................................... 11 2.3. Veri Toplama Araçları ............................................................................................... 14 2.3.1. Kişisel Bilgi Formu .......................................................................................... 14 2.3.2. Dalkavukluk Ölçeği ......................................................................................... 14 2.3.3. Politik Beceri Ölçeği ........................................................................................ 17 2.4. Verilerin Analizi ........................................................................................................ 19 2.5. Kaynak Özetleri ......................................................................................................... 20 2.5.1. Yurt İçinde Yapılmış Araştırmalar .................................................................. 20 xi 2.5.1.1. Dalkavukluk ile ilgili yurt içinde yapılmış araştırmalar ................... 20 2.5.1.2. Politik Beceri ile ilgili yurt içinde yapılmış araştırmalar .................. 23 2.5.2. Yurt Dışında Yapılmış Araştırmalar ................................................................ 27 2.5.2.1. Dalkavukluk ile ilgili yurt dışında yapılmış araştırmalar .................. 27 2.5.2.2. Politik Beceri ile ilgili yurt dışında yapılmış araştırmalar ................ 30 2.6. Kapsam ve Sınırlılıklar .............................................................................................. 33 3. BÖLÜM ............................................................................................................................. 34 3. KURAMSAL VE KAVRAMSAL ÇERÇEVE ................................................................. 34 3.1. Dalkavukluk Kavramına İlişkin Kuramsal ve Kavramsal Çerçeve ........................... 34 3.1.1. Dalkavukluk Kavramı ...................................................................................... 34 3.1.2. Örgütlerde Dalkavukluk................................................................................... 36 3.1.3. Okullarda Dalkavukluk .................................................................................... 37 3.1.4. Dalkavukluğun Boyutları ................................................................................. 38 3.1.4.1. Yönetici Odaklı Dalkavukluk ........................................................... 38 3.1.4.2. İş Arkadaşı Odaklı Dalkavukluk ....................................................... 41 3.2. Politik Beceriye İlişkin Kuramsal ve Kavramsal Çerçeve ......................................... 43 3.2.1. Politik Beceri Kavramı .................................................................................... 43 3.2.1.1. Örgütlerde Politik Beceri Kavramı ................................................... 46 3.2.2. Politik Becerinin Boyutları .............................................................................. 48 3.2.2.1. Sosyal Zekâ ....................................................................................... 48 3.2.2.2. Kişilerarası Etki ................................................................................. 49 3.2.2.3. İletişim Ağı Kurma Becerisi ............................................................. 50 3.2.2.4. Samimi Görünme .............................................................................. 50 3.2.3. Politik Becerinin Etkileri ................................................................................. 51 3.2.3.1.Politik Becerinin Birey Üzerindeki Etkisi ......................................... 51 3.2.3.2. Politik Becerinin Diğer Kişiler Üzerindeki Etkisi ............................. 52 3.2.4. Düşük ve Yüksek Politik Beceriye Sahip İnsanlar .......................................... 53 xii 3.3. Dalkavukluk ve Politik Beceri İlişkisi ....................................................................... 53 3.4. Tanımlar ..................................................................................................................... 54 4. BÖLÜM ............................................................................................................................. 56 4. BULGULAR ...................................................................................................................... 56 4.1. Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Politik Beceriye İlişkin Bulgular .......................... 56 4.1.1. Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Politik Becerinin Boyutlar Bazında İncelenmesi ....................................................................................................... 56 4.1.1.1. Öğretmenlerin görüşlerine göre sosyal zekâ boyutunun incelenmesi .............................................................................................................. 56 4.1.1.2. Öğretmenlerin görüşlerine göre kişilerarası etki boyutunun incelenmesi ........................................................................................... 57 4.1.1.3. Öğretmenlerin görüşlerine göre ilişki ağı kurma boyutunun incelenmesi .......................................................................................... 57 4.1.1.4. Öğretmenlerin görüşlerine göre samimi görünme boyutunun incelenmesi ........................................................................................... 58 4.1.1.5. Öğretmenlerin görüşlerine göre politik becerinin boyutlara ilişkin incelenmesi ........................................................................................... 58 4.1.2.Politik Becerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi ................................ 59 4.1.2.1. Cinsiyet değişkenine göre incelenmesi ............................................ 59 4.1.2.2. Medeni durum değişkenine göre incelenmesi .................................. 60 4.1.2.3. Kıdem değişkenine göre incelenmesi .............................................. 61 4.1.2.4. Yaş değişkenine göre incelenmesi ................................................... 61 4.1.2.5. Okuldaki çalışma yılı değişkenine göre incelenmesi ....................... 62 4.1.2.6. Okul türü değişkenine göre incelenmesi .......................................... 63 4.2. Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Dalkavukluğa İlişkin Bulgular .............................. 63 4.2.1. Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Dalkavukluğun Boyutlar Bazında İncelenmesi ....................................................................................................... 63 4.2.1.1. Öğretmenlerin görüşlerine göre yönetici odaklı dalkavukluğun incelenmesi ........................................................................................... 64 4.2.1.2. Öğretmenlerin görüşlerine göre iş arkadaşı odaklı dalkavukluğun incelenmesi ........................................................................................... 64 xiii 4.2.1.3. Öğretmenlerin görüşlerine göre dalkavukluğun boyutlara ilişkin incelenmesi ........................................................................................... 65 4.2.2. Dalkavukluğun Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi .................................. 66 4.2.2.1. Cinsiyet değişkenine göre incelenmesi ............................................. 66 4.2.2.2. Medeni durum değişkenine göre incelenmesi ................................... 66 4.2.2.3. Kıdem değişkenine göre incelenmesi ............................................... 67 4.2.2.4. Yaş değişkenine göre incelenmesi .................................................... 68 4.2.2.5. Okuldaki çalışma yılı değişkenine göre incelenmesi ........................ 68 4.2.2.6. Okul türü değişkenine göre incelenmesi ........................................... 69 4.3. Öğretmenlerin Görüşlerine Göre Politik Beceri ve Dalkavukluk Arasındaki İlişkiye Yönelik Bulgular ..................................................................................................... 69 5. TARTIŞMA VE SONUÇ ................................................................................................ 72 6. KAYNAKLAR ................................................................................................................. 82 7. EKLER ............................................................................................................................. 90 ÖZGEÇMİŞ ......................................................................................................................... 98tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAdnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectÖğretmen, Dalkavukluk, Politik Beceritr_TR
dc.titleOrtaöğretim öğretmenlerinin politik beceri ve dalkavukluk hakkındaki görüşleritr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Eğitim Bilimleri Anabilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
591800.pdf1.55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.