Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3817
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKarasakaloğlu, Nuri-
dc.contributor.authorMeral, Esin-
dc.date.accessioned2020-07-13T11:49:42Z-
dc.date.available2020-07-13T11:49:42Z-
dc.date.issued2019-
dc.date.submitted2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/3817-
dc.description.abstractBu araştırmada, ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin üstbilişşel dinlediğini anlama farkındalığı düzeyi ile dinlemeye ilişkin tutumları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda öğrencilerin dinlediğini anlama beceri ve tutumları ölçülmesi hedeflenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Aydın ili Efeler ilçesi merkezinde bulunan üç ilkokulunun dördüncü sınıflarda 2016-2017 eğitim öğretim yılında eğitimine devam eden toplam 200 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin elde edilmesinde nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPPS 20.0 programı kullanılmıştır. Analiz edilen veriler sonucu elde edilen bulgular çerçevesinde öğrencilerin üstbilişsel dinlediğini anlama farkındalığı düzeyi ile dinlemeye ilişkin tutum arasında çok yüksek bir ilişkinin bulunduğu tespit edilmiştir. Bunun yanı sıra ailelerin sosyo-ekonomik durumlarının öğrencilerin üstbilişsel dinlediğini anlama farkındalığı ile dinlemeye ilişkin tutumlarını etkilediği görülmüştür.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI .............................................................................................. iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI ............................................................................... iv ÖZET ....................................................................................................................................... v ABSTRACT ........................................................................................................................... vi ÖNSÖZ .................................................................................................................................. vii ŞEKİLLER DİZİNİ ................................................................................................................ ix TABLOLAR DİZİNİ ............................................................................................................... x EKLER DİZİNİ ...................................................................................................................... xi KISALTMALAR DİZİNİ ..................................................................................................... xii GİRİŞ ....................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM ............................................................................................................................ 15 1. KAVRAMSAL ÇERÇEVE İLE İLGİLİ LİTERATÜRLER ............................................ 15 1.1. Türkiye’deÜstbilişselDinlediğini Anlama Farkındalığı ve Dinlemeye İlişkin Tutum ile İlgili Yapılan Çalışmalar ......................................................................... 15 1.1.1. Üstbilişle İlgili Çalışmalar ............................................................................... 15 1.1.2. Dinleme Becerisine Yönelik Çalışmalar .......................................................... 20 1.1.3. Dinleme Becerisi ile Üstbiliş Stratejilerinin Birlikte Ele Alındığı İlgili Araştırmalar ...................................................................................................... 21 1.2. Yurt Dışında Üstbilişsel Dinlediğini Anlama Farkındalığı ve Dinlemeye İlişkin Tutum ile İlgili Yapılan Çalışmalar ......................................................................... 22 2. BÖLÜM ............................................................................................................................ 25 2. KAVRAMLAR.................................................................................................................. 25 2.1. Dinleme Kavramı ....................................................................................................... 25 2.1.1. Dinleme ve İşitme ............................................................................................ 26 2.1.2. Dinlemeyi Etkileyen Unsurlar ......................................................................... 26 2.1.3. Dinlemenin Önemi ........................................................................................... 28 2.1.4. Dinleme Eğitimi ............................................................................................... 29 ix 2.1.5. Dinleme Türleri ................................................................................................ 29 2.1.6. Tutum ve Dinleme ........................................................................................... 31 2.1.7. 2005 Yılı Türkçe Eğitim Programında Dinleme Becerisi................................ 32 2.1.8. Öğrenmede Dinlemenin Yeri ........................................................................... 33 2.2. Üstbiliş Kavramı ........................................................................................................ 34 2.2.1. Üstbiliş ............................................................................................................. 34 2.2.2. Üstbilişsel Bilgi ................................................................................................ 35 2.2.1.1. Tanıtıcı bilgi ........................................................................................ 36 2.2.1.2. İşlemsel bilgi ....................................................................................... 36 2.2.1.3. Koşullu bilgi ........................................................................................ 36 2.2.3. Üstbilişsel Kontrol ........................................................................................... 37 2.2.4. Üstbiliş Becerileri ............................................................................................ 37 2.2.5. Üstbiliş Becerileri Öğretimi ............................................................................. 38 2.2.6. Üstbilişsel Stratejiler ........................................................................................ 39 3. BÖLÜM ............................................................................................................................ 41 3. ARAŞTIRMA BULGULARI ............................................................................................ 41 3.1. Araştırmanın 1. Alt problemine Yönelik Bulgular .................................................... 41 3.1.1. Cinsiyet – Üst bilişsel Dinlediğini Anlama Farkındalığı ................................. 42 3.1.2. Anne – Babanın Eğitim Düzeyi ....................................................................... 42 3.1.2.1. Anne eğitim durumu –üst bilişsel dinlediğini anlama farkındalığı ..... 42 3.1.2.2. Baba eğitim durumu –üstbilişsel dinlediğini anlama farkındalığı ....... 43 3.1.3. Ailenin Sosyo – Ekonomik Düzeyi –Üst bilişsel Dinlediğini Anlama Farkındalığı ...................................................................................................... 44 3.1.4. Türkçe Dersi Akademik Başarı- Üst bilişsel Dinlediğini Anlama Farkındalığı ...................................................................................................... 46 3.1.5. Okulların Sosyo-Ekonomik Düzeyi-Üstbilişsel Dinlediğini Anlama Farkındalığı ...................................................................................................... 47 3.2. Araştırmanın 2. Alt problemine Yönelik Bulgular ve Yorum ................................... 48 x 3.2.1.Cinsiyet – Dinlemeye İlişkin Tutum ................................................................. 48 3.2.2. Anne – Babanın Eğitim Düzeyi ....................................................................... 49 3.2.2.1. Anne eğitim durumu –dinlemeye ilişkin tutum ................................... 49 3.2.2.2. Baba eğitim durumu –dinlemeye ilişkin tutum ................................... 50 3.2.3. Ailenin Sosyo – Ekonomik Düzeyi –Dinlemeye İlişkin Tutum ...................... 51 3.2.4. Türkçe Dersi Akademik Başarı-Dinlemeye İlişkin Tutum .............................. 52 3.2.5. Okulların Sosyo-Ekonomik Düzeyi-Dinlemeye ilişkin Tutum ....................... 53 3.3. Araştırmanın 3. Alt problemine Yönelik Bulgular .................................................... 55 4. TARTIŞMA VE SONUÇ ................................................................................................ 57 5. KAYNAKLAR ................................................................................................................. 63 6. EKLER ............................................................................................................................. 71 ÖZGEÇMİŞ ......................................................................................................................... 77tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAdnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectÜstbiliş, Dinlediğini Anlama Farkındalığı, Dinleme Tutumu, İlkokul Öğrencileri, 4. Sınıf.tr_TR
dc.titleİlkokul 4. sınıf öğrencilerinin üstbilişşel dinlediğini anlama farkındalığı düzeyi ile dinlemeye ilişkin tutumları arasındaki ilişkitr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Temel Eğitim Anabilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
591199.pdf1.88 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.