Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3809
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorİnal Kızıltepe, Gözde-
dc.contributor.authorParmaksız, Fatma-
dc.date.accessioned2020-07-10T13:49:16Z-
dc.date.available2020-07-10T13:49:16Z-
dc.date.issued2019-
dc.date.submitted2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/3809-
dc.description.abstractBu çalıĢmada, okul öncesi eğitim kurumlarında verilen programlama eğitimi uygulamalarının incelenmesi amaçlanmıĢtır. AraĢtırmaya 2018-2019 eğitim öğretim yılında Aydın ili Milli Eğitim Müdürlüğü‟ne bağlı STEM projesi kapsamındaki resmi anaokulları, programlama eğitimi vermekte olan dört özel ve sekiz resmi anaokulu, bu anaokullarına devam eden okul öncesi dönem çocukları ve bu okul öncesi eğitim kurumlarında programlama eğitimi veren 35 öğretmen katılmıĢtır. AraĢtırmada, karma desenli yöntem kapsamında yakınsayan paralel desen kullanılmıĢtır. Nicel ve nitel verilere eĢit öncelik verilerek eĢ zamanlı olarak toplanmıĢtır ve iki bileĢen bağımsız olarak analiz edilerek sonuçlar birlikte yorumlanmıĢtır. AraĢtırmanın nicel boyutunda statik grup karĢılaĢtırmalı desen ve veri toplama aracı olarak ise “Bilişsel Yetenekler Testi Form-6 (Cognitive Abilities Test Form-6) Sözel Olmayan Muhakeme Boyutu” ve “Öğretmen Görüşme Formunun Kişisel Bilgi Bölümü” kullanılmıĢtır. Nitel boyutunda ise öğretmenlerle programlama eğitimi, programlama eğitimine baĢlama yaĢı, programalama eğitiminin nasıl verilmesi gerektiği, programlama eğitiminde kullanılan yöntem, araç ve gereçler, programlama eğitiminin çocuğa katkısı gibi konulardaki görüĢlerini belirleyebilmek amacıyla “Yarı Yapılandırılmış Görüşme” tekniği ve programlama eğitimi verilen sınıfın/mekânın fiziksel özelleri, programlama eğitimi uygulama süreci ve uygulama esnasında kullanılan araç ve gereçler incelenmek için “Gözlem Tekniği” kullanılmıĢtır. vi AraĢtırmanın nicel boyutunun örneklemine düzenli olarak programlama eğitimi alan 60-72 aylık 52 ve daha önce programlama eğitimi almamıĢ olan 60-72 aylık 52 olmak üzere toplam 104 çocuk dâhil edilmiĢtir. AraĢtırmanın nitel boyutunun çalıĢma grubunu, Ġl Milli Eğitim Müdürlüğü‟nden alınan STEM projesi listesinde yer alan okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapmakta olan 35 öğretmen oluĢturmaktadır. Programlama eğitimine iliĢkin yarı yapılandırılmıĢ görüĢme bulgularından, öğretmenlerin tamamının programlama eğitimini 21. yy becerisi ile iliĢikilendirerek çocuklar için çok önemli ve gerekli bir beceri olduğu bu nedenle okul öncesi eğitim programına dâhil edilmesi gerektiğini ifade ettikleri görülmektedir. Öğretmenlerin büyük bir kısmının programlama terimiyle STEM eğitimleri sırasında tanıĢtıkları ve programlama, kodlama ve algoritma terimlerinin ne anlama geldiğini doğru olarak bilmedikleri sonucuna ulaĢılmıĢtır. Öğretmenlerin eğitimleri bilgisayarlı ve bilgisayarsız etkinlikler Ģeklinde yaptıkları ve sürecin oyunlaĢtırılması gerektiğini ifade ettikleri görülmektedir. Programlama eğitiminde öğretmenlerin büyük bir kısmının sınıf içi materyal, teknolojik araçlar/robot ve görsel programlama araçları kullandıkları görülmektedir. Öğretmenler programlama eğitimininin nasıl verilmesi gerektiğiyle ilgili bilgilerinin yeterli olmadığını bu nedenden dolayı kendilerini yetersiz bulduklarını ve bu eksikliğin giderilmesi için Meb tarafından seminer dönemlerinde zorunlu hizmet içi eğitimler, çalıĢtaylar, seminerler ve atölye çalıĢmaları Ģeklinde sık aralıklarla programlama eğitimi almak istediklerini dile getirdikleri sonucuna ulaĢılmıĢtır. Ayrıca programlama eğitimi için kullanılan materyallerinin pahalı olması nedeniyle Meb tarafından anaokullarına araç-gereç desteği sağlanması gerektiğini ifade ettikleri görülmektedir. Programlama eğitimine iliĢkin gözlem bulgularından gözlem yapılan okul öncesi kurumlarının STEM projesine dâhil olmasına rağmen büyük bir kısmının eğitim planına programlama eğitimini dâhil etmedikleri, büyük bir çoğunluğunun programlama eğitimi için fiziksel koĢullarının uygun olduğu, okulların yarısında uygulamaya çocukların ilgi ve dikkatlerinin çekilerek baĢlanıldığı, okulların bir kısmında çocukların uygulama sürecinde aktif oldukları ve yönergelerin açık, net olduğu, okulların tamamında çocuklara verilen dönütlerin yeterli olduğu ve uygulama sırasında kullanılan araç-gereçlerin çocukların geliĢim özelliklerine uygun olduğu ve yapılan uygulamanın çocukların sözel olmayan muhakeme becerisini desteklediği, okulların büyük bir kısmında sürecin oyunlaĢtırıldığı ve uygulama süresinin yeterli olduğu, bir okul haricinde tüm okullarda uygulamanın çocuklarda algoritma mantığının öğrenmesini desteklediği fakat hiçbir okulda kodlama vii becerisini destekleyen bir uygulama yapılmadığı ve okulların tamamına yakınında uygulama sonrası değerlendirme yapılmadığı sonucuna ulaĢılmıĢtır. Programlama eğitimi alan ve almayan çocukların BYT-Form 6‟ın Sözel Olmayan Muhakeme Boyutu ve Alt Testlerine ĠliĢkin bulgulardan düzenli olarak programlama eğitimi alan ve programlama eğitimi almayan çocukların “ġekil Sınıflandırma ve Matrisler” alt testleri ile BiliĢsel Yetenekler Testi Form-6 Sözel Olmayan Boyuta iliĢkin MannWhitney U Testi sonuçlarına göre, programlama eğitimi alan çocuklar lehine anlamlı bir fark olduğu görülmektedir (p<0.05).tr_TR
dc.description.tableofcontentsĠÇĠNDEKĠLER BĠLĠMSEL ETĠK BĠLDĠRĠM SAYFASI …………………………………...…….…… iv ÖZET …………………………………………………………………………………… v ABSTRACT ……………………………………………………………………………. viii ÖNSÖZ …………………………………………………………………………………. xii ĠÇĠNDEKĠLER ……………………………………………………………………….... xiii ġEKĠLLER DĠZĠNĠ ……………………………………………………………….…… xvii TABLOLAR DĠZĠNĠ …………………………………………………………………. xix ÇĠZELGELER DĠZĠNĠ ………………………………………………………..……….. xx GRAFĠKLER DĠZĠNĠ ………………………………………………………………….. xxi KISALTMALAR DĠZĠNĠ …………………………………………………………..... xxii GĠRĠġ …………………………………………………………………………………… 1 1. BÖLÜM ……………………………………………………………………….......... 8 1. KAVRAMSAL ÇERÇEVE ………………………………………………………….. 8 1.1. BiliĢsel Süreçler …………………………………………………………………. 8 1.1.1. Muhakeme .................................................................................................. 9 1.1.1.1. Sözel Olmayan Muhakeme ……………………………………… 10 1.1.2. Algoritmik DüĢünme …………………………………………………….. 11 1.1.3. BiliĢimsel DüĢünme ……………………………………………………… 12 1.2. Programlama ……………………………………………………………………. 15 1.2.1. Programlama Dilleri………………………………………………………. 16 1.2.2. Okul Öncesi Dönemde Kullanılabilecek Programlama Araçları ……………. 19 1.3. BiliĢsel Süreçler ve Programlama ĠliĢkisi ………………………………………. 28 1.4. Okul Öncesi Dönemde Programlama Eğitimi ………………………………….. 30 2. BÖLÜM …………………………………………………………………………….. 36 2. ĠLGĠLĠ ARAġTIRMALAR ………………………………………………………….. 36 xiv 3. BÖLÜM …………………………………………………………………………...... 41 3. YÖNTEM …………………………………………………………………………… 41 3.1. AraĢtırmanın Modeli ……………………………………………………………. 41 3.2. Evren ve ÇalıĢma Grubu ………………………………………………………… 42 3.3. Verilerin Toplanması …………………………………………………………… 43 3.3.1. Veri Toplama Araçları …………………………………………………… 43 3.3.1.1. Öğretmen GörüĢme Formu ve Gözlem Kayıt Formu …………… 44 3.3.1.2. BYT Form-6 ……………………..………………….............…... 45 3.4. Veri Toplama AĢamaları………………………………………………………… 47 3.5. Verilerin Analizi ………………………………………………………………... 48 3.5.1. Nitel Verilerin Analizi ……………………………………...……………. 48 3.5.2. Nicel Ġçerik Analizi ………………………………………………………. 49 4. BÖLÜM ……………………………………………………………………………… 50 4. BULGULAR …………………………………………………………………………. 50 4.1.ıÖğretmenlerden “KiĢisel Bilgi Formu” Aracılığı ile Toplanan Bilgilere ĠliĢkin Bulgular .................................................................................................... 50 4.2.ıÖğretmeler ile Programlama Eğitimine ĠliĢkin Yarı YapılandırılmıĢ GörüĢme Bulguları ………………………………………………………….....… 53 4.2.1. Programlama Eğitimi Tanımlamaları ………………………………….…. 55 4.2.2.ı Algoritma Terimi Tanımlamaları …………………………………………. 56 4.2.3.ı Programlama Eğitimi ile TanıĢma ġekli ………………………...…….…. 57 4.2.4.ı Programlama Eğitimi BaĢlangıç YaĢı ………………………….……...…. 58 4.2.5.ı Programlama Eğitiminin Verilme ġekli ………………………………..… 59 4.2.6.ıProgramlama Eğitimde Kullanılan Araç Gereçler ………………………… 60 4.2.7.ı Öğretmenin Kendini Yeterli Bulma Durumu ………………………….…. 62 4.2.8.ı Yetersiz Hissetme Nedeni ………………………….…………………….. 62 4.2.9.ı Programlama Eğitiminin Katkısı ……………………………………..….. 63 xv 4.2.10.ı Eksiklikler Ġçin Yapılması Gerekenler …………………………………. 65 4.3. Programlama Eğitimi Uygulamalarına ĠliĢkin Gözlem Bulguları ……………… 67 4.3.1. A Kodlu Okul Öncesi Eğitim Kurumu Gözlem Bulguları ………………… 71 4.3.2. B Kodlu Okul Öncesi Eğitim Kurumu Gözlem Bulguları ………………… 74 4.3.3. C Kodlu Okul Öncesi Eğitim Kurumu Gözlem Bulguları ………………… 76 4.3.4. D Kodlu Okul Öncesi Eğitim Kurumu Gözlem Bulguları ………………… 78 4.3.5. E Kodlu Okul Öncesi Eğitim Kurumu Gözlem Bulguları ………………… 81 4.3.6. F Kodlu Okul Öncesi Eğitim Kurumu Gözlem Bulguları ………………… 82 4.4. BYT Form-6‟nın Sözel Olmayan Boyutuna ĠliĢkin Bulgular ………………….. 83 5. BÖLÜM ……………………………………………………………………….......... 85 5. TARTIġMA, SONUÇ VE ÖNERĠLER ……………………………………………… 85 5.1. TartıĢma ve Sonuçlar …………………………………………………………… 85 5.1.1. Öğretmen GörüĢme Formuna ĠliĢkin Sonuçlar …………………………… 85 5.1.2. Programlama Eğitimi Tanımlamalarına ĠliĢkin Sonuçlar ………………… 86 5.1.3. Algoritma Terimi Tanımlamalarına ĠliĢkin Sonuçlar …………….……… 87 5.1.4. Programlama Eğitimi ile TanıĢma ġekline ĠliĢkin Sonuçlar …………….. 88 5.1.5. Programlama Eğitimi BaĢlangıç YaĢına ĠliĢkin Sonuçlar ……………..... 89 5.1.6. Programlama Eğitimin Verilme ġekline ĠliĢkin Sonuçlar ……………..... 90 5.1.7. Programlama Eğitimde Kullanılan Araç Gereçlere ĠliĢkin Sonuçlar ……. 92 5.1.8. Öğretmenin Kendini Yeterli Bulma Durumuna ĠliĢkin Sonuçlar ……….. 93 5.1.9. Yetersiz Hissetme Nedenine ĠliĢkin Sonuçlar …………………………… 94 5.1.10. Programlama Eğitimin Katkısına ĠliĢkin Sonuçlar ………………………. 96 5.1.11. Eksiklikler Ġçin Yapılması Gerekenlere ĠliĢkin Sonuçlar ……………….. 97 5.1.12. Programlama Eğitimi Uygulamalarına ĠliĢkin Gözlem TartıĢma ve Sonuçları ……………..………………...……………............................... 98 5.1.13. Programlama eğitimi alan ve almayan çocukların BYT-Form 6‟ın Sözel Olmayan Muhakeme Boyutu ve Alt Testlerine ĠliĢkin xvi TartıĢma ve Sonuçlar……………………………………………………… 103 5.2. Öneriler…………………………………………………………………………. 104 6. BÖLÜM …………………………..…………………………………………………. 105 6. EKLER ………………………………………………………………………………. 105 6.1. EK-1 Milli Eğitim Müdürlü‟ğü Ġzin Belgesi ………………………………...…. 105 6.2. EK-2 BiliĢsel Yetenekler Testi Form-6‟nın Sözel Olmayan Muhakeme Boyutu Ölçeği‟nin Kullanım Ġzin Belgesi ………………..………………..….. 106 6.3. EK-3 Milli Eğitim Müdürlü‟ğü Ġzin Belgesi Sehven Hata Düzeltme …………. 107 KAYNAKLAR ………………………………………………………………………… 108 ÖZGEÇMĠġ .……………………………………………………………………..……. 118tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAdnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectOkul Öncesi, Kodlama Eğitimi, BiliĢsel Yetenekler, Programlama Eğitimitr_TR
dc.titleOkul öncesi eğitim kurumlarındaki programlama eğitimi uygulamalarının incelenmesitr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi / Sosyal Bilimler Enstitüsü / Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
564455.pdf3.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.