Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3793
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorYiğit, Sarıkaya-
dc.contributor.authorSarıkaya, Pakistan-
dc.date.accessioned2020-07-09T12:13:03Z-
dc.date.available2020-07-09T12:13:03Z-
dc.date.issued2019-
dc.date.submitted2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/3793-
dc.description.abstractGöçebe bir topluluk olan Çingeneler dünyanın her tarafına yayılmıĢ ve bulundukları bölgelerde onlara sunulan olanaklar onların tüm yaĢamlarını biçimlendirmiĢtir. Bu topluluklar yaĢadıkları her yerde farklı adlarla anılmakta ve dünyanın her yerinde içinde yaĢadıkları toplumun „yabancı‟ sı ve „tehlikeli grubu‟ olarak tanımlanmakta, etiketlenmekte ve damgala(n)maktadır. Damgalanan, ötekileĢtirilen, ayrımcılığa uğrayan Çingeneler yoksulluk ve sosyal dıĢlanmayı en yoğun yaĢayan gruplar arasında yer almaktadır. Ayrıca Çingeneler eğitim, istihdam, sosyal güvence, sağlık, konut ve sosyal hizmetlere ulaĢım konularında en fazla ayrımcılığa uğrayan kesimdir. Çingenelerin yaĢadıkları bu sorunların Türkiye‟de de mevcut olduğu son yıllarda yapılan çalıĢmalarla görülmektedir. Bu çalıĢmada her ne kadar ötekiliklerinin tarihsel kökleri varsa da buna bağlı olarak Çingene toplumu ile girilen sınırlı iliĢkilerden kaynaklı kalıpyargılar bundan ötürü yaĢadığı sosyal dıĢlanmıĢlık; yoksulluk, temel eğitim, becerilerden mahrum edilmesi ya da ayrımcılık nedeniyle toplumun dıĢına itilmeleri ve toplumsal hayata dilediklerince katılımlarının engellenmesi toplumsal yansımalar üzerinden analiz edilecektir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsĠÇĠNDEKĠLER KABUL VE ONAY SAYFASI .............................................................................................. iii BĠLĠMSEL ETĠK BĠLDĠRĠM SAYFASI ............................................................................... iv ÖZET ....................................................................................................................................... v ABSTRACT ........................................................................................................................... vi ÖNSÖZ .................................................................................................................................. vii EKLER DĠZĠNĠ ....................................................................................................................... x GĠRĠġ ....................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM .............................................................................................................................. 6 1. ÇĠNGENE: KAVRAM, ANLAM VE KÖKEN ÜZERĠNE ................................................ 6 1.1. Çingene: Kavram, Anlam ............................................................................................ 6 1.2. Türkiye Çingenelerinin Tarihi ................................................................................... 12 1.2.1. Köken Olarak Çingeneler ................................................................................ 12 1.2.2. Göç, Göç Yolları ve VarıĢ Noktasının DıĢlananları Olarak Çingeneler .......... 20 1.2.3. Anadolu‟da Çingeneler ve Çingenelik ............................................................. 27 1.2.4. Osmanlı Toplumunda Çingeneler .................................................................... 29 1.2.5. Türkiye‟nin Görünmeyenleri: Rom, Lom ve Dom Gruplar ............................ 34 2. BÖLÜM ............................................................................................................................ 40 2. TOPLUMUN ÖTEKĠLERĠ OLARAK ÇĠNGENELER VE SOSYAL DIġLA(N)MA .... 40 2.1. ÖtekileĢtirme ve Damgalamaya Giden Süreç: Kalıp Yargılar ve Önyargılar ........... 41 2.2. Bir Olgu Olarak DıĢla(n)ma ve Sosyal DıĢla(n)ma ................................................... 47 2.2.1. Damgalı Mekânlar ve Mekânsal DıĢla(n)ma ................................................... 49 2.2.2. Damgalama ve ÇalıĢma YaĢamı: Ekonomik DıĢla(n)ma ................................ 53 2.2.3. Damgala(n)manın Yansıması Olarak Yoksulluk Halleri ................................. 56 2.2.4. “Kronik Yoksulluk” ve “Damgalı Öğrenciler” Olarak Çingene Çocukları ..... 59 3. BÖLÜM ............................................................................................................................ 62 3. ARAġTIRMA SORUNSALI VE METODOLOJĠSĠ ........................................................ 62 ix 3.1. AraĢtırmanın Amacı ve Sorunsalları .......................................................................... 62 3.2. AraĢtırmanın Yöntem ve Tekniği, Sorgulama Temaları ........................................... 63 4. BÖLÜM ............................................................................................................................ 68 4. BULGULAR VE TARTIġMA .......................................................................................... 68 4.1. Etnik Damgala(n)ma ve Toplumun Ötekisi Olarak Çingeneler ................................ 68 4.1.1. Bir Etnografik Hikâye: Çingene Özneliği ve “Normal‟lik” ............................ 68 4.1.2. Normalliğin Hegemonyası ve Toplumsal Yansımaların Öznesi Olarak Çingeneler ........................................................................................................ 78 4.1.3. “Çingene Olma” ve “KirlenmiĢliğin” Bir Yansıması Olarak “Kendinden Korkma” ........................................................................................................... 86 4.2. Etnik Damgala(n)manın Görünümü Olarak Ayrımcılık ve Sosyal DıĢla(n)ma Bağlamında Çingeneler ........................................................................................... 92 4.2.1. “Mekânsal DıĢla(n)ma”nın Öznesi Olarak Çingeneler ve “Damgalı Mekânlar” ......................................................................................................... 93 4.2.2. Damgalama ve ÇalıĢma YaĢamı: Ekonomik DıĢla (n)ma ............................. 106 4.2.3. Damgala(n)manın Yansıması Olarak Yoksulluk Halleri ............................... 114 4.2.4. “Kronik Yoksulluk” ve Damgalı Öğrenciler Olarak Çingene Çocukları ...... 120 5. TARTIġMA VE SONUÇ .............................................................................................. 125 6. KAYNAKLAR ............................................................................................................... 131 7. EKLER ........................................................................................................................... 138 ÖZGEÇMĠġ ....................................................................................................................... 143tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAdnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectÇingene, Kalıpyargı, Önyargı, Damgalama, Sosyal DıĢla(n)ma.tr_TR
dc.titleToplumsal yansımaların öznesi olarak çingeneler ve etnik damgala(n)matr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyoloji Anabilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
565255.pdf1.37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.