Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3787
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSaracaloğlu, Asuman Seda-
dc.contributor.authorSarıdoğan, Elif-
dc.date.accessioned2020-07-09T11:38:31Z-
dc.date.available2020-07-09T11:38:31Z-
dc.date.issued2019-
dc.date.submitted2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/3787-
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı İlkokullarda Yetiştirme Programı’nın Türkçe dersi öğrenci başarısı, motivasyonu, tutumu ve benlik algı profili üzerindeki etkisini incelemek ve uygulamada ortaya çıkan sıkıntıları tespit etmektir. İYEP programı ilkokul 3. ve 4. sınıf öğrencilerine uygulanmıştır. Bu çalışmada karma yöntem araştırma metotlarından yakınsayan paralel desen kullanılmıştır. Çalışma 2018-2019 eğitim öğretim yılında İzmir ili ilkokulları, İYEP kursunda öğrenim gören, üç farklı sosyoekonomik düzeyde olmak üzere, toplam 49 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Okullar, ölçüt örnekleme yöntemi ile İYEP Türkçe kursu uygulanan üst, orta ve alt sosyoekonomik düzeydeki ilkokullar arasından seçilmiştir. İki üst sosyoekonomik düzeyde, iki orta sosyoekonomik düzeyde, üç tane alt sosyoekonomik düzeyde olan ilkokullar örnekleme alınmıştır. Ön test ve son test olarak tez kapsamında geliştirilen “Türkçe Beceri Alanları Başarı Testi”, Kara (2008) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Temel Eğitimde Motivasyon Ölçeği”, Erdem ve Gözüküçük (2013) tarafından geliştirilen “Türkçe Dersine Yönelik Tutum Ölçeği” ile Şekercioğlu (2009) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Çocuklar için Benlik Algısı Profili” ölçekleri uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen nicel verilerin analizinde SPSS paket programından yararlanılmıştır. Nicel verilerin normal dağılım gösterip göstermediği Shapiro Wilk Testi ile araştırılmıştır. Shapiro Wilk Testi sonucuna bağlı olarak da araştırmada parametrik veya non-parametrik testler kullanılmıştır. Nitel boyutta yarı yapılandırılmış görüşme ve gözlem yöntemi kullanılmıştır. Nitel veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre İYEP Türkçe kursunun, üst ve orta sosyoekonomik düzeydeki öğrencilerin motivasyonlarını olumlu etkilediği, alt sosyoekonomik düzeydeki öğrencilerin motivasyonlarını ise etkilemediği görülmüştür. Tüm viii öğrencilerin Türkçe dersine ilişkin tutumlarında farklılık olmadığı tespit edilmiştir. İYEP Türkçe kursunun, tüm öğrencilerin benlik algı profillerini olumlu etkilediği saptanmıştır. İYEP Türkçe kursunun öğrencilerin başarılarını olumlu etkilediği belirlenmiştir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI .............................................................................................. iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI ................................................................................ v ÖZET ..................................................................................................................................... vii ABSTRACT ........................................................................................................................... ix ÖNSÖZ ................................................................................................................................... xi ŞEKİLLER DİZİNİ .............................................................................................................. xix TABLOLAR DİZİNİ ............................................................................................................ xxi EKLER DİZİNİ ................................................................................................................... xxv KISALTMALAR DİZİNİ ................................................................................................. xxvii GİRİŞ ....................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM .............................................................................................................................. 4 1. KURAMSAL BİLGİLER ................................................................................................... 4 1.1. Dil- Düşünce İlişkisi .................................................................................................... 4 1.2. Dil ve Eğitim İlişkisi .................................................................................................... 5 1.3. Anadili ve Türkçe Eğitimi İlişkisi ............................................................................... 6 1.4. Ülkemizde Türkçe Eğitiminin Tarihsel Gelişimi ......................................................... 7 1.5. İlkokullarda Yetiştirme Programı .............................................................................. 10 1.5.1. İYEP Genel Amaçları ...................................................................................... 12 1.5.2. İYEP Özel Amaçları ........................................................................................ 13 1.5.3. Programın İlkeleri ............................................................................................ 13 1.5.4. İlkokullarda Yetiştirme Programı’nda Ölçme ve Değerlendirme Yaklaşımları ..................................................................................................... 13 1.5.5. Yasal Dayanaklar ............................................................................................. 14 1.6. İlkokullardaki Dezavantajlı Gruplar .......................................................................... 14 1.6.1. Göçerlik ........................................................................................................... 15 1.6.2. Mülteciler/Sığınmacılar ................................................................................... 17 xiv 1.6.3. Birleştirilmiş Sınıflar ve Taşımalı Eğitim ....................................................... 18 1.6.4. İki Dillilik ........................................................................................................ 19 1.7. İlkokullarda Yetiştirme Programı Türkçe Modülü .................................................... 20 1.7.1. Dinleme ........................................................................................................... 21 1.7.2. Konuşma .......................................................................................................... 22 1.7.3. Okuma ............................................................................................................. 23 1.7.4. Yazma .............................................................................................................. 24 1.8. Psikososyal Boyut ..................................................................................................... 25 1.9. Yetiştirme Kurslarının Başarıya Etkisi ...................................................................... 25 1.10. Sosyoekonomik Düzey Farklılığının Başarıya Etkisi.............................................. 27 1.11. Motivasyon .............................................................................................................. 28 1.12. Motivasyonun Önemi .............................................................................................. 29 1.13. Motivasyon Süreci ................................................................................................... 29 1.14. Tutum ...................................................................................................................... 29 2. BÖLÜM ............................................................................................................................ 31 2. ARAŞTIRMA HAKKINDA AÇIKLAMALAR .............................................................. 31 2.1. Problem Durumu ....................................................................................................... 31 2.2. Araştırmanın Amacı .................................................................................................. 32 2.3. Araştırmanın Problem ve Alt Problemleri ................................................................. 33 2.3.1. Alt Problemler ................................................................................................. 33 2.4. Araştırmanın Önemi .................................................................................................. 34 2.5. Araştırmanın Sayıltıları ............................................................................................. 35 2.6. Materyal ve Yöntem .................................................................................................. 36 2.6.1. Araştırmanın Modeli ....................................................................................... 36 2.6.2. Evren ve Örneklem .......................................................................................... 39 2.6.3. Veri Toplama Araçları ..................................................................................... 41 2.6.4. Nicel Boyutunda Kullanılan Veri Toplama Araçları ...................................... 41 xv 2.6.4.1. Türkçe Beceri Alanları Başarı Testi (TBAT) ...................................... 42 2.6.4.2. Temel Eğitimde Motivasyon Ölçeği (TEMÖ) .................................... 50 2.6.4.3. Türkçe Dersine Yönelik Tutum Ölçeği (TDYT) ................................. 53 2.6.4.4. Çocuklar İçin Benlik Algısı Profili Ölçeği .......................................... 55 2.6.5. Nitel Boyutunda Kullanılan Veri Toplama Araçları ....................................... 58 2.6.5.1 Görüşme ............................................................................................... 59 2.6.5.2. Gözlem ................................................................................................ 60 2.6.6. Veri Toplama Süreci ........................................................................................ 62 2.6.7. Verilerin Analizi ve Yorum ............................................................................. 66 2.6.7.1. Nicel veri analizi ................................................................................. 66 2.6.7.2. Nitel veri analizi .................................................................................. 67 2.7. İlgili Yayın ve Araştırmalar ....................................................................................... 68 2.7.1. İlkokullardaki Türkçe Dersinin Sosyoekonomik Düzeylere Göre İncelenmesi ile İlgili Araştırmalar .................................................................... 69 2.7.2. Türkçe Dersine İlişkin Tutum ile İlgili Araştırmalar ....................................... 70 2.7.3. Türkçe Dersine İlişkin Motivasyonun Etkisi ile İlgili Çalışmalar ................... 72 2.7.4. Benlik Algısına İlişkin Araştırmalar ................................................................ 73 2.7.5. Türkiye’de Yetiştirme Kursları ile İlgili Araştırmalar ..................................... 74 2.7.6. Dezavantajlı Öğrenciler ile İlgili Araştırmalar ................................................ 76 2.7.7. Mülteci/ Sığınmacılara Türkçe Dersi Öğretimi ile İlgili Araştırmalar ............ 77 2.7.8. İki veya Çok Dillilere Türkçe Dersi Öğretimi ................................................. 78 2.7.9. Birleştirilmiş Sınıflarda Türkçe Dersinin İşlenmesine İlişkin Araştırmalar .... 80 2.7.10. Yurtdışında Yapılmış Araştırmalar ................................................................ 81 2.8. Sınırlılıklar ................................................................................................................. 84 2.9. Tanımlar ..................................................................................................................... 84 3. BÖLÜM ............................................................................................................................ 86 3. ARAŞTIRMA BULGULARI ........................................................................................... 86 3.1. Öğretmenlerin Kişisel Özellikleri .............................................................................. 86 xvi 3.2. Öğrencilerin Kişisel Özellikleri ................................................................................. 87 3.3. Sosyoekonomik Düzeylerine Göre Öğrencilerin Türkçe Dersine İlişkin Motivasyonlarına Dair Bulgular ............................................................................. 88 3.3.1. Sosyoekonomik Düzeylerine Göre Öğrencilerin Motivasyon Ölçeği Ön-Son test Toplam Puanlarına İlişkin Bulgular .......................................................... 88 3.3.2. Sosyoekonomik Düzeylerine Göre Öğrencilerin Dışsal Motivasyon Alt Boyutu Puanlarına İlişkin Bulgular ................................................................. 90 3.3.3. Sosyoekonomik Düzeylerine Göre Öğrencilerin Motivasyonsuzluk Alt Boyutu Puanına İlişkin Bulgular ...................................................................... 91 3.3.4. Sosyoekonomik Düzeylerine Göre Öğrencilerin İçe Yansıtılmış Motivasyon Alt Boyutu Puanına İlişkin Bulgular ........................................... 92 3.3.5. Sosyoekonomik Düzeylerine Göre Öğrencilerin İçsel Motivasyon Alt Boyutu Puanına İlişkin Bulgular ...................................................................... 93 3.4. Sosyoekonomik Düzeylerine Göre Öğrencilerin Türkçe Dersine Yönelik Tutumlarına Dair Bulgular ...................................................................................... 94 3.4.1. Sosyoekonomik Düzeylerine Göre Öğrencilerin TDYT Ölçeği Ön-Son test Toplam Puanlarına İlişkin Bulgular ................................................................. 95 3.5. Sosyoekonomik Düzeylerine Göre Öğrencilerin Benlik Algı Profili Puanlarına İlişkin Bulgular ....................................................................................................... 95 3.5.1. Benlik Algı Profili Puanları Ön ve Son Test İçin Güvenilirlik Analizi .......... 96 3.5.2. Sosyoekonomik Düzeylerine Göre Öğrencilerin ÇİBAP Ölçeği Ön-Son Test Toplam Puanlarına İlişkin Bulgular ......................................................... 96 3.5.3. Sosyoekonomik Düzeylerine Göre Öğrencilerin Eğitsel Yetenek Alt Boyutu Puanına İlişkin Bulgular ...................................................................... 98 3.5.4. Sosyoekonomik Düzeylerine Göre Öğrencilerin Sosyal Kabul Alt Boyutu Puanına İlişkin Bulgular .................................................................................. 99 3.5.5. Sosyoekonomik Düzeylerine Göre Öğrencilerin Atletik Yeterlilik Alt Boyut Puanına İlişkin Bulgular ...................................................................... 100 3.5.6. Sosyoekonomik Düzeylerine Göre Öğrencilerin Fiziksel Görünüm Alt Boyutu Puanına İlişkin Bulgular .................................................................... 101 3.5.7. Sosyoekonomik Düzeylerine Göre Öğrencilerin Davranışsal Yönetim Alt Boyutu Puanına İlişkin Bulgular .................................................................... 103 3.5.8. Sosyoekonomik Düzeylerine Göre Öğrencilerin Genel Özdeğer Alt Boyutu Puanına İlişkin Bulgular ................................................................................ 104 xvii 3.6. Sosyoekonomik Düzeylerine Göre Öğrencilerin Beceri Alanları Testi Puanlarına İlişkin Bulgular ...................................................................................................... 105 3.6.1. D-Y Şeklinde Puanlanmış Ön ve Son Test Güvenilirlik Analizi .................. 105 3.6.2. D- Y Şeklinde Puanlanan Bölümün Toplam Puanlarına İlişkin Bulgular ..... 106 3.6.3. Gözlem Formu Ön ve Son Test İçin Bulgular ............................................... 107 3.7. Öğretmenlerin İYEP Hakkındaki Görüşlerine Yönelik Bulgular ............................ 109 3.7.1. İlkokullarda Yetiştirme Programı’nda Öğretmenin Rolü .............................. 109 3.7.2. Program uygulanmadan önceki sürece ilişkin görüşler ................................. 111 3.7.3. Program Uygulama Sürecine İlişkin Görüşler ............................................... 113 3.7.4. Program Geneline İlişkin Görüşler ve Öneriler ............................................. 119 3.8. Sınıf içi Gözlemlere İlişkin Bulgular ....................................................................... 122 3.8.1. Öğretmen- Öğrenci Etkileşimi Boyutundaki Gözlem Bulguları ................... 123 3.8.2. Uygulanan Yöntem ve Teknikler ................................................................... 126 3.8.3. Sınıf İklimi ..................................................................................................... 127 3.8.4. Uygulama Sürecindeki Aksaklıklar ............................................................... 131 4. TARTIŞMA VE SONUÇ .............................................................................................. 134 4.1. Sonuçlar ve Tartışma ............................................................................................... 134 4.1.1. Sosyoekonomik Düzeylerine Göre Öğrencilerin Türkçe Dersine İlişkin Motivasyonlarına İlişkin Sonuçlar ve Tartışma ............................................. 134 4.1.2. Sosyoekonomik Düzeylerine Göre Öğrencilerin Türkçe Dersine Yönelik Tutumlarına İlişkin Sonuçlar ve Tartışma ...................................................... 136 4.1.3. Sosyoekonomik Düzeylerine Göre Öğrencilerin Benlik Algı Profili Puanlarına İlişkin Sonuçlar ve Tartışma ........................................................ 137 4.1.4. Sosyoekonomik Düzeylerine Göre Öğrencilerin Beceri Alanları Testi Puanlarına İlişkin Sonuçlar ve Tartışma ........................................................ 139 4.1.5. Öğretmenlerin İYEP Hakkındaki Görüşlerine Yönelik Sonuçlar ve Tartışma .......................................................................................................... 140 4.1.6. Sınıf içi Gözlemlere İlişkin Sonuçlar ve Tartışma ........................................ 145 4.2. Öneriler .................................................................................................................... 147 5. KAYNAKLAR ............................................................................................................... 151 xviii 6. EKLER ........................................................................................................................... 167 ÖZGEÇMİŞ ....................................................................................................................... 193tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAdnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectİlkokul, İYEP Türkçe Kursu, Akademik Başarı, Motivasyon, Tutum, Benlik Algı Profili.tr_TR
dc.titleİlkokullarda yetiştirme programı'nın 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin başarılarına etkisitr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı /tr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
587977.pdf4.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.