Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3785
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorYazıcı Ayyıldız, Ahu-
dc.contributor.authorBaykal, Muhammed-
dc.date.accessioned2020-07-09T08:51:27Z-
dc.date.available2020-07-09T08:51:27Z-
dc.date.issued2019-
dc.date.submitted2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/3785-
dc.description.abstractHizmete dayalı konaklama işletmelerinde konaklayan misafirler yeni bir ürün ve hizmeti satın almadan önce risk algılamaktadır. Konaklama işletmeleri de bu risk algılarını ortadan kaldırmaya veya en aza indirmeye çalışmaktadır. Kişilik özelliklerinin kişiden kişiye farklılık göstermesi, belirli bir durum karşısında algılanan riskin düzeyini de etki etmektedir. Bu nedenle konaklama işletmeleri pazarda yer alan potansiyel misafirlerin kişilik özelliklerini bilerek hem pazar payını genişletebilir hem de satışların artmasını sağlayabilir. Yenilikçi bir kişilik özelliğine sahip bir misafir yenilikleri erken benimseyebilir ve diğer misafirlere yenilikler hakkında olumlu tavsiyelerde bulunarak işletmeye misafir kazandırabilir. Konaklama işletmeleri açısından öneme sahip olan tüketici yenilikçiliği, kişilik özellikleri ve algılanan risk kavramlarının konu alındığı bu çalışmanın temel amacı; konaklama işletmelerindeki misafirlerin yenilikçilik eğilimleri ve kişilik özellikleri boyutlarının algılanan risk boyutları üzerinde etkisini ortaya koymaktır. Araştırma kapsamında verilerin toplanması için Kuşadası ilçesinde faaliyet gösteren 5 yıldızlı konaklama işletmelerinde konaklayan misafirler üzerine anket çalışması yapılmıştır. Araştırmanın yapıldığı 2019 yılı Ocak-Mayıs döneminde Kuşadası’nda bulunan otellerin yoğunluğunun az olması ve bazı otellerin kapalı olması nedeniyle açık bulunan 7 konaklama işletmesinden toplanan anketlerin 402 tanesi araştırma kapsamına alınarak analize tabi tutulmuştur. Araştırma sonucunda tüketici yenilikçiliği ve kişilik özellikleri boyutlarının algılanan risk boyutları üzerinde etkisi olduğu belirlenmiştir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI ......................................................................................... III BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI ........................................................................... IV ÖZET ................................................................................................................................ İV ABSTRACT ..................................................................................................................... Vİ ÖNSÖZ ............................................................................................................................ Vİİ ŞEKİLLER DİZİNİ ........................................................................................................ XİV TABLOLAR DİZİNİ ...................................................................................................... XV EKLER DİZİNİ ............................................................................................................ XVİİ KISALTMALAR VE SİMGELER DİZİNİ .................................................................. XVİİİ GİRİŞ ................................................................................................................................. 1 1.BÖLÜM .......................................................................................................................... 3 1. YENİLİK VE TÜKETİCİ YENİLİKÇİLİĞİ ................................................................... 3 1.1. Yeniliğin Tanımı ve Önemi ....................................................................................... 3 1.2. Yenilik ile İlişkili Kavramlar..................................................................................... 6 1.2.1. İcat ..................................................................................................................... 6 1.2.2. Değişim .............................................................................................................. 6 1.2.3. Yaratıcılık .......................................................................................................... 7 1.2.4. Teknoloji ............................................................................................................ 7 1.2.5. Araştırma ve Geliştirme (ARGE) ........................................................................ 8 1.2.6. Girişimcilik ........................................................................................................ 8 1.3. Yeniliğin Özellikleri ve Faydaları ............................................................................. 9 1.4. Yenilik Türleri ........................................................................................................ 10 1.4.1. Ürün Yeniliği ................................................................................................... 11 1.4.2. Hizmet Yeniliği ................................................................................................ 11 1.4.3. Süreç Yeniliği................................................................................................... 12 1.4.4. Pazarlama Yeniliği ........................................................................................... 13 ix 1.4.5. Örgütsel Yenilik ............................................................................................... 13 1.4.6. Radikal (Köklü) Yenilik ................................................................................... 14 1.4.7. Kademeli (Artımsal) Yenilik ............................................................................ 15 1.5. Yeniliklerin Yayılması ve Benimsenmesi ................................................................ 16 1.5.1. Yeniliğin Yayılmasında Etkili Olan Bileşenler ................................................. 19 1.5.1.1. Yenilik ....................................................................................................... 19 1.5.1.2. İletişim kanalları ........................................................................................ 20 1.5.1.3. Zaman ........................................................................................................ 20 1.5.1.4. Sosyal sistem ............................................................................................. 20 1.5.2. Yeniliklerin Benimsenme Hızını Etkileyen Faktörler ........................................ 21 1.5.2.1. Göreceli avantaj ......................................................................................... 21 1.5.2.2. Uygunluk ................................................................................................... 21 1.5.2.3. Karmaşıklık ............................................................................................... 22 1.5.2.4. Denenebilirlik ............................................................................................ 22 1.5.2.5. Gözlemlenebilirlik ..................................................................................... 22 1.6. Yeniliğe Karşı Bireysel Farklılıklar ......................................................................... 22 1.6.1. Yenilikçiler ...................................................................................................... 24 1.6.2. Erken Benimseyenler ........................................................................................ 24 1.6.3. Erken Çoğunluk................................................................................................ 25 1.6.4. Geç Çoğunluk................................................................................................... 25 1.6.5. Gecikenler ........................................................................................................ 26 1.7. Tüketici Yenilikçiliği .............................................................................................. 26 1.7.1. Tüketici Yenilikçiliği Kavramı ......................................................................... 27 1.7.2. Tüketici Yenilikçiliği Çeşitleri .......................................................................... 29 1.7.2.1. Kişilik özelliği olarak yenilikçilik .............................................................. 30 1.7.2.2. İlgi alanına özel yenilikçilik ....................................................................... 31 1.7.2.3. Yenilikçi davranış ...................................................................................... 31 x 1.7.3. Tüketici Yenilikçiliğinin Ölçülmesi .................................................................. 32 1.7.3.1. Leavitt ve Walton (1975) ölçeği ................................................................. 33 1.7.3.2. Craig ve Ginter'in (1975) yenilikçilik ölçeği ............................................... 33 1.7.3.3. Kirton'un (1976) adaptörleri ve yenilikçilik ölçeği...................................... 34 1.7.3.4. Midgley ve Dowling (1978) ölçeği ............................................................. 34 1.7.3.5. Raju'nun (1980) ölçeği ............................................................................... 34 1.7.3.6. Price ve Ridgway (1983) ölçeği.................................................................. 35 1.7.3.7. Goldsmith ve Hofacker ölçeği (1991) ......................................................... 35 1.7.3.8. Roecrich (1995) ölçeği ............................................................................... 36 1.7.3.9. Baumgartner and Steenkamp (1996) ölçeği ................................................ 36 1.7.3.10. Le Louarn (1997) ölçeği ........................................................................... 37 1.7.3.11. Tellis, Bell ve Yin (2009) Küresel Yenilikçilik Ölçeği ............................. 38 1.7.3.12. Vandecasteele ve Geuens'in (2010) Motivasyonel Yenilikçilik Ölçeği ...... 39 1.8. Turizmde Yenilikçilik ............................................................................................. 40 2. BÖLÜM ....................................................................................................................... 43 2. KİŞİLİK KAVRAMI VE KURAMLARI ...................................................................... 43 2.1. Kişilik Kavramı ...................................................................................................... 43 2.2. Kişiliğin Oluşmasında Etkili Olan Faktörler ............................................................ 46 2.2.1. Kalıtımsal ve Yapı Faktörleri ............................................................................ 46 2.2.2. Sosyo-Kültürel Faktörler .................................................................................. 47 2.2.3. Ailesel Faktörler ............................................................................................... 47 2.2.4. Sosyal Yapı ve Sosyal Sınıf Faktörleri .............................................................. 48 2.2.5. Coğrafi ve Fiziki Faktörler................................................................................ 48 2.2.6. Diğer Faktörler ................................................................................................. 49 2.3. Kişilik Kuramları .................................................................................................... 49 2.3.1. Psikanalizci Yaklaşım....................................................................................... 50 2.3.2. Biyolojik Yaklaşım ........................................................................................... 51 xi 2.3.3. Davranışsal Yaklaşım ....................................................................................... 52 2.3.4. Bilişsel Yaklaşım .............................................................................................. 53 2.3.5. İnsancıl Yaklaşım ............................................................................................. 53 2.3.6. Özellik Yaklaşımı ............................................................................................. 55 2.3.6.1. Beş faktör kişilik özellikleri modeli ............................................................ 56 3. BÖLÜM ....................................................................................................................... 59 3. ALGILANAN RİSK ..................................................................................................... 59 3.1. Algılanan Risk Kavramı .......................................................................................... 59 3.2. Algılanan Risk Türleri ............................................................................................ 61 3.2.1. Finansal Risk .................................................................................................... 63 3.2.2. Performans Riski .............................................................................................. 63 3.2.3. Sosyal Risk ....................................................................................................... 64 3.2.4. Fiziksel Risk ..................................................................................................... 64 3.2.5. Psikolojik Risk ................................................................................................. 64 3.2.6. Zaman Riski ..................................................................................................... 64 3.3. Algılanan Riski Etkileyen Faktörler ........................................................................ 65 3.3.1. Kişisel Faktörler ............................................................................................... 65 3.3.2. Ürüne İlişkin Faktörler ..................................................................................... 66 3.3.3. Durumsal Faktörler ........................................................................................... 67 3.4. Turizmde Algılanan Risk ........................................................................................ 67 4. BÖLÜM ....................................................................................................................... 69 4. ARAŞTIRMA YÖNTEMİ ............................................................................................ 69 4.1. Araştırmanın Amacı ve Önemi ................................................................................ 69 4.2. Araştırmanın Modeli ve Hipotezleri ........................................................................ 70 4.3. Evren ve Örneklem ................................................................................................. 75 4.4. Araştırmanın Kapsam ve Sınırlılıkları ..................................................................... 75 4.5. Veri Toplama Yöntemi ve Verilerin Analizi ............................................................ 76 xii 4.6. Normallik Analizi ................................................................................................... 77 4.7. Güvenirlik Analizi .................................................................................................. 78 4.8. Bulgular ve Değerlendirmeler ................................................................................. 79 4.8.1. Demografik Veriler .......................................................................................... 79 4.8.2. Tüketici Yenilikçiliği, Kişilik Özellikleri ve Algılanan Risk Ölçeklerine İlişkin Bulgular ve Değerlendirmeler .................................................................................... 81 4.8.2.1. Tüketici yenilikçiliği ölçeğine ilişkin tanımlayıcı istatistikler ..................... 81 4.8.2.2. Kişilik özellikleri ölçeğine ilişkin tanımlayıcı istatistikler........................... 82 4.8.2.3. Algılanan risk ölçeğine ilişkin tanımlayıcı istatistikler ................................ 83 4.8.3. Faktör Analizi................................................................................................... 84 4.8.3.1. Tüketici yenilikçiliği ölçeği faktör analizi .................................................. 84 4.8.3.2. Kişilik özellikleri ölçeği faktör analizi ........................................................ 86 4.8.3.3. Algılanan risk ölçeği faktör analizi ............................................................. 88 4.8.4. Tüketici Yenilikçiliği, Kişilik Özellikleri ve Algılanan Risk İlişkisi .................. 90 4.8.5. Tüketici Yenilikçiliği ve Kişilik Özelliklerinin Algılanan Risk Üzerine Etkisi .. 91 4.8.5.1. Tüketici yenilikçiliği boyutlarının algılanan risk üzerine etkisi ................... 92 4.8.5.2. Kişilik özelliklerinin algılanan risk üzerine etkisi ....................................... 95 4.8.6. Demografik Özellikler ile Algılanan Risk Arasındaki Farklılığa İlişkin Bulgular ve Değerlendirmeler ....................................................................................................... 98 4.8.6.1. Cinsiyet durumuna göre otel misafirlerinin algıladıkları riske ilişkin bulgular ve değerlendirmeler ................................................................................................ 98 4.8.6.2. Yaş durumuna göre otel misafirlerinin algıladıkları riske ilişkin bulgular ve değerlendirmeler ..................................................................................................... 99 4.8.6.3. Medeni duruma göre otel misafirlerinin algıladıkları riske ilişkin bulgular ve değerlendirmeler ................................................................................................... 102 4.8.6.4. Gelir durumuna göre otel misafirlerinin algıladıkları riske ilişkin bulgular ve değerlendirmeler ................................................................................................... 103 4.8.6.5. Eğitim durumuna göre otel misafirlerinin algıladıkları riske ilişkin bulgular ve değerlendirmeler ................................................................................................... 106 4.8.6.6. Meslek durumuna göre otel misafirlerinin algıladıkları riske ilişkin bulgular ve değerlendirmeler .............................................................................................. 107 xiii 4.8.6.7. Son bir yılda konaklama sayısına göre otel misafirlerinin algıladıkları riske ilişkin bulgular ve değerlendirmeler ...................................................................... 109 4.9. Araştırmanın Temel ve Alt Hipotezlerinin Genel Değerlendirilmesi ...................... 112 5. SONUÇ VE ÖNERİLER .......................................................................................... 115 6. KAYNAKLAR .......................................................................................................... 122 7. EKLER ...................................................................................................................... 133 ÖZGEÇMİŞ .................................................................................................................. 137tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAdnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectYenilikçilik, Tüketici Yenilikçiliği, Kişilik Özellikleri, Algılanan Risktr_TR
dc.titleTüketici yenilikçiliği ve kişilik özelliklerinin algılanan risk üzerine etkisi: Kuşadası'ndaki 5 yıldızlı otel müşterileri örneğitr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilimtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
562948.pdf2.9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.