Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3777
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorArslanser, Hakan-
dc.contributor.authorÖğdüm, Perihan-
dc.date.accessioned2020-07-08T13:24:56Z-
dc.date.available2020-07-08T13:24:56Z-
dc.date.issued2019-
dc.date.submitted2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/3777-
dc.description.abstractGeçmiĢten günümüze vergi gelirleri devletler için en önemli gelir kaynağı olmuĢtur. Bu gelir kaynağının olması gerektiği gibi etkin bir Ģekilde tahsilâtının yapılabilmesinin birinci Ģartının, vergi mükelleflerinin, öncelikle kamusal hizmetlerin sunulabilmesi için vergi gelirlerine ihtiyaç olunduğunun bilincinde olması gerektiğini söyleyebiliriz. Bu bilinç, vergi ödevlerinin tam ve zamanında yerine getirilmesini sağlayacaktır. Vergi yükümlülerinin vergi uygulamaları karĢısındaki tutum ve davranıĢları, devletlerin vergiden elde ettikleri gelirleri etkilemektedir. Bu bağlamda, mükelleflerde vergi bilinci olgusunun yerleĢmesi oldukça önemlidir. Vergi bilinci, bireysel nitelikte olabildiği gibi toplumsal nitelikte de karĢılığı olan bir kavramdır. Bu bilincin hem bireysel hem de toplumsal düzlemde yerleĢebilmesini etkileyen önemli faktörler bulunmaktadır. KiĢisel ve toplumsal eğitim düzeyi bu faktörlerden biri, belki de en önemlisidir. Bireyin aldığı eğitim seviyesi ve kalitesi, kiĢisel vergi bilincinin oluĢmasını etkileyecek, bu bireysel yaklaĢım toplumsal bir kimliğe de kavuĢacaktır. Vergi bilincinin toplumda gerektiği gibi yerleĢmemesi hâlinde ise, mükelleflerin vergiye bakıĢ açıları olumsuz bir seyir alacaktır. Bu da toplumun vergiye karĢı ciddi bir reaksiyon göstermesine sebebiyet verecektir. ÇalıĢmamızda, eğitim düzeyi ile birçok parametre (vergi türü, gelir seviyesi, meslek, vergiye bakıĢ açısı v.b.) karĢılaĢtırılmıĢ ve dolayısı ile eğitim düzeyi ile vergi bilinci arasındaki iliĢki değerlendirilmiĢtir. ÇalıĢmada Aydın Ġli genelinde 409 vergi mükellefi ile anket çalıĢması yapılmıĢ, sonuçlar istatistiksel olarak değerlendirilmiĢtir. Mükelleflerin eğitim seviyeleri ile vergi bilinci düzeyleri arasında bir iliĢki bulunup bulunmadığı, eğitim seviyesinin vergi bilincinin yerleĢmesinde etkin bir faktör olup olmadığı sorularına, verilen cevaplar eğitim düzeyine göre anlamlı farklar bulunmuĢtur. ÇalıĢma sonucunda eğitim düzeyi ile vergi bilinci ortalaması (p=0,049), algısı ortalaması (p=0,003) ve okuryazarlığı ortalaması (p=0,014) arasında anlamlı farklar saptanmıĢtır.tr_TR
dc.description.tableofcontentsĠÇĠNDEKĠLER KABUL VE ONAY SAYFASI ........................................................................................ iii BĠLĠMSEL ETĠK BĠLDĠRĠM SAYFASI ......................................................................... iv ÖZET ................................................................................................................................ v ABSTRACT ..................................................................................................................... vi ÖNSÖZ ............................................................................................................................. vii TABLOLAR DĠZĠNĠ ........................................................................................................ xi KISALTMALAR DĠZĠNĠ ................................................................................................ xiii GĠRĠġ ................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM ........................................................................................................................... 3 1. VERGĠYE ĠLĠġKĠN KAVRAMLAR VE EĞĠTĠM ........................................................ 3 1.1.Verginin Tarihsel GeliĢimi ................................................................................... 5 1.1.1. Osmanlı‟da Vergi ve Vergileme .................................................................. 8 1.1.2. Cumhuriyet Döneminde Vergileme ............................................................ 9 1.2. Verginin Amaçları ............................................................................................. 11 1.2.1. Mali Amaç ................................................................................................. 12 1.2.2. Ekonomik Amaç ........................................................................................ 12 1.2.3 Sosyal Amaç ............................................................................................... 13 1.3. Vergi Yükü ........................................................................................................ 14 1.4. Vergi Uyumu ..................................................................................................... 15 1.5. Vergi Adaleti ..................................................................................................... 16 1.6. Eğitim Kavramı ................................................................................................. 17 1.6.1. Eğitimin Önemi ......................................................................................... 18 1.6.2. Türkiye Eğitim Sistemi ............................................................................. 18 2. BÖLÜM ......................................................................................................................... 24 ix 2. VERGĠ BĠLĠNCĠ ve VERGĠ ALGISI ........................................................................... 24 2.1. Vergi Bilinci Kavramı ....................................................................................... 24 2.2. Vergi Algısı Kavramı ........................................................................................ 26 2.3. Mükelleflerin Vergi Bilinci ve Vergi Algısını Etkileyen Faktörler .................. 27 2.3.1. Ġçsel Faktörler ............................................................................................ 27 2.3.1.1. Demografik Özellikleri ...................................................................... 27 2.3.1.2. Vergi Ödeme Gücü ............................................................................ 29 2.3.1.3. Vergi Ahlakı ...................................................................................... 30 2.3.1.4. Devlete Olan Bağlılık ........................................................................ 30 2.3.1.5. Siyasi Ġktidarı Benimseme ................................................................. 31 2.3.1.6. Mükellefin Diğer Mükellefler Hakkındaki GörüĢleri ........................ 32 2.3.1.7. Kamu Hizmetlerinin Gerekliliğine Olan Ġnançlar ............................. 32 2.3.1.8. Mükellefin Eğitim Durumu ............................................................... 33 2.3.2. DıĢsal Faktörler ......................................................................................... 34 2.3.2.1.Vergi Adaleti ...................................................................................... 34 2.3.2.2. Vergi Afları ........................................................................................ 35 2.3.2.3. Vergi Mevzuat DeğiĢiklikleri ............................................................ 36 2.3.2.4. Vergi Cezalarının Denetiminin Yetersizliği ...................................... 37 2.3.2.5. Vergi Oranları .................................................................................... 38 2.3.2.6. Vergi Sisteminin KarmaĢıklığı .......................................................... 38 3. BÖLÜM ......................................................................................................................... 39 3. TÜRKĠYE‟DE VERGĠ MÜKELLEFLERĠNĠN EĞĠTĠM DÜZEYĠ ĠLE VERGĠ BĠLĠNCĠ ĠLĠġKĠSĠ: AYDIN ĠLĠ ÖRNEĞĠ ................................................................ 39 3.1. AraĢtırmanın Amacı ve Önemi ......................................................................... 39 3.2. AraĢtırmanın Modeli Ve Hipotezleri ................................................................ 40 3.3. AraĢtırmanın Evreni ve Örneklemi ................................................................... 41 x 3.4. AraĢtırmanın Yöntemi ....................................................................................... 43 3.5. Veri Toplama Teknikleri ................................................................................... 44 3.5.1. Veri Toplama Aracının OluĢturulması ...................................................... 44 3.5.2. Veri Analizi ............................................................................................... 45 3.6. Bulgular ............................................................................................................. 46 3.6.1. Tanımlayıcı Ġstatistikler ............................................................................. 46 3.6.2. Vergi Bilinci Düzeylerinin Ki-Kare ile Ġstatistiksel Analizi ..................... 63 3.6.3. Vergi Algısı Düzeylerinin Ki-Kare ile Ġstatistiksel Analizi ...................... 69 3.6.4. Vergi Okuryazarlığı Düzeylerinin Ki-Kare Ġstatistiksel Analizi ............... 74 3.6.5. Vergi Bilinci-Algısı-Okuryazarlığı T-Testi Analizi .................................. 79 3.6.6. Vergi Bilinci - Vergi Algısı – Vergi Okuryazarlığı Anova Testi Analizi . 80 4. TARTIġMA VE SONUÇ .............................................................................................. 82 5. KAYNAKLAR .............................................................................................................. 88 ÖZGEÇMĠġ ....................................................................................................................... 97tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAdnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectVergi Bilinci, Vergi Algısı, Vergi Bilincine Etki Eden Faktörler, Eğitim Seviyesitr_TR
dc.titleTürkiye'de vergi mükelleflerinin eğitim düzeyi ile vergi bilinci ilişkisi: Aydın il örneğitr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Maliye Anabilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
567657.pdf2.07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.