Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3767
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorGenç, Fatma Neval-
dc.contributor.authorVural, Muhammet-
dc.date.accessioned2020-07-08T11:51:59Z-
dc.date.available2020-07-08T11:51:59Z-
dc.date.issued2019-
dc.date.submitted2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/3767-
dc.description.abstractTürk kamu yönetiminde reform, Tanzimat döneminden bu yana hiçbir zaman gündemden düşmeyen bir konudur. Bununla birlikte son dönemde birçok ülkeyle birlikte Türkiye‟de de kamu yönetiminde reform arayışları yeni bir ivme kazanmıştır. Özellikle 2000 sonrası dönemde Türk kamu yönetiminin yapılanma ve çalışma ilkelerinin düzenlendiği yasal mevzuatın köklü bir değişime girdiği görülmektedir. Yönetim anlayışında farklı bir dönemin habercisi olan bu arayışların nedenlerine bakıldığında; toplumların gerek düşünce yapısında gerekse gündelik hayatında ortaya çıkan farklılıkların beraberinde getirdiği yeni ihtiyaçlar ve bu ihtiyaçlarla aynı doğrultuda artan beklentiler, geleneksel yönetim anlayışının yetersiz kalmasına neden olmuş, bunun neticesinde yönetim sisteminin yeniden yapılandırılması bir zorunluluk halini almıştır. 2000 sonrası değişimin niteliğine bakıldığında bir reformun çok ötesinde köklü bir anlayış değişikliğinin yaşandığı görülmektedir. Bu kapsamda yerelleşme, katılım, şeffaflık, hesap verebilirlik, sonuç odaklılık, performans yönetimi, stratejik yönetim ve etik gibi daha önce ya hiç değinilmeyen ya da arka planda bırakılan kavramların ön plana çıkarıldığı ve örgütsel yapılanmanın da bu doğrultuda dönüştürülmeye çalışıldığı görülmektedir. Bu değişim sürecinde katı kuralcılığı, dikey ve çok katmanlı hiyerarşik yapısı, hızlı değişim süreci karşısında yavaş kalmasına neden olan hantal yapısı, dikey ve tek yönlü (yukarıdan aşağı) iletişim şekli ve kırtasiyeciliği gibi olumsuz örnekleri nedeniyle verimsizliğin ve kaynak israfının nedeni olarak görülen geleneksel yönetimin en belirgin örgüt formu olan bürokrasi, yerini değişen koşullar paralelinde kendini yeniden yapılandırabilen ve belirsizleşen örgüt sınırları ile daha esnek ve geçirgen bir yapıya sahip post-bürokratik yapılara bırakmaktadır. Bu post-bürokratik yapılar sayesinde bürokrasinin sebep olduğu olumsuz sonuçlar azaltılacak ve yönetimin etkinliği artırılarak maksimum fayda sağlanabilecektir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsĠÇĠNDEKĠLER KABUL VE ONAY SAYFASI .............................................................................................. iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI ............................................................................... iv ÖZET ....................................................................................................................................... v ABSTRACT ........................................................................................................................... vi ÖNSÖZ ................................................................................................................................. viii TABLOLAR DİZİNİ ............................................................................................................. xii KISALTMALAR DİZİNİ .................................................................................................... xiii GİRİŞ ....................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM .............................................................................................................................. 9 1. BÜROKRASİ ...................................................................................................................... 9 1.1. Tarihçe ve Gelişim ....................................................................................................... 9 1.2. Tanım ve Kavramsal Çerçeve .................................................................................... 10 1.3. Weberyan Bürokrasi .................................................................................................. 11 1.4. Marksist Bürokrasi ..................................................................................................... 13 1.5. Bürokrasinin Olumlu ve Olumsuz yönleri ................................................................. 14 1.6. Bürokrasiye Farklı Yaklaşımlar ................................................................................. 17 1.6.1. Robert Michels (Oligarşinin Tunç Kanunu) .................................................... 17 1.6.2. Parkinson Kanunu ............................................................................................ 21 1.6.3. Peter Prensibi ................................................................................................... 23 1.6.4. Warren G. Bennis ............................................................................................ 25 1.6.5. James Burnham (Yönetsel Devrim) ................................................................. 28 2. BÖLÜM ............................................................................................................................ 31 2. POSTBÜROKRASİ .......................................................................................................... 31 2.1. Modernizm ve Modern Koşullar ................................................................................ 31 2.2. Postmodernizm ve Postmodern Koşullar ................................................................... 34 2.2.1. Parçalanma ....................................................................................................... 39 x 2.2.2. Farklılaştırmanın Giderilmesi .......................................................................... 40 2.2.3. Zaman ve Uzam Sıkışması .............................................................................. 41 2.2.4. Karşıtların Birlikteliği ve Çoğulculuk ............................................................. 42 2.2.5. Kurumsalcılık Karşıtlığı .................................................................................. 43 2.3. Postmodern Kamu Yönetimi ..................................................................................... 41 2.4. Postbürokrasi ............................................................................................................. 47 2.5. Yeni Kamu İşletmeciliği (NPM)................................................................................ 55 2.6. Yeni Kamu Hizmeti Yaklaşımı (NPS) ....................................................................... 63 2.7. Yönetişim ................................................................................................................... 78 2.7.1. Tanım ............................................................................................................... 80 2.7.2. Yönetişimin Aktörleri ...................................................................................... 83 2.7.2.1. Devlet ve yönetişim sürecindeki rolü .................................................. 83 2.7.2.2. Sivil toplum ve yönetişim sürecindeki rolü......................................... 84 2.7.2.3. Özel sektör ve yönetişim sürecindeki rolü .......................................... 85 2.7.2.4. Vatandaş ve yönetişim sürecindeki rolü.............................................. 86 2.7.3. Yönetişim İlkeleri ............................................................................................ 86 2.7.3.1. Katılımcılık .......................................................................................... 87 2.7.3.2. Şeffaflık ............................................................................................... 87 2.7.3.3. Hesap verebilirlik ................................................................................ 88 2.7.3.4. Hukukun üstünlüğü ve eşitlik .............................................................. 88 2.7.3.5. Etkinlik ve cevap verebilirlik .............................................................. 89 2.7.3.6. Stratejik vizyon ................................................................................... 89 3. BÖLÜM ............................................................................................................................ 90 3. POSTBÜROKRASİ ANLAYIŞININ TÜRK KAMU YÖNETİMİNE ETKİLERİ ......... 90 3.1. Türkiye‟de Postbürokratik Kamu Yönetimi Anlayışının Mevzuat ve Uygulamalara Yansıması ........................................................................................ 91 3.1.1. 5227 Sayılı Kamu Yönetiminin Temel İlkeleri ve Yeniden Yapılandırılması Hakkında Kanun Tasarısı ................................................................................. 93 xi 3.1.2. 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu .................................. 105 3.1.3. 4982 Sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu ...................................................... 120 3.1.4. 5176 Sayılı Kamu Görevlileri Etik Kurulu Kurulması Hakkında Kanun ...... 124 3.1.5. 5216 Sayılı Büyük Şehir Belediyesi Kanunu ................................................ 131 3.1.6. 5393 Sayılı Belediye Kanunu ........................................................................ 140 3.1.7. 5302 Sayılı İl Özel İdaresi Kanunu ............................................................... 147 3.1.8. 6328 Sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu ........................................... 155 3.1.9. 6360 Sayılı On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ................................................................................ 161 3.1.10. 6771 Sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasasında Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ..................................................................................................... 169 3.1.11. Cumhurbaşkanlığı Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi .... 173 4. TARTIġMA VE SONUÇ .............................................................................................. 179 5. KAYNAKLAR ............................................................................................................... 187 ÖZGEÇMĠġ ....................................................................................................................... 196tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAdnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectBürokrasi, Postbürokrasi, Modernizm, Postmodernizm, Kamu Yönetimi.tr_TR
dc.titlePostbürokratik kamu yönetimi anlayışının 2000'lerden günümüze kamu yönetimi reformlarına etkisitr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Anabilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vural.pdf1.81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.