Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3757
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorÖksüz, Cumali-
dc.contributor.authorKesebir, Gülcenur-
dc.date.accessioned2020-07-08T07:50:08Z-
dc.date.available2020-07-08T07:50:08Z-
dc.date.issued2019-
dc.date.submitted2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/3757-
dc.description.abstractBu araĢtırmanın amacı, öğrencilerin yazdıkları matematik günlüklerinin, çevre ölçme konusu kapsamındaki akademik baĢarılarına, üstbiliĢsel farkındalık ve derse yönelik motivasyon düzeylerine etkisini araĢtırmaktır. AraĢtırma nitel ve nicel karma araĢtırma modeli olarak desenlenmiĢtir. Nicel boyutu ile deneysel desenlerden yarı deneysel desen yöntemi ile yürütülen çalıĢma, nitel boyutu ile bütüncül tek durum deseni kapsamında örnek olay çalıĢması olarak yapılandırılmıĢtır. AraĢtırmanın çalıĢma grubu, karma desenlerde örnekleme alma metoduna uygun biçimde karma yöntem örnekleme türlerinden sıralı ve eĢzamanlı karma yöntemiyle belirlenmiĢtir. Örnekleme almada sıra olarak önce Nicel örnekleme alma yöntemi ve sonrasında buna bağlı Nitel örnekleme alma yöntemi belirlenmiĢtir. Nicel boyutun örneklemi seçkisiz örnekleme yöntemlerinden, tesadüfi örnekleme alma metoduyla biri deney (n=16) diğeri ise kontrol (n=16) olmak üzere 4. Sınıfta eğitim gören toplam 32 öğrenci belirlenmiĢtir. Nitel boyutun çalıĢma grubu ise sıralı-eĢzamanlı karma yöntem örneklemi doğrultusunda, matematik günlüklerinin kullanımı gerçekleĢtirilen deney grubunun 16 öğrencisinden oluĢmuĢtur. AraĢtırmada 4. Sınıf öğrencilerinin matematik günlükleri kullanmasının etkilerini belirleyebilmek amacıyla gerekli nicel verilerin toplanmasında veri toplama araçları olarak; Genç ve Öksüz (2018) tarafından geliĢtirilen Ġlkokul Çevre Ölçme BaĢarı Testi, Ersoy ve Öksüz (2015) tarafından geliĢtirilen Ġlkokul Matematik Motivasyon Ölçeği ve Sperling, Howard, Miller ve Murphy (2002) tarafından geliĢtirilen ve Karakelle ve Saraç tarafından Türkçe’ye uyarlanan Üst BiliĢsel Farkındalık Ölçeği kullanılmıĢtır. Aynı amaç viii doğrultusunda nitel verilerin toplanmasında öğrenciler tarafından tutulan yapılandırılmıĢ matematik günlükleri kullanılmıĢtır. Elde edilen nicel verilerin istatistiksel analizleri SPSS 21.0 programında, gruplar arası anlamlı bir farklılık olup olmadığı tekrarlı ölçümler için tek faktörlü ANCOVA testi ile bulunurken grupların kendi ölçümleri arasında anlamlı bir farklılığın olup olmadığını bulmak amacıyla iliĢkili örneklemler için t testi kullanılarak analiz edilmiĢtir. AraĢtırmanın nitel boyutunda matematik günlüklerinden elde edilen veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiĢtir. Deney ve kontrol gruplarının ön test ortalama puanlarına göre düzeltilmiĢ son test puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olup olmadığını belirlemek amacıyla yapılan tek yönlü kovaryans analizi sonucunda, baĢarı [F(1,29)= 28.510; p= .000]. η 2 = 0.49]., üstbiliĢsel farkındalık [F(1,29)= 15.218; p= .001]. η 2 = 0.34]. ve motivasyon düzeyi [F(1,29)= 43.478; p= .000]. η 2 = 0.60]. bağlamında grupların ön test ortalama puanlarına göre düzeltilmiĢ son test puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklar bulunmuĢtur. Her bir analizde Etkinin büyüklüğü geniĢ düzeydedir. AraĢtırmanın nitel sonuçları göz önüne alındığında; öğrencilerin matematik günlüklerindeki ifadelerine göre akademik baĢarı, üstbiliĢsel farkındalık ve motivasyon düzeylerinde uygulama sürecinin baĢından sonuna doğru olumlu bir geliĢim göstermiĢ oldukları ortaya konulmuĢtur. AraĢtırmanın nicel ve nitel verileri ile karĢılaĢtırmalı olarak yapılan karma analizde araĢtırmanın nicel boyutundan elde edilen bulgular ile nitel verilerden elde edilen bulguların birbirini destekler ve nitel bulguların nicel bulguları açıklar nitelikte olduğu belirlenmiĢtir. AraĢtırmanın nicel sonuçları göz önüne alındığında; matematik günlükleri kullanımının, günlüklerin kullanılmadığı bir öğrenme ortamına göre baĢarıyı, üstbiliĢsel farkındalığı ve motivasyonu önemli ölçüde arttırdığı tespit edilmiĢtir. AraĢtırmanın nitel sonuçları göz önüne alındığında; öğrencilerin matematik günlüklerindeki ifadelerine göre akademik baĢarı, üstbiliĢsel farkındalık ve motivasyon düzeylerinde uygulama sürecinin baĢından sonuna doğru bir geliĢim göstermiĢ oldukları sonucuna ulaĢılmıĢtır. AraĢtırmanın nicel ve nitel verileri ile karĢılaĢtırmalı bir analiz yapılmıĢtır. Yapılan analiz sonuçları değerlendirildiğinde, araĢtırmanın nicel boyutundan elde edilen bulgular ile nitel verilerden elde edilen bulguların birbirini destekler nitelikte olduğu belirlenmiĢtirtr_TR
dc.description.tableofcontentsĠÇĠNDEKĠLER KABUL VE ONAY SAYFASI .............................................................................................. iii BĠLĠMSEL ETĠK BĠLDĠRĠM SAYFASI ................................................................................ v ÖZET ..................................................................................................................................... vii ABSTRACT ........................................................................................................................... ix ÖNSÖZ ................................................................................................................................... xi ġEKĠLLER DĠZĠNĠ ............................................................................................................. xvii TABLOLAR DĠZĠNĠ ............................................................................................................ xxi EKLER DĠZĠNĠ ............................................................................................................... xxxvii KISALTMALAR DĠZĠNĠ ................................................................................................ xxxix GĠRĠġ ....................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM .............................................................................................................................. 7 1. KURAMSAL ÇERÇEVE VE ĠLGĠLĠ ARAġTIRMALAR ................................................ 7 1.1. Kuramsal Çerçeve ........................................................................................................ 7 1.1.1. Matematik .......................................................................................................... 7 1.1.2. Matematik Öğretimi ........................................................................................... 7 1.1.3. ÜstbiliĢ ............................................................................................................... 8 1.1.4. ÜstbiliĢsel Beceri ............................................................................................... 9 1.1.5. ÜstbiliĢsel Öğretim .......................................................................................... 10 1.1.6. ÜstbiliĢ Modelleri ............................................................................................ 11 1.1.7. ÜstbiliĢsel Farkındalık ..................................................................................... 14 1.1.8. Öğrenci Günlükleri .......................................................................................... 15 1.1.9. Öğrenci Günlüklerinin Faydaları ..................................................................... 17 1.2. Ġlgili AraĢtırmalar ...................................................................................................... 18 2. BÖLÜM ............................................................................................................................ 26 2. YÖNTEM .......................................................................................................................... 26 2.1. AraĢtırma Modeli ....................................................................................................... 26 xiv 2.2. ÇalıĢma Grubu ........................................................................................................... 29 2.2.1. Nicel Boyut Ġçin Belirlenen ÇalıĢma Grubu ................................................... 30 2.2.2. Nitel Boyut Ġçin Belirlenen ÇalıĢma Grubu .................................................... 31 2.3. Veri Toplama Araçları ............................................................................................... 32 2.4. Uygulama Süreci ve Verilerin Toplanması ............................................................... 35 2.5. Verilerin Analizi ........................................................................................................ 36 2.5.1. Nicel Verilerin Analizi .................................................................................... 36 2.5.2. Nitel Verilerin Analizi ..................................................................................... 37 2.5.2.1. Akademik BaĢarı Temasına ĠliĢkin Kavramlar ve Kod Listesi .......... 38 2.5.2.2. Üst BiliĢsel Farkındalık Temasına ĠliĢkin Kavramlar ......................... 39 2.5.2.3. Motivasyon Temasına ĠliĢkin Kavramlar ............................................ 40 3. BÖLÜM ............................................................................................................................ 42 3. BULGULAR ve YORUM ................................................................................................ 42 3.1. Katılımcılar ................................................................................................................ 42 3.2. AraĢtırmanın Nicel Boyutuna ĠliĢkin Bulgular.......................................................... 43 3.2.1. Akademik BaĢarıya ĠliĢkin Nicel Bulgular ..................................................... 45 3.2.1.1. Akademik BaĢarıya ĠliĢkin Kovaryans Analiz Sonuçları ................... 46 3.2.1.2. BaĢarıya ĠliĢkin Tek Yönlü Kovaryans Analizi .................................. 50 3.2.1.3. BaĢarıya ĠliĢkin Grup Ġçi Farklılığın Tespiti ĠliĢkili Örneklem Ġçin t Testi ........................................................................................................ 51 3.2.2. ÜstbiliĢsel Farkındalığa ĠliĢkin Nicel Bulgular ............................................... 53 3.2.3. ÜstbiliĢsel Farkındalığa ĠliĢkin Tek Yönlü Kovaryans Analizi ...................... 58 3.2.3.1. ÜstbiliĢsel Farkındalığa ĠliĢkin Grup Ġçi Farklılığın Tespiti ĠliĢkili Örneklem Ġçin T Testi ............................................................................ 60 3.2.4. Motivasyona ĠliĢkin Nicel Bulgular ................................................................ 62 3.2.4.1. Motivasyona ĠliĢkin Tek Yönlü Kovaryans Analizi ........................... 67 3.2.4.2. Motivasyona ĠliĢkin Grup Ġçi Farklılığın Tespiti ĠliĢkili Örneklem Ġçin t Testi ............................................................................................... 69 xv 3.3. AraĢtırmanın Nitel Boyutuna ĠliĢkin Bulgular ........................................................... 71 3.3.1. BaĢarıya ĠliĢkin Nitel Analiz Bulguları ........................................................... 71 3.3.2. ÜstbiliĢsel Farkındalığa ĠliĢkin Nitel Analiz Bulguları ................................. 172 3.3.3. Motivasyona ĠliĢkin Nitel Analiz Bulguları .................................................. 281 4. TARTIġMA VE SONUÇ .............................................................................................. 363 5. KAYNAKLAR ............................................................................................................... 375 6. EKLER ........................................................................................................................... 380 ÖZGEÇMĠġ ....................................................................................................................... 401tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAdnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectMatematik Günlükleri, Akademik BaĢarı, ÜstbiliĢsel Farkındalık, Motivasyon, Karma Yöntem Desenitr_TR
dc.titleÖğrenci matematik günlüklerinin başarı, üstbilişsel farkındalık ve motivasyon düzeylerine etkisi: Karma yöntem desenitr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Temel Eğitim Anabilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kesebir.pdf7.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.