Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3756
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAladağ, Elif-
dc.contributor.authorArıkan, Alaattin-
dc.date.accessioned2020-07-08T07:39:19Z-
dc.date.available2020-07-08T07:39:19Z-
dc.date.issued2019-
dc.date.submitted2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/3756-
dc.description.abstractEğitim üzerinde durulması gereken en önemli konulardan biridir. Eğitiminin ne şekilde verilmesi, içeriğinin ve değerlendirmesinin nasıl olması gerektiği insanlık tarihi boyunca tartışma konusu olmuştur. REACT stratejisi bu tartışma konularına kendi bünyesinde cevaplar barındırmaktadır. Çalışma; 5. sınıf “İnsanlar, Yerler ve Çevreler” ünitesi kapsamında REACT stratejisine uygun olarak hazırlanan öğretim etkinlikleri ve materyallerinin öğrencilerin akademik başarılarına, Sosyal Bilgiler dersine yönelik tutumlarına ve öğrenmenin kalıcılığına etkisinin incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırma, 2018-2019 eğitim ve öğretim yılı güz döneminde Aydın’da bir ilköğretim okulunda 5. sınıfa devam eden iki şubede toplamda 60 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Sınıflar rastgele örnekleme yöntemiyle kontrol grubu ve deney grubu olarak belirlenmiştir. Deney grubunda 30, kontrol grubunda 30 öğrenci yer almıştır. Deney gurubunda REACT stratejisine göre hazırlanan öğretim etkinlikleri uygulanırken; kontrol gurubunda ise Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan ders kitabındaki öğretim etkinliklerine göre ders işlenmiştir. Araştırmada öntest - sontest eşitlenmemiş kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak başarı testi, kalıcılık testi ve Sosyal Bilgiler dersi tutum ölçeği kullanılmıştır. Uygulama 6 hafta sürmüştür. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 23.0 paket programından yararlanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde; bağımsız gruplar t-testi, tekrarlı ölçümlerde ANOVA, ANCOVA Mann Whitney-U Testi ve Wilcoxon testi kullanılmıştır. Veri toplama araçlarından elde edilen veriler değerlendirildiğinde; öğrencilerin akademik başarıları ve Sosyal Bilgiler dersine yönelik tutumları arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark görülmüştür. Kalıcılık testi sonuçlarında ise istatiksel olarak anlamlı bir farklılığın olmadığı belirlenmiştir. Çalışmada REACT stratejisinin öğrenme ortamını olumlu yönde farklılaştırdığı ve Sosyal Bilgiler dersinde uygulanabilirliğinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu çalışma REACT stratejisinin Sosyal Bilgiler dersinde ilk defa kullanılması açısından önem arz etmektedir. Ayrıca çalışmama sonucunda farklı konu, branş ve yaş gruplarında da REACT stratejisinin çeşitli değişkenler açısından etkisinin araştırılması önerilmektedirtr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI .......................................................................................... iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI ........................................................................... iv ÖZET .................................................................................................................................. v ABSTRACT ....................................................................................................................... vii ÖNSÖZ ............................................................................................................................... ix ŞEKİLLER DİZİNİ ............................................................................................................ xii TABLOLAR DİZİNİ .......................................................................................................... xiii EKLER DİZİNİ .................................................................................................................. xiv KISALTMALAR DİZİNİ .................................................................................................. xv GİRİŞ .................................................................................................................................. 1 1. BÖLÜM ........................................................................................................................ 16 1. KURAMSAL VE KAVRAMSAL ÇERÇEVE .............................................................. 16 1.1. Sosyal Yapılandırmacılık (Social Constructivism) ................................................. 17 1.1.1. Bağlam Temelli Öğrenme (Context Based Learning) .................................. 19 1.1.1.1. Dört Aşamalı Model ......................................................................... 27 1.1.1.2. Wiermga, Jonssen ve Driel Modeli .................................................. 28 1.1.1.3. FEACA Modeli ................................................................................ 29 1.1.1.4. REACT Stratejisi ............................................................................. 30 1.2. Sosyal Bilgiler ve REACT Stratejisi ....................................................................... 43 2. BÖLÜM ......................................................................................................................... 47 2. İLGİLİ ARAŞTIRMALAR ............................................................................................ 47 2.1. Bağlam Temelli Öğrenme ile İlgili Yurtdışı Literatürü .......................................... 47 2.2. Bağlam Temelli Öğrenme ile İlgili Ulusal Literatür .............................................. 57 2.2. REACT Stratejisi ile İlgili Literatür........................................................................ 65 3. BÖLÜM ........................................................................................................................ 75 3. YÖNTEM ....................................................................................................................... 75 xi ii 3.1. Araştırmanın Modeli ............................................................................................... 75 3.2. Evren ve Örneklem ................................................................................................. 75 3.3. Veri toplama Araçları.............................................................................................. 76 3.3.1. Akademik Başarı Testi .................................................................................. 76 3.3.2. Sosyal Bilgiler Dersi Tutum Ölçeği .............................................................. 80 3.3.3. Kalıcılık Testi................................................................................................ 81 3.4. Verilerin Analizi ..................................................................................................... 81 3.5. Deneysel İşlem Basamakları ................................................................................... 82 4. BÖLÜM ........................................................................................................................ 85 4. BULGULAR ................................................................................................................... 85 5. TARTIŞMA VE SONUÇ ............................................................................................. 100 6. KAYNAKLAR .............................................................................................................. 103 7. EKLER .......................................................................................................................... 117 ÖZGEÇMİŞ ...................................................................................................................... 124tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAdnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectSosyal Yapılandırmacılık, Bağlam Temelli Öğrenme, REACT Stratejisi, Sosyal Bilgiler Dersi, Akademik Başarıtr_TR
dc.titleSosyal bilgiler dersinde REACT stratejisine dayalı etkinliklerin öğrencilerin akademik başarılarına, sosyal bilgiler dersine yönelik tutumlarına ve öğrenmenin kalıcılığına etkisitr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler ve Türkçe Eğitimi Anabilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
arıkan.pdf2.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.