Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3756
Title: Sosyal bilgiler dersinde REACT stratejisine dayalı etkinliklerin öğrencilerin akademik başarılarına, sosyal bilgiler dersine yönelik tutumlarına ve öğrenmenin kalıcılığına etkisi
Authors: Aladağ, Elif
Arıkan, Alaattin
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler ve Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı
Keywords: Sosyal Yapılandırmacılık, Bağlam Temelli Öğrenme, REACT Stratejisi, Sosyal Bilgiler Dersi, Akademik Başarı
Issue Date: 2019
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Eğitim üzerinde durulması gereken en önemli konulardan biridir. Eğitiminin ne şekilde verilmesi, içeriğinin ve değerlendirmesinin nasıl olması gerektiği insanlık tarihi boyunca tartışma konusu olmuştur. REACT stratejisi bu tartışma konularına kendi bünyesinde cevaplar barındırmaktadır. Çalışma; 5. sınıf “İnsanlar, Yerler ve Çevreler” ünitesi kapsamında REACT stratejisine uygun olarak hazırlanan öğretim etkinlikleri ve materyallerinin öğrencilerin akademik başarılarına, Sosyal Bilgiler dersine yönelik tutumlarına ve öğrenmenin kalıcılığına etkisinin incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırma, 2018-2019 eğitim ve öğretim yılı güz döneminde Aydın’da bir ilköğretim okulunda 5. sınıfa devam eden iki şubede toplamda 60 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Sınıflar rastgele örnekleme yöntemiyle kontrol grubu ve deney grubu olarak belirlenmiştir. Deney grubunda 30, kontrol grubunda 30 öğrenci yer almıştır. Deney gurubunda REACT stratejisine göre hazırlanan öğretim etkinlikleri uygulanırken; kontrol gurubunda ise Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan ders kitabındaki öğretim etkinliklerine göre ders işlenmiştir. Araştırmada öntest - sontest eşitlenmemiş kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak başarı testi, kalıcılık testi ve Sosyal Bilgiler dersi tutum ölçeği kullanılmıştır. Uygulama 6 hafta sürmüştür. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 23.0 paket programından yararlanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde; bağımsız gruplar t-testi, tekrarlı ölçümlerde ANOVA, ANCOVA Mann Whitney-U Testi ve Wilcoxon testi kullanılmıştır. Veri toplama araçlarından elde edilen veriler değerlendirildiğinde; öğrencilerin akademik başarıları ve Sosyal Bilgiler dersine yönelik tutumları arasında deney grubu lehine anlamlı bir fark görülmüştür. Kalıcılık testi sonuçlarında ise istatiksel olarak anlamlı bir farklılığın olmadığı belirlenmiştir. Çalışmada REACT stratejisinin öğrenme ortamını olumlu yönde farklılaştırdığı ve Sosyal Bilgiler dersinde uygulanabilirliğinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu çalışma REACT stratejisinin Sosyal Bilgiler dersinde ilk defa kullanılması açısından önem arz etmektedir. Ayrıca çalışmama sonucunda farklı konu, branş ve yaş gruplarında da REACT stratejisinin çeşitli değişkenler açısından etkisinin araştırılması önerilmektedir
URI: http://hdl.handle.net/11607/3756
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
arıkan.pdf2.03 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.