Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3740
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKıral, Bilgen-
dc.contributor.authorFidan Toprakcı, Derya-
dc.date.accessioned2020-06-19T08:36:01Z-
dc.date.available2020-06-19T08:36:01Z-
dc.date.issued2019-
dc.date.submitted2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/3740-
dc.description.abstractAraştırma, okul yöneticilerinin öğretmenleri güçlendirme düzeyini ve bunun çeşitli değişkenlere (cinsiyet, kıdem, aynı okulda çalışma yılı ve branş) göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma 2018-2019 akademik yılında Aydın ili Efeler ilçesinde 10 ortaokulda görev yapan 324 öğretmen ile yürütülmüştür. Araştırma nicel araştırma yöntemlerinden tarama modelinde desenlemiştir. Araştırmada veri toplamak için “Kişisel Bilgiler Formu” ile “Öğretmenlerin Davranışsal Açıdan Güçlendirilmesi Ölçeği” kullanılmıştır. Yapılan çalışmada veriler SPSS 21 programı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucuna göre okul yöneticilerinin en yüksek güçlendirmeyi takım çalışması ve yönetsel destek boyutlarında yaptığı, ardından karara katılım ve yetki devri boyutlarında, en düşük güçlendirmeyi ise iletişim boyutunda yaptığı tespit edilmiştir. Ortaokul öğretmenlerinin güçlendirmeye ait görüşlerinde, cinsiyet, kıdem ve aynı okulda çalışma süresi değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı; branş değişkenine göre yetki devri boyutunda sözel ve sayısal branşları arasında sözel branşı, sayısal ve yetenek branşları arasında yetenek branşı lehine; karara katılım, takım çalışması ve iletişim boyutlarında sayısal ve yetenek branşları arasında yetenek branşı lehine anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda yöneticilerin öğretmen güçlendirme konusunda, öğretmenlere daha fazla konuda yetki devretme, karar alma sürecinde öğretmenlerin daha aktif olmalarını sağlama, yönetici ve öğretmenlerin arasındaki iletişimin artması için öğretmenlerini dinleme ve fikirlerini dikkate alma konularında daha titiz ve özverili olmaları gibi önerilerde bulunulmuştur.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI ........................................................................................... ii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI ...........................................................................iii ÖZET .................................................................................................................................. iv ABSTRACT ........................................................................................................................ v ÖNSÖZ ............................................................................................................................... vi TABLOLAR DİZİNİ .......................................................................................................... xi EKLER DİZİNİ ................................................................................................................. xii KISALTMALAR DİZİNİ ................................................................................................xiii GİRİŞ ................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM ......................................................................................................................... 3 1. ARAŞTIRMANIN KAPSAMI ........................................................................................ 3 1.1 Araştırmanın Konusu ve Amacı ............................................................................... 3 1.2 Araştırmanın Soruları ............................................................................................... 6 1.3 Araştırmanın Önemi ................................................................................................. 7 1.4 Araştırmanın Yöntemi ............................................................................................. 9 1.4.1. Araştırmanın Modeli ..................................................................................... 9 1.4.2. Evren ve Örneklem ....................................................................................... 9 1.4.3. Veri Toplama Araçları ................................................................................. 12 1.4.4. Verilerin Analizi ........................................................................................... 14 1.5. Araştırmanın Sınırlılıkları ve Varsayımları ............................................................ 15 1.6. İlgili Araştırmalar .................................................................................................... 15 1.6.1.Yurt İçinde Yapılmış Araştırmalar ................................................................ 16 1.6.2.Yurt Dışında Yapılmış Araştırmalar .............................................................. 21 viii 2. BÖLÜM ........................................................................................................................ 26 2. KURAMSAL ve KAVRAMSAL ÇERÇEVE ................................................................ 26 2.1. Güç ve Güçlendirme Kavramları ............................................................................ 26 2.1.1 Güç ................................................................................................................. 26 2.1.2. Güçlendirme ................................................................................................. 27 2.2. Personel Güçlendirmeyle İlgili Kavramlar ............................................................. 28 2.2.1. Personel Güçlendirme ve Motivasyon ......................................................... 28 2.2.2. Personel Güçlendirme ve Yetki Devri .......................................................... 29 2.2.3. Personel Güçlendirme ve Yönetime Katılma ............................................... 30 2.2.4. Personel Güçlendirme ve İş Zenginleştirme ................................................. 31 2.3. Personel Güçlendirmenin Önemli Unsurları ........................................................... 31 2.3.1. Örgütsel Kaynakları Koruma ........................................................................ 31 2.3.2. Örgütsel Kaynakları Bütünleştirme .............................................................. 32 2.4. Personel Güçlendirmenin Boyutları ........................................................................ 33 2.4.1. Davranışsal Güçlendirme .............................................................................. 33 2.4.2. Psikolojik Güçlendirme ................................................................................ 34 2.5. Etkili Bir Personel Güçlendirme İçin Gerekli Koşullar ve Personel Güçlendirmenin Sonuçları .................................................................................................................... 35 2.6. Eğitim Alanında Güçlendirme ............................................................................... 38 2.6.1. Öğretmen Güçlendirme ................................................................................. 39 2.6.2. Öğretmen Güçlendirmenin Boyutları .......................................................... 40 2.6.2.1. Karara Katılım ...................................................................................... 41 2.6.2.2. Mesleki Gelişim ................................................................................... 43 2.6.2.3. Statü ...................................................................................................... 44 2.6.2.4. Özyeterlik ............................................................................................. 45 2.6.2.5. Özerklik ................................................................................................ 45 ix 2.6.2.6. Etki ....................................................................................................... 47 2.6.2.7. Yetki Devri ........................................................................................... 47 2.6.2.8. Yönetsel Destek ................................................................................... 48 2.6.2.9. Takım Çalışması ................................................................................... 48 2.6.2.10. İletişim ................................................................................................ 49 2.6.3. Öğretmen Güçlendirmenin Önündeki Engeller ............................................ 50 2.7. Okul Yöneticilerinin Öğretmenleri Güçlendirme Kanalları .................................. 51 2.8. Öğretmen Güçlendirmenin Hukuki Temelleri ve Milli Eğitim Bakanlığı Tarafından Yapılan Güçlendirme Çalışmaları ............................................................................ 52 3. BÖLÜM ........................................................................................................................ 56 3. BULGULAR VE TARTIŞMA ....................................................................................... 56 3.1. Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorumlar .…………………………... 56 3.1.1. Yetki Devri Boyutuna Yönelik Bulgular ve Yorumlar ................................. 56 3.1.2. Yönetsel Destek Boyutuna Yönelik Bulgular ve Yorumlar ......................... 57 3.1.3. Karara Katılım Boyutuna Yönelik Bulgular ve Yorumlar ............................ 59 3.1.4. Takım Çalışması Boyutuna Yönelik Bulgular ve Yorumlar ......................... 61 3.1.5. İletişim Boyutuna Yönelik Bulgular ve Yorumlar ........................................ 63 3.1.6. Ortaokul Öğretmenlerinin Güçlendirmeye Ait Görüşlerinin Boyutlar Bakımından Karşılaştırılmasına İlişkin Bulgular ve Yorumlar .............................. 65 3.2. İkinci Alt Probleme İlişkin Çeşitli Değişkenlere Göre Ortaokul Öğretmenlerinin Güçlendirmeye Ait Görüşlerine İlişkin Bulgular ve Yorumlar ................................. 66 3.2.1. Cinsiyet Değişkenine Göre Bulgular ve Yorumlar ....................................... 66 3.2.2. Kıdem Değişkenine Göre Bulgular ve Yorumlar ......................................... 68 3.2.3. Aynı Okulda Çalışılan Süre Değişkenine Göre Bulgular ve Yorumlar ........ 69 3.2.4. Branş Değişkenine Göre Bulgular ve Yorumlar ........................................... 71 x SONUÇ VE ÖNERİLER ................................................................................................. 73 KAYNAKLAR .................................................................................................................. 77 EKLER .............................................................................................................................. 90 ÖZGEÇMİŞ ...................................................................................................................... 94tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectGüç, güçlendirme, öğretmen, öğretmen güçlendirme, yönetici, ortaokultr_TR
dc.titleOKUL YÖNETİCİLERİNİN ÖĞRETMENLERİ GÜÇLENDİRME DÜZEYİtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAYDIN ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ EĞİTİM BİLİMLERİ ANABİLİM DALtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10289971.pdf2.17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.