Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3715
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorYılmaz, Hüseyin-
dc.contributor.authorYayar, Melodi-
dc.date.accessioned2020-03-18T10:55:29Z-
dc.date.available2020-03-18T10:55:29Z-
dc.date.issued2019-
dc.date.submitted2019-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/3715-
dc.description.abstractEkonomik hayat yalnızca mal ve hizmet üretip, pazarlama sürecinden oluşmaz, sadece makine, bina, para ve insana da dayanmaz. Bu süreci etkin, dönüşümcü ve yenilikçi yürütmek aynı zamanda insan davranışlarını anlayıp, bu konuda geleceğe yönelik öngörülerde bulunarak kurulacak sosyal ilişkiler ekonomik hayatta başarıyı hedefleyen yöneticiler için ayrıca önem arz edecektir. Aynı fiziki, beşeri ve finansal sermayeye sahip iki gruptan birbirlerini tanıyan, aralarında iletişim ve güven bulunan insanların oluşturduğu grubun işteki başarısı, birbirlerini tanımayan diğer grubun başarısından daha fazladır. Bu ifadelerden yola çıkacak olursak; sosyal sermaye; ilişkiler, ağlar, normlar, değerler ve enformel yapılardan oluşur. Bunlar toplumun sosyal ilişkiler ve işlemlerinin niteliğini ve niceliğini biçimlendirir. Banka yöneticilerinin fiziki sermayeleri, sosyal sermayeleriyle birleşirse bankanın ekonomik gelişiminde kalkınmasında etkili olacaktır. İnovasyon, ekonomik kalkınmanın, artan istihdamın ve yaşam kalitesinin anahtarıdır. Değişim yönetimi süreci, organizasyonların ve çalışanların yeni ve mevcut performans hedeflerine hızlı ve etkin bir şekilde cevap verebilmesine olanak sağlar. Bu tez çalışmasında banka yöneticilerinin sosyal sermayesi, değişim yönetimi süreci ve inovasyon performansı değişkenleri arasındaki ilişkileri analiz etmek üzere bir çalışma ortaya koyulmuştur. Aydın il merkezindeki 16 bankada faaliyette bulunan beyaz yakalı toplam 162 çalışanın sosyal sermaye, değişim yönetimi ve inovasyon performansları konusundaki algılamaları anket yöntemiyle, elde edilen verilerle belirlenmeye çalışılmış, SPSS 21.0 İstatistik programı kullanılarak değerlendirilmiştir. Değerlendirmeler neticesinde, küreselleşmeyle birlikte artan rekabet ortamında banka yöneticilerinin sosyal sermayesi, değişim yönetimi ve inovasyon performansın konuları arasındaki etkileşimlerin istatistiksel düzeyde anlamlı olduğu tespit edilmiştir. Banka yöneticilerinin rekabet gücü faktörlerini başarılı ve etkin bir şekilde değerlendirebilmeleri için sosyal sermayelerini, kuruluşun değişim yönetimi sürecine ilişkin aşamaları ve inovasyon performansını optimal uygunluk düzeylerinde bir araya getirmelerinin gerekli olduğu söylenebilir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsĠÇĠNDEKĠLER KABUL VE ONAY SAYFASI .............................................................................................. iii BĠLĠMSEL ETĠK BĠLDĠRĠM SAYFASI ............................................................................... iv ÖZET ....................................................................................................................................... v ABSTRACT .......................................................................................................................... vii ÖNSÖZ ................................................................................................................................... ix ġEKĠLLER DĠZĠNĠ .............................................................................................................. xiv TABLOLAR DĠZĠNĠ ............................................................................................................. xv EKLER DĠZĠNĠ ................................................................................................................... xvii KISALTMALAR DĠZĠNĠ .................................................................................................. xviii GĠRĠġ ....................................................................................................................................... 1 1. BÖLÜM .............................................................................................................................. 3 1. SOSYAL SERMAYE KAVRAMI, GELĠġĠMĠ VE ETKĠLERĠ ........................................ 3 1.1. Sosyal Sermaye Kavramı ............................................................................................. 3 1.1.1. Sosyal Sermayenin Özellikleri .......................................................................... 6 1.2. Sosyal Sermaye Kavramının Ortaya ÇıkıĢı ve GeliĢim Süreci .................................... 7 1.3. Sosyal Sermayenin Unsurları ..................................................................................... 13 1.3.1. Normlar ............................................................................................................ 14 1.3.2. Güven ............................................................................................................... 15 1.3.3. Sosyal Ağlar ..................................................................................................... 17 1.4. Sosyal Sermayenin Türleri ......................................................................................... 18 1.4.1. Bağlayıcı Sosyal Sermaye ............................................................................... 18 1.4.2. BirleĢtirici Sosyal Sermaye .............................................................................. 20 1.4.3. Köprü Kuran Sosyal Sermaye ......................................................................... 21 1.5. Sosyal Sermayenin GeliĢtirilmesi Süreci ................................................................... 22 1.6. Sosyal Sermayenin Finansal Performansa Etkisi ....................................................... 24 2. BÖLÜM ............................................................................................................................ 28 xi 2. DEĞĠġĠM YÖNETĠM SÜRECĠ VE ÖZELLĠKLERĠ ....................................................... 28 2.1. DeğiĢim Yönetimi Kavramı ....................................................................................... 28 2.2. DeğiĢim Yönetiminin Kapsamı ................................................................................. 30 2.3. DeğiĢim Yönetimini Uygulamanın Gerekliliği .......................................................... 31 2.4. DeğiĢim Yönetimi Modelleri ..................................................................................... 32 2.4.1. DeğiĢim Yönetimi Konusunda Geleneksel Modeller ...................................... 33 2.4.1.1. Kurt Lewin‟in planlı değiĢim yaklaĢımı .............................................. 33 2.4.1.2. Dunphy ve Stace‟ in durumsallık yaklaĢımı ....................................... 34 2.4.1.3. Kotter‟ in örgütsel değiĢim yaklaĢımı ................................................. 34 2.4.2. DeğiĢim Yönetimi Konusunda DönüĢtürücü Modeller ................................... 37 2.4.2.1. Uygulamaya yönelik modeller ............................................................ 37 2.4.2.2. Teorik modeller ................................................................................... 40 2.5. DeğiĢim Yönetiminin Uygulanmasına Yönelik Engeller .......................................... 41 2.5.1. Ekonomik Engeller .......................................................................................... 43 2.5.2. Sosyolojik Engeller .......................................................................................... 43 2.5.3. Psikolojik Engeller ........................................................................................... 44 2.5.4. Teknik Engeller ............................................................................................... 45 2.6. DeğiĢim Yönetimini Uygulama Süreci ...................................................................... 46 2.6.1. Mevcut Yapının DeğiĢim Yönetimine Hazırlanması ...................................... 46 2.6.2. DeğiĢim Yönetiminin Planlanması .................................................................. 47 2.6.3. DeğiĢimin Dizaynı ........................................................................................... 47 2.6.4. Süreci Değerlendirme ve ĠçselleĢtirme ............................................................ 47 2.7. DeğiĢim Yönetiminin BaĢarısının Ölçülmesi ............................................................ 48 2.8. DeğiĢim Yönetiminin ĠĢletme Yöneticileri Bakımından Etkileri .............................. 49 3. BÖLÜM ............................................................................................................................ 51 3. ĠNOVASYON KAVRAMI VE ĠNOVASYON PERFORMANSI ................................... 51 3.1. Ġnovasyonun Tanımı .................................................................................................. 51 xii 3.2. Ġnovasyonun Özellikleri ............................................................................................. 53 3.3. Ġnovasyonun ÇeĢitleri ................................................................................................ 55 3.3.1. Ürün Ġnovasyonu ............................................................................................. 56 3.3.2. Süreç Ġnovasyonu ............................................................................................. 57 3.3.3. Pazarlama Ġnovasyonu ..................................................................................... 58 3.3.4. Organizasyonel (Yapısal veya Örgütsel) Ġnovasyon ....................................... 60 3.4. Ġnovasyona ĠliĢkin Karar Alma ve Ġnovasyonun GeliĢtirilmesi Süreci ..................... 61 3.4.1. Fikri Canlandırma AĢaması ............................................................................. 61 3.4.2. Stratejik Yanıt Verme ...................................................................................... 62 3.4.3. Gerekli Bilgiyi Edinme .................................................................................... 62 3.4.4. Çözümün GeliĢtirilmesi (TicarileĢtirme, Pazara SunuĢ) ................................. 63 3.4.5. Öğrenme .......................................................................................................... 64 3.5. Ġnovasyon Performansıyla ĠĢletmelerde Rekabet Avantajı Sağlama ......................... 64 3.6. Ġnovasyon Performansının Ölçümü ........................................................................... 66 3.7. Yöneticilerin Ġnovasyon Performansının Değerlendirilmesi ..................................... 69 4. BÖLÜM ............................................................................................................................ 72 4. BANKA YÖNETĠCĠLERĠNĠN SOSYAL SERMAYESĠ, DEĞĠġĠM YÖNETĠMĠ VE ĠNOVASYON PERFORMANSI ARASINDAKĠ ĠLĠġKĠLERĠN ANALĠZ EDĠLMESĠNE YÖNELĠK BANKACILIK SEKTÖRÜNDE BĠR UYGULAMA ..... 72 4.1. Literatür Özeti ............................................................................................................ 72 4.2. AraĢtırmanın Modeli ve Varsayımları ....................................................................... 74 4.3. Anakütle ve Örneklem ............................................................................................... 77 4.4. Materyal ve Yöntem .................................................................................................. 77 4.5. Kapsam ve Sınırlılıklar .............................................................................................. 78 4.6. Bulgular ..................................................................................................................... 79 4.6.1. AraĢtırmanın Kontrol DeğiĢkenleri Ġle Operasyonel DeğiĢkenleri Arasındaki ĠliĢkilerin Analizi ........................................................................... 79 4.6.2. AraĢtırma Ölçeklerinin Güvenirlik Analizi ..................................................... 81 xiii 4.6.2.1. Ölçeğin güvenilirlik analizi ................................................................. 81 4.6.2.2. Sosyal sermaye ölçeği güvenilirlik analizi .......................................... 82 4.6.2.3. DeğiĢim yönetimi ölçeği güvenilirlik analizi ...................................... 82 4.6.2.4. Ġnovasyon performansı ölçeği güvenilirlik analizi .............................. 84 4.6.3. AraĢtırma Ölçeklerinin Faktör Analizi ............................................................ 85 4.6.3.1. Sosyal sermaye ölçeğine uygulanan faktör analizi sonuçları .............. 85 4.6.3.2. DeğiĢim yönetimi ölçeğine uygulanan faktör analizi sonuçları .......... 87 4.6.3.3. Ġnovasyon performansı ölçeğine uygulanan faktör analizi sonuçları .. 89 4.6.4. AraĢtırma DeğiĢkenlerine ĠliĢkin Korelasyon Analizi Bulguları ve Değerlendirilmesi ............................................................................................. 90 4.6.5. Hipotezlerin Test Edilmesine Yönelik, Regresyon Analizleri ve Değerlendirilmesi ............................................................................................. 96 5. TARTIġMA VE SONUÇ .............................................................................................. 112 6. KAYNAKLAR ............................................................................................................... 116 7. EKLER ........................................................................................................................... 129 ÖZGEÇMĠġ ....................................................................................................................... 132tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAdnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectBanka Yöneticileri, Sosyal Sermaye, DeğiĢim Yönetimi Süreci, Ġnovasyon Performansı, AraĢtırmatr_TR
dc.titleBanka yöneticilerinin sosyal sermayesi, değişim yönetimi süreci ve inovasyon performansı ilişkilerinin analiz edilmesitr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAdnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Ekonomi ve Finans Anabilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10270161.pdf2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.