Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3679
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorŞEKER, Sibel-
dc.contributor.authorÇİTİL CANBAY, Funda-
dc.date.accessioned2020-01-23T08:17:47Z-
dc.date.available2020-01-23T08:17:47Z-
dc.date.issued2020-01-23-
dc.date.submitted2020-01-10-
dc.identifier.citationÇitil Canbay F. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ebelik Doktora Programı Doktora Tezi, Aydın, 2020.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/3679-
dc.description.abstractBABALARA VERİLEN WEB TABANLI EĞİTİMİN DOĞUM SONRASI FONKSİYONEL DURUMLARINA ETKİSİ Çitil Canbay F. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ebelik Doktora Programı Doktora Tezi, Aydın, 2020. Araştırma; babalara verilen web tabanlı eğitimin doğum sonrası fonksiyonel durumları üzerine etkisini incelemek amacıyla ön test-son test randomize kontrol gruplu, deneysel olarak yapılan bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini; “Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Uygulama ve Araştırma Hastanesi Kadın Hastalıkları ve Doğum Polikliniği” ile “Sağlık Bakanlığı Aydın Kadın Doğum ve Çocuk Hastalıkları Hastanesi Kadın-Doğum Poliklinikleri” ne izlem için başvuran son trimesterde olan gebelerin, ilk kez babalık deneyimi yaşayacak eşleri oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemine dâhil edilen baba adayı sayısı; literatürde benzer çalışmaya rastlanmadığından, basit randomizasyonla belirlenen 10 çalışma ve 10 kontrol grubu olmak üzere 20 babadan ön uygulama ile elde edilen veriler doğrultusunda güç analizi ile hesaplanmıştır. Araştırmaya katılmayı kabul eden babaların “Kişisel Bilgi Formu”, “Babaların Fonksiyonel Durum Envanteri’ni (FDE-B)” ve “Çok Boyutlu Sosyal Destek Ölçeği (ÇBSDÖ)”ni doldurmaları sağlanmıştır. Çalışma grubundaki babaların araştırmacılar tarafından hazırlanan, doğum sonrası dönem ve yenidoğan bakımını içeren yapılandırılmış web tabanlı eğitimlere katılmaları sağlanmıştır. Doğum sonu dönemde her iki gruptaki babaların doğumundan 6-8 hafta sonra son test formu olan “FDE-B” ile “ÇBASDÖ”ni web sayfası üzerinden doldurmaları sağlanmıştır. Verilerin istatistiksel analizi PASW-22 programı kullanılarak bilgisayar ortamında yapılmıştır. Babalar web tabanını etkin bir şekilde kullanmıştır. Babalardan web tabanının faydalı, anlaşılır, kullanışlı ve güvenilir olduğuna ilişkin olumlu geri bildirimler alınmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, doğum sonu dönemde, çalışma (p<0,001) ve kontrol (p<0,05) grubundaki babaların grup içi son-test FDE-B ve ÇBSDÖ düzeylerinin anlamlı şekilde yüksek olduğu tespit edilmiştir. Doğum sonu dönemde, çalışma grubundaki babaların FDE-B (p<0,001) ve ÇBSDÖ (p<0,001) düzeylerinin kontrol grubundaki babalara göre anlamlı düzeyde daha yüksek bir ilişki olduğu saptanmıştır (p<0,001). Babaların FDE-B (p<0,05) ve ÇBSDÖ (p<0,05) arasında orta düzeyde pozitif yönde ilişkili olduğu tespit edilmiştir. Doğum sonu dönemde her iki gruptaki babaların FDE-B ve ÇBSDÖ düzeyleri anlamlı düzeyde yükselmiştir. Babaların aldıkları web tabanlı eğitim; algılanan sosyal destek ve fonksiyonel durumlarını olumlu etkilemiştir. Ayrıca fonksiyonel durum ve algılanan sosyal destek arasında doğru orantıda bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.tr_TR
dc.description.abstractTHE EFFECT OF WEB BASED TRAINING GIVEN TO FATHERS ON THEIR FUNCTIONAL STATUS AFTER BIRTH Çitil Canbay F. Aydın Adnan Menderes Üniversity Health Sciences Institute Doctoral Program of Midwifery Docroral Dissertation, Aydın, 2020. The research is experimental study which was done in pretest-posttest randomized controlled pattern and to identify the effect of the web-based training given to fathers in the postpartum period. The research population included husbands, who would experience fatherhood for the first time, of the pregnant women who applied to “Aydın Adnan Menderes Research and Application Hospital Gynecology and Obstetrics Polyclinic” and “the Ministry of Health Aydın Maternity and Children Hospital-Delivery Policlinics” for follow-up and were in the last trimester. The number of fathers included in the research sample was calculated through g-power in line with the data gathered from the pre-study, including 20 fathers in total (10 fathers in control group and 10 fathers in study group) identified through simple randomization, because a similar study was not encountered in the literature. The participant fathers were asked to fill “Personal Information Form”, “Inventory of Functional Status-Fathers (IFS-F)” and “Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS)”. It was ensured that the fathers in the study group participated in the structured web-based trainings which were prepared by the researchers and the postpartum period and neonatal care. It was ensured that in the postpartum period the fathers in both of the groups filled the IFS-F and MSPSS on the webpage in the posttest 6-8 week later than the delivery. The statistical analysis of data was done in computer environment by using PASW-22 program. The fathers used the web base effectively. Positive feedbacks were received from them about favorableness, comprehensibility, usefulness and trustfulness of the web-base. According to the results of the research, it was identified that the in-group posttest IFS-F and MSPSS levels of the fathers in study group (p<0.001) and control group (p<0.05) were significantly high in the postpartum period. It was identified that in the postpartum period the IFS-F (p<0.001) and MSPSS (p<0.001) levels of the fathers in study group had a significantly higher relationship in comparison with those in control group (p<0.001). A medium positive relationship between IFS-F (p<0.05) and MSPSS (p<0.05) scores of the fathers. In the postpartum period, IFS-F and MSPSS levels of the fathers in both groups increased significantly. The functional training towards postpartum period that they received affected their perceived social support and functional conditions. There was also a directly proportional relationship between functional condition and perceived social support.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI i TEŞEKKÜR ii İÇİNDEKİLER iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ vii ŞEKİLLER DİZİNİ viii RESİMLER DİZİNİ ix TABLOLAR DİZİNİ x ÖZET xi ABSTRACT xiii 1. GİRİŞ 1 1.1. Araştırmanın Amacı 3 1.2. Araştırmanın Hipotezleri 4 2. GENEL BİLGİLER 5 2.1. Babalığa Geçiş Süreci 5 2.2. Babaların Doğum Sonrası Sürece ve Bebek Bakımına Katılması 6 2.2.1. Babaların Bebek Bakımına Katılmasında Ebelerin Sorumlulukları 9 2.3. Roy’un Adaptasyon Modeli (RAM) 10 2.3.1. Roy Adaptasyon Modeli’nin Temel Kavramları 11 2.3.2. Roy Adaptasyon Modelinin Doğuma Hazırlık Eğitimlerinde Kullanımı 14 2.4. Algılanan Sosyal Destek 15 2.4.1. Doğum Sonrası Dönemde Algılanan Sosyal Destek 17 2.4.2. Doğum Sonrası Dönemde Ebelerin Sosyal Destek Vermede Rolü 18 2.5. Fonksiyonel Durum Kavramı 19 2.5.1. Babaların Doğum Sonrası Döneme Yönelik Fonksiyonel Durumları 20 2.6. Türkiye’de Bireylerin İnternet ve Teknoloji Kullanma Durumları 21 2.6.1. Web Tabanlı Sağlık Eğitimi 23 2.6.2. Doğum Öncesi ve Sonrası Eğitimlerde Web Tabanlı Eğitim 24 2.6.3. Ebelerin Web Tabanlı Eğitimdeki Sorumlulukları 25 3. GEREÇ VE YÖNTEM 26 3.1. Araştırmanın Tipi 26 3.2. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Zamanı 26 3.3. Araştırmanın Evreni ve Örneklem Seçimi 27 3.4. Araştırmaya Dâhil Etme ve Alınmama Kriterleri 29 3.5. Araştırmanın Bağımlı ve Bağımsız Değişkenleri 30 3.6. Veri Toplama Araçları 30 3.6.1. Doğum Öncesi Kişisel Bilgi Formu (Ek 1) 30 3.6.2. Doğum Sonrası Kişisel Bilgi Formu (Ek 2) 30 3.6.3. Babaların Fonksiyonel Durum Envanteri-FDE-B (Ek 3) 31 3.6.4. Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği (Ek 4) 31 3.7. Web Tabanı ve Eğitim Materyalleri Uygunluğu Uzman Görüşleri 32 3.8. Web Tabanlı Eğitim Materyallerinin Hazırlanması ve Geliştirilmesi 34 3.8.1. Baba Oluyorum-I 34 3.8.2. Baba Oluyorum-II 35 3.8.3. Baba Oluyorum-III 36 3.8.4. Bebek Bakım Videoları 36 3.9. Web Tabanının Geliştirilmesi 37 3.10. Web Tabanının (www.babaoluyorum.net) Tanıtımı 37 3.10.1. Web Tabanı Ana Sayfasının Genel Görünümü 38 3.10.2. Web Tabanı Anket Menüsü 38 3.10.3. Katılımcı Kayıt Sistemi 39 3.10.4. Eğitim Materyallerinin Web Tabanına Yüklenmesi 39 3.10.5. İletişim Menüsü 39 3.10.6. Admin Menüsü 40 3.11. Araştırmanın Ön Uygulaması 40 3.12. Araştırmanın Uygulama Süreci 40 3.13. Araştırmanın Veri Toplama Süreci 42 3.14. Araştırmanın Uygulama Sürecinde Karşılaşılan Zorluklar 43 3.15. Verilerin İstatistiksel Analizi 44 3.16. Araştırmanın Etik Boyutu 44 4. BULGULAR 47 4.1. Araştırmanın Çalışma ve Kontrol Gruplarının Sosyodemografik Özellikleri 48 4.2. Araştırmanın Çalışma ve Kontrol Gruplarındaki Gebelerin Obstetrik Özellikleri 50 4.3. Araştırmanın Çalışma ve Kontrol Gruplarındaki Babaların Doğum Öncesi Dönemdeki Bilgi Gereksinimleri ve Beklentileri 51 4.4. Araştırmanın Çalışma ve Kontrol Gruplarındaki Yenidoğanlara Yönelik Tanıtıcı Özellikleri 53 4.5. Araştırmanın Çalışma ve Kontrol Gruplarındaki Babaların Doğum Sonrası Destek Alma Durumları 54 4.6. Araştırmanın Çalışma ve Kontrol Gruplarındaki Babaların Doğum Sonrası Bilgi Gereksinimi Durumları 56 4.7. Araştırmanın Çalışma ve Kontrol Grubundaki Babaların Web Tabanı Memnuniyet Durumları 57 4.8. Çalışma ve Kontrol Gruplarının Doğum Öncesi ve Sonrası Dönemlerdeki FDE-B ile ÇBSDÖ Ölçeklerinden Aldıkları Puanlar 59 4.9. Çalışma ve Kontrol Gruplarının Doğum Öncesi ve Sonrası Dönemlerdeki ÇBASDÖ ile FDE-B Ölçeğinden Aldıkları Puanlar Arasındaki İlişki 62 5. TARTIŞMA 66 5.1. Babaların Doğum Öncesi Dönemde Doğum Sonu Döneme Yönelik Algılarının ve Bilgi Gereksinimlerinin Tartışılması 66 5.2. Babaların Doğum Sonu Dönemdeki Destek Alma Durumlarının Tartışılması 67 5.3. Babaların Doğum Sonu Dönemdeki Bilgi Gereksinimi Durumlarının Tartışılması 68 5.4. Doğum Sonu Dönemde Babaların Web Tabanına İlişkin Görüşlerinin Tartışılması 69 5.5. Babaların Doğum Öncesi ve Sonrası Dönemdeki Fonksiyonel Durum Düzeylerinin Tartışılması 69 5.6. Babaların Doğum Öncesi ve Sonrası Dönemdeki Sosyal Destek Düzeylerinin Tartışılması 73 5.7. Babaların Doğum Sonrası Dönemdeki Fonksiyonel Durum ve Sosyal Destek Düzeyleri Arasındaki İlişkinin Tartışılması 75 5.8. Araştırmanın Sınırlılıkları 75 6. SONUÇLAR VE ÖNERİLER 76 6.1. Sonuçlar 76 6.2. Öneriler 77 KAYNAKLAR 78 EKLER 98 Ek 1. Doğum Öncesi Ön Test Kişisel Bilgi Formu 98 Ek 2. Doğum Sonrası Son Test Kişisel Bilgi Formu 100 Ek 3. Babaların Fonksiyonel Durum Envanteri (FDE-B) 102 Ek 4. Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği (ÇBSDÖ) 107 Ek 5. Bilgilendirilmiş Gönüllü Olur Formu 109 Ek 6. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi Girişimsel Olmayan Araştırmalar Etik Kurulu Onay Belgesi 114 Ek 7. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi Kurum İzni 115 Ek 8. Aydın İl Sağlık Müdürlüğü Kadın Doğum ve Çocuk Hastalıkları Hastanesi Kurum İzni 116 Ek 9. Eğitim Kitapçığı: Baba Oluyorum-I 117 Ek 10. Eğitim Kitapçığı: Baba Oluyorum-II 131 Ek 11. Eğitim Kitapçığı: Baba Oluyorum-III 142 Ek 12. WEB Tabanı ve Eğitim Materyalleri Uygunluğu Uzman Görüşleri Formu 164 Ek 13. Baba Adaylarına Hediye Edilen Broşür 165 ÖZGEÇMİŞ 166tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectBaba, Bebek, Doğum Sonrası, Eğitim, Web Tabanlı.tr_TR
dc.subjectBaby, Education, Father, Postpartum, Web Based.tr_TR
dc.titleBABALARA VERİLEN WEB TABANLI EĞİTİMİN DOĞUM SONRASI FONKSİYONEL DURUMLARINA ETKİSİtr_TR
dc.title.alternativeTHE EFFECT OF WEB BASED TRAINING GIVEN TO FATHERS ON THEIR FUNCTIONAL STATUS AFTER BIRTHtr_TR
dc.typedoctoralThesistr_TR
dc.contributor.authorID100474tr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsütr_TR
Appears in Collections:Doktora

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Funda Çitil Canbay Doktora Tezi.pdf10.37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.