Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3675
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorÖNER, HATİCE-
dc.contributor.advisorÖNER, HATİCE-
dc.contributor.authorGÜVENÇ, NUR CEREN-
dc.contributor.authorGÜVENÇ, NUR CEREN-
dc.date.accessioned2020-01-10T11:40:58Z-
dc.date.available2020-01-10T11:40:58Z-
dc.date.issued2020-01-10-
dc.date.submitted2020-12-18-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/3675-
dc.description.abstractTOPLUM RUH SAĞLIĞI MERKEZİNE KAYITLANAN HASTALARIN MERKEZE DEVAM ETMEME YA DA DÜZENSİZ DEVAM ETME NEDENLERİNE YÖNELİK HASTA YAKINLARI VE SAĞLIK PROFESYONELLERİNİN GÖRÜŞLERİ Güvenç N.C. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Anabilim Dalı Yükseklisans Tezi, Aydın, 2019. Araştırma, toplum ruh sağlığı merkezine (TRSM) kayıtlanan hastaların merkeze devam etmeme ya da düzensiz devam etme nedenlerine yönelik hasta yakınları ve sağlık profesyonellerinin görüşlerinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu çalışma niteliksel olgubilim (fenomenolojik) çalışmasıdır. Çalışma grubunu, Denizli Devlet Hastanesi Toplum Ruh Sağlığı Merkezine devam etmeyen ya da düzensiz devam eden hastaların yakınları ve merkezde çalışan sağlık profesyonelleri oluşturmuştur. Çalışma grubu, maksimum çeşitlilik örneklemesine göre belirlenmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ile yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analizinde ve modellerin oluşturulmasında MAXQDA 2018 paket programından yararlanılmıştır. Veriler betimsel analiz ile ortak/benzer temalara göre düzenlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, hasta yakınlarına göre, merkez (TRSM) ile ilgili sorunlar ve hastalık belirtilerinin etkileri en çok vurgulanan nedenler olarak sıralanmıştır. Yine sağlık profesyonellerine göre hastaların merkeze düzensiz gelme ve gelmeme nedenleri olarak merkez-sağlık profesyoneline bağlı sorunlar ve hastalığın düzeyi/şiddeti ve tedaviye uyum olarak belirtilmiştir. Hastaların demografik özelliklerine bakıldığında, hasta bakımından sorumlu olan kişilerin çoğunlukla eş olduğu ve ayrıca psikiyatri kliniğine hiç yatmayanların daha fazla sayıda olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca, merkezdeki programların niteliği ve merkezdeki faaliyetlerin halka tanıtımına ilişkin sorunların, merkeze düzensiz gelme ve gelmemeye yol açabileceği ortaya çıkmıştır. TRSM’de farklı tanılı ve belirtili hastaların olması, hasta bireyin umutsuzluk, karamsarlık gibi duygular yaşamasına ve beraberinde merkeze gelmek istememesine yol açabildiği ortaya çıkmıştır. Ayrıca bilgi eksikliği, damgalama, hastalık belirtileri ve aile desteğinin yetersizliği merkeze devam etmeme nedenleri olarak tanımlanmıştır. Bunların yanı sıra, sağlık profesyonelleri ev ziyaretleri sırasında güvenlik önlemlerinin yetersiz olduğunu ve TRSM ile ilgili eğitim gereksinimlerine ihtiyaç hissettiklerini ifade etmişlerdir. Araştırma sonuçları ve literatür temelinde, TRSM'ye kayıtlanan hasta sayısını ve devamlılığı artırmak için merkezdeki etkinliklerin niteliğinin geliştirilmesine, hizmet kalitesini artırmaya yönelik sağlık çalışanlarını da kapsayan eğitim programların yapılmasına ve hasta yakınları ile iş birliğinin artırılmasına yönelik önerilerde bulunulmuştur. ABSTRACT THE VIEWS OF PATIENT RELATIVES AND HEALTHCARE PROFESSIONALS ON THE REASONS FOR PATIENTS ENROLLED TO THE COMMUNITY MENTAL HEALTH CENTER TO DISCONTINUE OR IRREGULARLY CONTINUE THE CENTER Guvenc, N.C. Aydın Adnan Menderes University Institute of Medical Sciences Department of Mental Health and Disorders Master’s Thesis, Aydin, 2019. This study was conducted for the purpose of determining the views of patient relatives and healthcare professionals on the reasons for patients enrolled to the community mental health center (CMHC) to discontinue or irregularly continue the center. The study is a qualitative phenomenological study. The working group consisted of the relatives of patients discontinuing or irregularly continuing the Denizli State Hospital Community Mental Health Center and the healthcare professionals working in the center. The working group was determined according to the maximum variation sampling. In the study, the personal information form and semi-structured interview method were used as data collection tools. The data were analyzed and the models formed using the MAXODA 2018 package program. The data were arranged with the descriptive analysis using common/similar themes. According to the findings acquired from the study, codes related to these themes were determined. The patient relatives stressed that problems related to the center (CMHC) and effects of disease symptoms were the most common reasons. Also, the healthcare professionals indicated that the reasons for the patients to discontinue or irregularly continue the center were problems related to the center-healthcare professionals, level/severity of disease and compliance to treatment. Considering the patients’ demographic characteristics; it was revealed that patient care was usually undertaken by the partner and the number of those who had never been hospitalized in a psychiatry clinic was higher. In addition, it was determined that the quality of programs in the center and problems related to the publicity of activities in the center could cause the patients to discontinue or irregularly continue the center. It was revealed that the presence of patients with different diagnoses and symptoms in the CMHC could cause the sick individual to feel hopeless and pessimistic and also refuse to visit the center. Additionally, lack of knowledge, stigmatization, disease symptoms and insufficient family support were defined as the reasons of discontinuing the center. In addition to these, the healthcare professionals stated that more safety measures had to be taken during home visits and there was a need for trainings aimed at increasing the service quality. Evaluating the study results on the basis of the relevant literature; suggestions were offered to increase the quality of activities in the center, organize training programs to increase the effectiveness of the healthcare professionals and increase collaboration with the patient relatives, in order to enable the continuation of the patients enrolled to the CMHC.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL VE ONAY SAYFASI i TEŞEKKÜR ii İÇİNDEKİLER iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ vi ŞEKİLLER DİZİNİ vii TABLOLAR DİZİNİ viii ÖZET ix ABSTRACT xi 1. GİRİŞ 1 2. GENEL BİLGİLER 4 2.1. Ruh Sağlığı Genel Bakış 4 2.2.Ruh Sağlığı Bozuk Bireye Sahip Aile 5 2.2.1 Bakım Veren Yükü 5 2.2.2. Aile İşlevleri 6 2.2.3. Duygu İfadesi 7 2.2.4. Yaşam Kalitesi 7 2.3. Ruhsal Hastalıklara Yönelik Tutumlar 8 2.3.1. Damgalama/Stigma 8 2.3.2. İçselleştirilmiş Damga ve Damgalama 9 2.3.3. Sağlık Çalışanlarının Ruhsal Hastalıklara Yönelik Tutumları 10 2.4. Ruhsal Hastalıklarda Rehabilitasyon 10 2.4.1. Ruhsal Hastalıkların Tedavisinde Aile Katılımı ve Önemi 11 2.5. Toplum Ruh Sağlığı Hizmetleri 12 2.5.1. Toplum Ruh Sağlığı Hizmetlerinin Tanımı ve Amacı 12 2.5.2. Toplum Ruh Sağlığı Hizmetlerinin Gerekçesi, Önemi ve Yararları 13 2.5.3. Toplum Ruh Sağlığı Merkezlerinde Yürütülen Hizmetler 14 2.5.4. Toplum Ruh Sağlığı Merkezinde Hizmet Alan Profili 15 2.5.5. Dünya’da Toplum Ruh Sağlığı Merkezlerin Tarihsel Süreci 16 2.5.6. Türkiye’de Toplum Ruh Sağlığı Merkezlerinin Tarihsel Süreci 17 2.5.7. Toplum Ruh Sağlığı Merkezinde Çalışan Sağlık Profesyonellerinin Önemi 18 2.5.8. Toplum Ruh Sağlığı Hemşirelik Hizmetleri ve Önemi 18 2.5.9. Toplum Ruh Sağlığı Merkezlerinde Yaşanan Sorunlar 21 2.5.10. Toplum Ruh Sağlığı Hizmetlerinin Geliştirilmesine Yönelik Öneriler 23 3. GEREÇ VE YÖNTEM 26 3.1 Araştırmanın Türü 26 3.2.Araştırmanın Yeri ve Özellikleri 26 3.3. Araştırmanın Zamanı 27 3.4. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 27 3.5. Araştırmaya Alınma Kriterleri 28 3.6. Araştırmadan Dışlanma Kriterleri 28 3.7. Araştırmadan Çıkarılma Kriteri 29 3.8. Veri Toplama Araçları 29 3.8.1. Kişisel Bilgi Formu 30 3.8.2. Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu 30 3.8.3. Bilgilendirilmiş Onam Formu 31 3.9. Verilerin Toplanması 31 3.10. Araştırmanın Sınırlılıkları 32 3.11. Araştırmanın Güçlükleri 32 3.12. Araştırmanın Etik Yönü 33 3.13. Verilerin Analizi 33 3.14. Geçerlik-Güvenirlik 35 4. BULGULAR 37 5. TARTIŞMA 57 6. SONUÇ VE ÖNERİLER 66 KAYNAKLAR 69 EKLER 84 Ek 1. Hasta Yakını Kişisel Bilgi Formu 84 Ek 2. Sağlık Profesyoneli Kişisel Bilgi Formu 86 Ek 3. Hasta Yakını Görüşme Protokolü 87 Ek 4. Sağlık Profesyoneli Görüşme Protokolü 94 Ek 5. Bilgilendirilmiş Gönüllü Onam Formu (Hasta Yakını) 99 Ek 6. Bilgilendirilmiş Gönüllü Onam Formu (Sağlık Profesyoneli) 104 Ek 7. Etik Kurul İzin Formu 109 Ek 8. Denizli İl Sağlık Müdürlüğü Kurum İzni 111 ÖZGEÇMİŞ 115tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccesstr_TR
dc.subjectHasta Yakını, Toplum Ruh Sağlığı Hemşireliği, Toplum Ruh Sağlığı Merkezitr_TR
dc.titleToplum Ruh Sağlığı Merkezine Kayıtlanan Hastaların Merkeze Devam Etmeme ya da Düzensiz Devam Nedenlerine Yönelik Hasta Yakınları ve Sağlık Profesyonellerinin Görüşleritr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAdnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümütr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
NUR CEREN GÜVENÇ tez basım.docxtez dosyası6.36 MBMicrosoft Word XMLView/Open
NUR CEREN GÜVENÇ tez basım.docxtez dosyası6.36 MBMicrosoft Word XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.