Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3670
Title: ONKOLOJİK CERRAHİ GEÇİREN HASTALARDA HEMŞİRELİK GİRİŞİMLERİ SINIFLAMASI (NIC) KULLANILARAK GELİŞTİRİLEN TABURCULUK EĞİTİMİNİN CERRAHİ İYİLEŞMEYE ETKİSİ
Authors: Gezer, Nurdan
Temel, Ezgi
Adnan Menderes Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği ABD.
Keywords: Cerrahi İyileşme, Hemşire, Taburculuk Eğitimi.
Issue Date: 2019
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü
Abstract: ÖZET ONKOLOJİK CERRAHİ GEÇİREN HASTALARDA HEMŞİRELİK GİRİŞİMLERİ SINIFLAMASI (NIC) KULLANILARAK GELİŞTİRİLEN TABURCULUK EĞİTİMİNİN CERRAHİ İYİLEŞME ÜZERİNE ETKİSİ Temel E, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği Programı Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2019. Bu çalışma, onkolojik cerrahi geçiren hastalarda Hemşirelik Girişimleri Sınıflaması kullanılarak geliştirilen taburculuk eğitiminin cerrahi iyileşme üzerine etkisini incelemek amacıyla yarı deneysel olarak yapılmıştır. Araştırma, bir üniversite hastanesinin Genel Cerrahi Servisi’nde yapılmıştır. G-Power ile hesaplanan ve araştırmaya katılmayı kabul eden 78 hasta örneklemi oluşturmuştur. Basit randomizasyon uygulanarak hastalar girişim ve kontrol grubuna ayrılmıştır. Araştırmanın verileri, Hasta Tanıtım Formu ve Hasta Değerlendirme Formu ile toplanmıştır. Hasta tanıtım formu 28 sorudan ve hasta değerlendirme formu ise Hemşirelik Girişimleri Sınıflaması’nın “cerrahi iyileşmede gecikme” basamağını içeren dokuz sorudan oluşan bir formdur. Hemşirelik Sonuçları Sınıflaması’ndan yararlanılarak oluşturulan form beşli likert tipindedir. Formdan en az “9” ve en fazla “45” puan alınabilmektedir. Veriler taburculuk öncesi, taburculuk sonrası ikinci, dördüncü ve sekizinci hafta olmak üzere dört aşamada toplanmıştır. İlk aşamada tüm hastalara hasta tanıtım ve hasta değerlendirme formu yüz yüze uygulanmıştır. Sonrasında girişim grubuna taburculuk eğitimi verilmiş ve eğitim konularını içeren kitapçık yanlarına verilmiştir. Kontrol grubu hastaları ise klinik standartlara göre izlenmiştir. Taburculuk sonrası ikinci, dördüncü ve sekizinci haftada iki hasta grubu da telefonla ulaşılarak hasta değerlendirme formu doldurulmuştur. Verilerin analizinde gruplar normal dağılım gösterdiğinden gruplar arasındaki farklılığın incelenmesinde bağımsız örneklerde t testi ile tekrarlı ölçümlerin değişkenlerle ilişkisinin incelenmesinde tekrarlı ölçümler ANOVA testi yapılmıştır. Girişim ve kontrol grubu hastalarının grup içi taburculuk öncesi, taburculuk sonrası ikinci, dördüncü ve sekizinci haftada cerrahi iyileşme puan ortalamaları arasında ve gruplar arası taburculuk sonrası ikinci, dördüncü ve sekizinci haftada cerrahi iyileşme puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu saptanmıştır. Çalışmamızda gruplar arasında taburculuk öncesinde cerrahi iyileşmede görülen “özbakım uygulamalarında yardımcı gereksinimi” ile “etrafta hareket etmede güçlük” ve taburculuk sonrası ikinci, dördüncü ve sekizinci haftada “evdeki/işteki aktivitelere başlamayı erteleme durumu”, “iyileşmek/ toparlanmak için daha fazla zaman ihtiyacı” ile “yorgunluk” sorunlarında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu saptanmıştır. Çalışmamızda onkolojik cerrahi geçiren hastalarda Hemşirelik Girişimleri Sınıflaması kullanılarak geliştirilecek taburculuk eğitiminin cerrahi iyileşmeyi hızlandırdığı sonucuna varılmıştır.
URI: http://hdl.handle.net/11607/3670
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SAĞLIK YL AAA EZGİ TEMEL.docx6.39 MBMicrosoft Word XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.