Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3412
Title: Türkiye'nin rekabetçi üstünlüğüne üretici birliklerinin katkısı: Tariş örneği
Other Titles: Contribution of the productive corporations to competitive advantage of Turkey: The sample of Tariş
Authors: Ulu, Ahmet
Çetinkaya, Özlem
Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı
Keywords: Rekabetçi üstünlük
Tarım satış kooperatifi ve birlikleri
Swot analizi
Portföy analizi
Rekabet stratejileri
Competitive advantage
Agriculture sales
Cooperatives and unions
Swot analysis
Portfolio analysis
Competition strategies
Issue Date: 2005
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Competitive advantage of nations is the aggregate of competitive advantages of their different industries. The competitive advantage and strength of industries, on the other hand, is determined by the firms working in those industries. Thus, competitive advantage is created by firms, not by countries. This study aims to put forward the role and importance of TARİŞ, which is one of the Unions of Agriculture Sales Cooperatives, in Turkey’s competitive advantage. By examining and evaluating the strategies and practices used by TARİŞ, which thought to be contributing to competitive advantage of Turkey, the study also aims to discuss whether and how TARİŞ provides a model for other Agriculture Sales Cooperatives and Unions in the country.
Ülkelerin rekabetçi üstünlüğünü, farklı endüstrilerde oluşan rekabetçi üstünlüklerin toplamı oluşturmaktadır. Endüstrilerin rekabet avantaj ve güçlerini ise, bu sektörlerde yer alan işletmelerin rekabetçi üstünlükleri belirler. Dolayısıyla, rekabetçi üstünlüğü ülkeler değil, işletmeler yaratır. Bu nedenle de, işletmelerin rekabetçi stratejileri önemlidir. Bu çalışma, Tarım Satış Kooperatifi Birlikleri’nden TARİŞ’in; Türkiye’nin rekabetçi üstünlüğünde üstlendiği rolü ve taşıdığı önemi ortaya koymayı hedeflemektedir. Ayrıca, Türkiye’nin rekabetçi üstünlüğüne katkısı olduğu düşünülen TARİŞ’in izlediği rekabet stratejilerinin ve uygulamalarının Türkiye’deki diğer Tarım Satış Kooperatifi ve Birlikleri’ne de model oluşturması amaçlanmaktadır.
URI: http://hdl.handle.net/11607/3412
Appears in Collections:Doktora

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
özlem_çetinkaya_tez.pdfDoktora Tezi1.79 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.