Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3382
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorTAŞPINAR, Ayten-
dc.contributor.authorSÖKMEN, Yasemin-
dc.date.accessioned2018-07-23T10:13:10Z-
dc.date.available2018-07-23T10:13:10Z-
dc.date.issued2018-07-23-
dc.date.submitted2018-06-28-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/3382-
dc.description.abstractEbelerin mesleki profesyonel tutumları ve etkileyen faktörleri belirlenmek amacıyla analitik-kesitsel olarak Eylül 2016-Eylül 2017 tarihleri arasında, Aydın İli Kamu Hastaneler Birliği Genel Sekreterliği’ne bağlı Efeler İlçesinde bulunan Kamu Hastaneleri, Efeler Toplum Sağlığı Merkezi ve bu merkeze bağlı Aile Sağlığı Merkezleri, Adnan Menderes Üniversitesi Uygulama ve Araştırma Hastanesi’nde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini bu kurumlarda çalışan ebeler oluşturmuştur (N=378). Örneklem hacmi evreni bilinen örneklem yöntemi ile hesaplanmış olup örneklem sayısı 191 bulunmuştur. Örneklem sayısı üzerinde kurumlarda ulaşılabilen 277 ebe araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırma verileri “Ebe Tanıtım Formu”, “Meslekte Profesyonel Tutum Envanteri”, “Sürekli Kaygı Ölçeği” ve “Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği” ile toplanılmıştır. Verilerin istatistiksel analizinde Statistical Package for the Social Sciences 18 programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde iki grup değişkenlerin aralarındaki ilişkiyi incelemek için t student test ve Mann-Whitney U test, birden fazla grup değişkenlerinde ANOVA ve Kruskal Wallis H testi, ileri analiz için Tukey testi ve çoklu lojistik regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan ebelerin yaş ortalaması 40,32±6,65, çalışma yılı ortalaması 20,08±8,09’dur. Ebelerin %73,6’sı kamu ve üniversite hastanelerinde, %33,8’inin dahili/cerrahi birimlerinde çalıştığı, %57,8’inin aylık 161-260 saat çalıştığı saptanmıştır. Ebelerin MPTE ölçeğinin puan ortalaması 137,27±12,88 (32-160) bulunmuştur. Kurum olarak ASM/TSM’de çalışanların, aylık 160 saat çalışanların, sadece gündüz çalışanların, mesleğini yeniden tercih edebileceğini belirtenlerin, çalıştığı birimi severek çalışanların, mesleklerini yapmaktan memnun olanların, kongreye, sempozyuma, konferansa, seminere katılanların, mesleki derneğe üye olanların ve üye olmak isteyenlerin, bilimsel yayınları okuyanların ve yüksek lisans yapan/yapmakta olanların MPTE puan ortalamalarının istatistiksel düzeyde yüksek olduğu (p<0,05) ve ebelerin sürekli kaygı düzeyi puanları azaldıkça MPTE puanının arttığı (p=,000) bulunmuştur. Sonuç olarak, ebelerin profesyonel tutum puanlarının orta düzeyde olduğu, ebelerin profesyonelliklerinin geliştirilmesi için kurum ve yöneticilerin ebelerin profesyonelliklerini etkileyen faktörleri dikkate alarak desteklemeleri önerilmektedir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER KABUL ONAY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . i TEŞEKKÜR. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . v TABLOLAR DİZİNİ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . vi EKLER DİZİNİ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . viii ÖZET. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ix ABSTRACT. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Xi 1. GİRİŞ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 2. GENEL BİLGİLER. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 2.1. Meslek. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 2.2.1. Meslek Olarak Ebelik. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 2.2. Profesyonellik. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 2.3. Ebelik Mesleği ve Profesyonellik. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9 2.3.1. Eğitim Süresi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10 2.3.2.Yasal Düzenlemeler. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 2.3.3. Örgütlenme. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16 2.3.4. Etik Kodlar. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18 2.3.5. Otonomi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20 2.3.6. Araştırmalara Olan Katkılar. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21 2.3.7. Topluma Hizmet Sunma. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22 2.4. Ülkemizde Profesyonellikle İlgili Çalışmalar. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23 2.6.Ebelerin Mesleki Profesyonel Tutumlarını Geliştirmede Rol ve Sorumlulukları 24 3. GEREÇ VE YÖNTEM. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 3.1. Araştırmanın Şekli. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 3.2. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25 3.3. Araştırmanın Zamanı. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 3.4. Araştırmanın Evren ve Örneklemi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26 3.5. Araştırmaya Alınma ve Araştırmadan Dışlanma Kriterleri. . . . . . . . . . . . . . . . . 27 3.6. Veri Toplama Araçları. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 3.6.1. Ebe Tanıtım Formu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27 3.6.2. Meslekte Profesyonel Tutum Envanteri. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 3.6.3. Sürekli Kaygı Ölçeği. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28 3.6.4. Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29 3.7. Ön Uygulama. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 3.8. Verilerin Toplanması. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 3.9. Verilerin Değerlendirmesi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30 3.10. Araştırmanın Güçlükleri. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 3.11. Araştırmanın Etik Yönü. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31 4. BULGULAR. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 4.1. Ebelerin Sosyo-Demografik ve Mesleki Özellikleri. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 32 4.2. Ebelerin Meslekte Profesyonel Tutumlarını Etkileyen Faktörler. . . . . . . . . . . . . 44 5. TARTIŞMA. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 5.1. Ebelerin Sosyo-Demografik ve Mesleki Özelliklerine İlişkin Bulguların İncelenmesi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57 5.2.Ebelerin Meslekte Profesyonel Tutumlarını Etkileyen Faktörlerin İncelenmesi. . . . 5.3. Sınırlılıklar. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 65 6. SONUÇLAR VE ÖNERİLER. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65 6.1. Sonuçlar. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66 6.2. Öneriler. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68 KAYNAKLAR. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 EKLER. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81 ÖZGEÇMİŞ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectMeslek, profesyonel tutum, ebelik.tr_TR
dc.titleEBELERİN MESLEKİ PROFESYONEL TUTUMLARI VE ETKİLEYEN FAKTÖRLERtr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.authorID10203662tr_TR
dc.contributor.departmentAdnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ebelik Bölümütr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
sökmen-yasemin.docxTez Dosyası1.63 MBMicrosoft Word XMLView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.