Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3372
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorÖztürk, Adil Adnan
dc.contributor.authorAkay, Melis
dc.date.accessioned2018-07-03T13:35:17Z
dc.date.available2018-07-03T13:35:17Z
dc.date.issued2017
dc.date.submitted2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/3372
dc.description.abstractTürk toplumunda ailenin, aile içinde kadının yeri ve önemi büyüktür. Bu çalışma Türk eğitim tarihinde önemli bir yere sahip olan köy enstitülerinde yetişen kadın öğretmenlerin topluma etkilerini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Tarama modeli ve tarihsel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Nitel desende tasarlanmış veri toplama tekniklerinden görüşme ve gözlem kullanılmıştır. Ayrıca Köy Enstitüleri hakkında kitaplar, tezler, periyodik yayınlar, bibliyografyalar, yasalar incelenmiştir. Köy Enstitüsünde yetişen kadın öğretmenlerle mülakat yapılmıştır. Bu çalışma sonunda kadın öğretmenler hakkında bilgiler ortaya konmuştur. Aynı zamanda Köy Enstitülerinde yetişmiş kadın öğretmenlerin köylere giderek toplumda aktif olduğu ve köy kadınlarını yetiştirmek üzere çalıştıkları tespit edilmiştir. Bu çalışma o dönemde kadın öğretmenlerin toplumdaki yerini göstermesi açısından önemlidir.tr_TR
dc.description.abstractIn the Turkish society, the family, the place and the importance of the woman in the family have a great importance. This study was carried out in order to determine the effects of female teachers who grew up in a Village Institute, which has an important place in Turkish education history. Scanning model and historical research methods are used. Interviews and observations were used from the qualitative data collection techniques. In addition, books, theses, periodicals, bibliographies and laws have been examined about the Village Institutes. Interviews were held with female teachers who grew up at the Village Institute. At the end of this study, the data about female teachers was revealed. At the same time, it has been determined that the female teachers trained at the Village Institute were increasingly active in the community and working to train village women. This study was important in terms of presenting the place of female teachers in the society at that time.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherAdnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccesstr_TR
dc.subjectKöy Enstitüleritr_TR
dc.subjectKadın Öğretmenlertr_TR
dc.subjectKöy Kadınlarıtr_TR
dc.subjectKadın Eğitimitr_TR
dc.subjectKadının Toplumdaki Yeritr_TR
dc.subjectVillage Institutestr_TR
dc.subjectFemale Teacherstr_TR
dc.subjectVillage Womentr_TR
dc.subjectWomen Educationtr_TR
dc.subjectPlace of Women in the Societytr_TR
dc.titleKöy enstitülerinde yetişen kadın öğretmenlerin Türk toplumuna etkileritr_TR
dc.title.alternativeThe effects of women teachers graduated from the village institutes on the Turkish societytr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAdnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler ve Türkçe Eğitimi Anabilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10172980.pdfYüksek Lisans Tezi4.12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.