Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11607/3372
Title: | Köy enstitülerinde yetişen kadın öğretmenlerin Türk toplumuna etkileri |
Other Titles: | The effects of women teachers graduated from the village institutes on the Turkish society |
Authors: | Öztürk, Adil Adnan Akay, Melis Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler ve Türkçe Eğitimi Anabilim Dalı |
Keywords: | Köy Enstitüleri Kadın Öğretmenler Köy Kadınları Kadın Eğitimi Kadının Toplumdaki Yeri Village Institutes Female Teachers Village Women Women Education Place of Women in the Society |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü |
Abstract: | Türk toplumunda ailenin, aile içinde kadının yeri ve önemi büyüktür. Bu çalışma Türk eğitim tarihinde önemli bir yere sahip olan köy enstitülerinde yetişen kadın öğretmenlerin topluma etkilerini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Tarama modeli ve tarihsel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Nitel desende tasarlanmış veri toplama tekniklerinden görüşme ve gözlem kullanılmıştır. Ayrıca Köy Enstitüleri hakkında kitaplar, tezler, periyodik yayınlar, bibliyografyalar, yasalar incelenmiştir. Köy Enstitüsünde yetişen kadın öğretmenlerle mülakat yapılmıştır. Bu çalışma sonunda kadın öğretmenler hakkında bilgiler ortaya konmuştur. Aynı zamanda Köy Enstitülerinde yetişmiş kadın öğretmenlerin köylere giderek toplumda aktif olduğu ve köy kadınlarını yetiştirmek üzere çalıştıkları tespit edilmiştir. Bu çalışma o dönemde kadın öğretmenlerin toplumdaki yerini göstermesi açısından önemlidir. In the Turkish society, the family, the place and the importance of the woman in the family have a great importance. This study was carried out in order to determine the effects of female teachers who grew up in a Village Institute, which has an important place in Turkish education history. Scanning model and historical research methods are used. Interviews and observations were used from the qualitative data collection techniques. In addition, books, theses, periodicals, bibliographies and laws have been examined about the Village Institutes. Interviews were held with female teachers who grew up at the Village Institute. At the end of this study, the data about female teachers was revealed. At the same time, it has been determined that the female teachers trained at the Village Institute were increasingly active in the community and working to train village women. This study was important in terms of presenting the place of female teachers in the society at that time. |
URI: | http://hdl.handle.net/11607/3372 |
Appears in Collections: | Yüksek Lisans |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10172980.pdf | Yüksek Lisans Tezi | 4.12 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.