Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3339
Title: İşgörenlerin örgütsel dışlanma algılarının örgütsel sessizlik ve olumsuzluk durumları bildirme eğilimlerine etkisi; otel işletmeleri örneği
Other Titles: The impact employees perceptions of organizational ostracism on organizational silence and whistleblowing: hotel establishments case
Authors: Ayyıldız, Tuğrul
Yarmacı, Nihan
Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Turizm İşletmeciliği Anabilim Dalı
Keywords: Organizational ostracism
Organizational silence
Whistleblowing
Kuşadası
Istanbul
Örgütsel dışlanma
Örgütsel sessizlik
Olumsuz durumları bildirme
Issue Date: 2018
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Sosyal bir varlık olması nedeniyle, birey aidiyet ihtiyacı duymaktadır. Bu durum, bireyin tüm hayatı boyunca farklı topluluk ve gruplara dahil olma ve kedini o topluluk ya da gruplara kabul ettirme çabası sergilemesine neden olur. Dolayısıyla, bireylerin çalışma hayatında ya da çalıştıkları işletmedeki sosyal ilişkileri, işletmenin içinde oluşan grup ve alt gruplar tarafından kabul edilmesi bireylerin hem özel hayatına hem de çalışma hayatındaki ilişkilerine yansıyacağı gibi, örgüt açısından; gruplar arası etkileşim ve iletişim, işgörenlerin bireysel performansları üzerinde etkili olabileceği gibi örgüt performansını etkileyecektir. Özellikle örgütte dışlanan işgörenler, üst yönetim ya da çalışma arkadaşları tarafından dikkate alınmama ve sürekli şikayet eden kişi konumunda olma kaygısından dolayı örgütsel kararlara katılma ve fikir paylaşımı gibi konularda sessiz kalmayı tercih etmekle birlikte, örgüt içerisindeki olumsuz durumlar ile ilgili konuları bildirmemeyi tercih etmektedir. Bu bağlamda araştırmada, turizm sektörü içinde yer alan otel işletmeleri işgörenlerinin örgütsel dışlanma (ostracism) algılarının, örgütsel sessizlik, olumsuz durumları bildirme (whistleblowing) davranışları üzerindeki etkisinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırmada, veri toplama yöntemi olarak anket tekniğinden faydalanılmıştır. Katılımcıların örgütsel dışlanma algıları otelin konumu, çalışılan departman, sektörde çalışma süresi ve işletme çalışma sürelerine göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Araştırmanın diğer değişkeni olan işgörenlerin örgütsel sessizlik düzeyleri otelin konumu, eğitim düzeyi, sektörde çalışma süresi, işletmede çalışma süresi ve gelir düzeylerine göre farklılık göstermektedir. Ayrıca, katılımcıların olumsuz durumları bildirme düzeyleri ile otelin konumu, sektörde çalışma süresi, işletmede çalışma süresi ve gelir düzeylerine göre anlamlı farklılıklar gösterdiği belirlenmiştir. Araştırma sonucunda, örgütsel dışlanmanın viii örgütsel sessizliği orta düzeyde (r=0,366) etkilediği, örgütsel dışlanmanın olumsuz durumları bildirmeyi ise orta düzeyde (r=-0569,) etkilediği belirlenmiştir.
As a social being, individual has a need for belonging. This causes the individual to be involved in different communities and groups, and try to make himself/herself accepted among these communities and groups throughout one's life. Therefore, individuals' social relations in their work life or at the companies they work for, being accepted by the groups and sub-groups in the company, not only reflects on the private life of individual, but also affects intergroup interaction and relations, individual performance of employees and organizational performance. Employees especially prefer staying silent when it is about participating in organizational decisions and exchange of ideas since they are concerned about being ignored by top management and his/her colleagues and being in the position of someone who complains all the time, and avoid informing others about negative situations within the organization. This issue is more important particularly for hotels carrying out business activities in service sector, in which becoming distinguished among others with different ideas and opinions is essential to achieve competitive advantage. According to the text, the research determining the employees‟, who have been working in hotels, perception of organizational ostracism and determining the impact of their perception on the organizational silence and whistleblowing levels. For the survey researcher applied questionnaire technique as a method of data collection. As the perceptions of participants about organizational ostracism within this research have a significant relation with the department, seniority at tourism sector and seniority within the organisation criterions for the participants. As the employers level of organizational silence has a significant relation among education, seniority at tourism sector, seniority within the organisation and the level of income. As the employers level of whistleblowing has a significant relation among seniority at tourism sector, seniority within the organisation and x the level of income. According to the results of basic linear regression organizational ostracism effects organisational silence at the medium level (r=0,366) and also organizational ostracism effects whistleblowing at the medium level (r=0,569).
URI: http://hdl.handle.net/11607/3339
Appears in Collections:Doktora

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
NİHAN YARMACI.pdfDoktora Tezi2.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.