Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3296
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorARSLANTAŞ, Hülya-
dc.contributor.authorSARI, Ezgi-
dc.date.accessioned2018-06-13T07:27:53Z-
dc.date.available2018-06-13T07:27:53Z-
dc.date.issued2018-06-13-
dc.date.submitted2018-03-28-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/3296-
dc.description.abstractErgenlerde görülen suç davranışı, sadece birey ve aile boyutunda değil toplum üzerinde de olumsuz etkiler bırakan sosyal bir sorundur. Gelişim ve değişimin yoğun olarak yaşandığı ergenlik dönemi için suç davranışının görülme riskinin artması göz önüne alınarak bu çalışma 14-18 yaş arası ergenlerin suça yönelik tutumlarını ve ilişkili faktörleri belirlemek amacıyla planlanmıştır. Araştırmanın örneklemini 2016-2017 eğitim öğretim döneminde her okul türünü temsilen tabakalı örnekleme yöntemi ile belirlenmiş olan 14-18 yaş arası 1465 öğrenci oluşturmuştur. Çalışmanın verileri Kişisel Bilgi Formu, Suça Karışı Tutumlar Ölçeği, Suç ve Şiddet Davranışı Onayı Ölçeği, Buss Perry Saldırganlık Ölçeği ve Algılanan Aile Desteği Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Ergenlerin sosyodemografik verilerinin suça yönelik tutumları ile karşılaştırılmaları sonucunda erkek ergenlerin kız ergenlere göre suç davranışlarını daha çok onayladıkları saptanmıştır. Aileye ilişkin verilere göre, kendilerine karşı aile tutumları baskıcı ve ilgisiz olan, aileleri tarafından problemli asi bir çocuk olarak tanımlanan, aile içi tartışmaları sık olan ve yanlış bir davranış sonucu şiddet içerikli cezalara maruz kalan ve aile içinde babaları hüküm giymiş olan ergenlerin suç davranışlarını daha çok onayladıkları saptanmıştır. Okuldaki akademik başarı düzeylerini başarısız olarak tanımlayan ve daha önce mükerrer disiplin soruşturması deneyimlemiş ergenlerin suç davranışlarını daha çok onayladıkları saptanmıştır. Arkadaşlarının şiddet içerikli suçlarına şahit olan ergenlerin, arkadaşlarıyla birlikte her zaman yanlış davranışta bulunan ve arkadaşlarının çoğunluğunun hükümlü olduğunu belirten ergenlerin suç davranışlarını daha çok onayladıkları saptanmıştır. Ergenlerin suça yönelik tutumlarıyla, suç ve şiddet davranışına yönelik verdikleri onayların, algıladıkları aile desteği ve saldırganlık düzeyleri arasında düşük düzeyde pozitif yönde ilişki bulunmuştur. Bu sonuçlar ışığında suç davranışına yönelik tutumları etkileyen diğer değişkenlerin belirlenebimesi için yeni çalışmalar planlanması, bu yönde farkındalığı arttırabilmek için aileye, okula yetkilelerine ve ergenlere yönelik eğitim düzenlenmesi ve suç davranışı için risk oluşturan ergenlere yönelik psikiyarti ve okul hemşireliğinin iş birliği içinde çalışmasına yönelik girişimlerde bulunulması önerilebilir.tr_TR
dc.description.sponsorshipBu tez Adnan Menderes Üniversitesi Öğretim Üyesi Yetiştirme Programı Birimi tarafından 14046 proje numarası ile desteklenmiştir Bu tez Adnan Menderes Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi tarafından HF-18001 proje numarası ile desteklenmiştirtr_TR
dc.description.tableofcontentsİÇİNDEKİLER Sayfa No KABUL ONAY…………...………………………………………………………………..…..i TEŞEKKÜR..…………………………………………..……………….……………..….. ii İÇİNDEKİLER………………………………………….………………………………..…... iii SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ………………..……………………………….....vi TABLOLAR DİZİNİ…………………………………………………………….………...… vii ÖZET…………………………………………………………………………...……….… viii ABSTRACT……………………………………………………………………….…….……. x 1. GİRİŞ……………………………………………………………………………..…….…... 1 2. GENEL BİLGİLER…………………………………………………………………...… 3 2.1. Ergenliğin Tanımı.………………………………………………………….………..…… 3 2.1.1. Ergenlik Evreleri…………………….…………………………………………...…….. 3 2.1.1.1. Erken ergenlik dönemi (12-14).……………………………………………………… 4 2.1.1.2. Orta ergenlik dönemi (14-17)………………………………………………………… 4 2.1.1.3. Geç ergenlik dönemi (18-20+)………………………………………………………. 5 2.1.2 Ergenlerde Bilişsel ve Psikososyal Gelişim……………………………………………. 5 2.2. Suç Tanımı ve Sınıflaması……..…………………………………………………………. 6 2.2.1. Suç Teorileri…………………………………………………………………………… 7 2.2.1.1. Sosyal teoriler……………………………………………………………………….. 7 2.2.1.2. Yapısal teoriler………………………………………………………………………. 8 2.2.1.3. Sosyalleşme teorileri………………………………………………………………… 8 2.2.1.4. Ekolojik girişim okulu………………………………………………………………. 9 2.2.1.5. Sutherland’in ayırıcı birliktelikler teorisi…………………………………………… 9 2.2.1.6. Akers’in sosyal öğrenme teorisi…………………………………………………….. 10 2.3. Tutum Kavramının Tanımı…………………………………………………………….....11 2.3.1. Tutum Kavramını Oluşturan Öğeler……………………………………………………12 2.3.1.1. Bilişsel öğe…………………………………………………………………………... 12 2.3.1.2. Duygusal öğe………………………………………………………………………... 12 2.3.1.3. Davranışsal öğe……………………………………………………………………… 12 2.4. Ergen Suçluluğu ile İlişkili Faktörler …………………………………………………….13 2.4.1. Bireysel Faktörler……………………………………………………………………… 13 2.4.1.1. Cinsiyet……………………………………………………………………………….13 Sayfa No 2.4.1.2. Yaş……………………………………………………………………………………14 2.4.1.3. Kalıtım………………………………………………………………..………………14 2.4.1.4. Fizyolojik özellikler…..……………………………………………………………... 15 2.4.1.5. Zeka………………………………………………………………………………….. 16 2.4.2. Çevresel Faktörler……………………………………………………………………... 17 2.4.2.1. Ailesel özellikler…………………………………………………………………….. 17 2.4.2.2. Okul çevresi…………………………………………………………………………. 18 2.4.2.3. Akran grubu…………………………………………………………………………. 19 2.4.2.4. İş yaşamı…………………………………………………………………………….. 20 2.5. Türkiyede ve Dünyada Ergen Suçluluğu…………………………………………………21 2.6. Ergen Suçluluğunda Hemşirenin Sorumluluğu…………………………………………...22 3. GEREÇ VE YÖNTEM…………………………………………………………………… 25 3.1. Araştırmanın Şekli…………………………………………………………….………… 25 3.2. Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Özellikleri…..……………………………….………… 25 3.3. Araştırmanın Zamanı……………………………………………………………………. 25 3.4. Araştırmanın Evreni ve Örneklemi……………………………………………………… 25 3.5. Araştırmaya Alınma ve Dışlanma Kriterleri…………………………………………….. 27 3.5.1. Araştırmaya Alınma Kriterleri………………………………………………………… 27 3.5.2. Araştırmadan Dışlanma Kriterleri……………………………………………………... 27 3.6. Veri Toplama Araçları…………………………………………………………………... 27 3.6.1. Kişisel Bilgi Formu……………………………………………………………………. 27 3.6.2. Suça Karşı Tutumlar Ölçeği (SKTÖ)…………………………………………………..28 3.6.3. Suç ve Şiddet Davranışı Onayı Ölçeği (SŞDOÖ)……………………………………... 28 3.6.4. Buss Perry Saldırganlık Ölçeği (BPSÖ) ..…………………………………………….. 29 3.6.5. Algılanan Aile Desteği Ölçeği (AADÖ) ..……………………………………………. 29 3.7. Ön Uygulama……………………………………………………………………………. 30 3.8. Verilerin Toplanması……………………………………………………………………. 30 3.9. Verilerin Değerlendirilmesi……………………………………………………………... 31 3.10. Araştırmanın Sınırlılıkları……………………………………………………………… 31 3.11. Araştırmanın Etik Yönü………………………………………………………………... 31 4. BULGULAR………………………………………………………………………..…….. 32 5. TARTIŞMA………………………………………………………………………………. .58 5.1. Ergenlerin Demografik Özelliklerine Göre Suça Karşı Tutumlarının Tartışılması……... 58 Sayfa No 5.2. Ergenlerin Aile Özelliklerine Göre Suça Karşı Tutumlarının Tartışılması……………... 61 5.3. Ergenlerin Aile İlişkileri ve Aile Yaklaşımları Özelliklerine Göre Suça Karşı Tutumlarının Tartışılması……………………………………………………………….. 64 5.4. Ergenlerin Okul Başarısı ve Disiplin Cezası Alma Durumlarına Göre Suça Karşı Tutumlarının Tartışılması…………………………………………………… 67 5.5. Ergenlerin Arkadaş Yapısı Özelliklerine Göre Suça Karşı Tutumlarının Tartışılması….. 69 6. SONUÇLAR VE ÖNERİLER……………………………………………………….……..73 KAYNAKLAR……………………………………………………………………………..... 75 EKLER……………………………………………………………………………………..… 90 ÖZGEÇMİŞ……………………………………………………………………………..… 106tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectErgenlik, ergen suçluluğu, suça yönelik tutumtr_TR
dc.titleLise Öğrencisi Ergenleri Suça Yönelik Tutumları ve İlişkili Faktörlertr_TR
dc.title.alternativeThe Attıtudes Of Hıgh School Adolescent Toward Crıme And Related Factorstr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.authorID222611tr_TR
dc.contributor.departmentAydın Adnan Menderes Üniversitesi, Hemşirelik Fakültesi, Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Anabilim Dalıtr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tez-Düzeltmesi-15.04.2018.pdf2.44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.