Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3294
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKaya Bilecenoğlu, Duygu
dc.contributor.authorÇağıran, İbrahim Hakkı
dc.date.accessioned2018-05-28T06:13:30Z
dc.date.available2018-05-28T06:13:30Z
dc.date.issued2018-05-28
dc.date.submitted2018-05-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/3294
dc.description.abstractÇAĞIRAN İ. H. Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beslenme ve Diyetetik Yüksek Lisans Tezi, Aydın, 2018 Bu çalışma Aydın ili 2017-2018 yılı eğitim dönemi Adnan Menderes Üniversitesi’nde okuyan sporcu öğrencilerin genel beslenme durumunun yeterli olup olmadığını saptamak, fiziksel aktivite düzeylerini ve ergojenik destek kullanım durumlarını değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Çalışma basketbol, futbol, futsal, voleybol, masa tenisi, atletizm, kros, güreş ve hentbol olmak üzere 9 takımda görev alan öğrencileri hedef almıştır. Çalışmaya %70,5’i erkek (n: 129), %29,5’i de kız (n: 54) olmak üzere toplam 183 sporcu öğrenci katılmıştır. Çalışmada öğrencilere antrenman günlerinde kişi yönelimli tekniği kullanarak 2 adet anket yapılmıştır. Birinci ankette kişilerin demografik özellikleri, genel sağlık, fiziksel aktivite, beslenme durumu ve ergojenik kullanım soruları olmak üzere 5 ana başlıktan oluşmaktadır. Anket pilot çalışması Aydın Yıldız Spor 15-18 yaş grubu sporculara (futbol takımı) uygulanmıştır. İkinci ankette yedi soruluk IPAQ (kısa form)’u yöneltilmiştir. Öğrencilerin yaş ortalaması 20,77±2,581 yıldır. Ortalama BKİ değerleri 22,5±3,46 kg/m2 bulunmuştur. Öğrencilerin %22,95’i beslenmelerini bir program dahilinde yapmakta ve %84’ü günde en az bir öğün atlamaktadır. Öğrenciler günlük ortalama 2590±930 kkal enerji almaktadır ve aldıkları enerjinin %14,67±3,35 protein, %33,28±7,72 yağ, %52,02±9,72 karbonhidrattan karşılanmaktadır. Çalışma sonucunda sporcuların %27,23’ü (n: 50) ergojenik destek kullandığı, toplamda 26 sporcunun hayatında bir kez doping madde aldığı ve 22 sporcunun halen doping madde almaya devam ettiği görülmüştür. IPAQ ölçeğine göre öğrencilerin % 73,77’si kategori 3 (çok aktif) (n: 135), %13,66’sı kategori 2 (orta derece aktif) (n:25) ve geri kalan %5,54’ü ise kategori 1 (inaktif) (n: 10) sınıfında olduğu görülmüştür. IPAQ ölçeğini 13 öğrenci cevaplandırmak istememiştir. Anahtar sözcükler: Ergojenik destek, Spor beslenmesi, Doping madde, IPAQ, Fiziksel aktivite düzeyitr_TR
dc.description.tableofcontentsKABUL VE ONAY SAYFASI i TEŞEKKÜR ii İÇİNDEKİLER iii SİMGELER ve KISALTMALAR DİZİNİ viii ŞEKİLLER DİZİNİ ix TABLOLAR DİZİNİ x ÖZET xii ABSTRACT xiii 1. GİRİŞ 1 2. GENEL BİLGİLER 3 2.1. Beslenme 3 2.2. Temel Besin Öğeleri 3 2.2.1.Karbonhidratlar 4 2.2.2. Proteinler 4 2.2.2.1. Elzem (esansiyel) amino asitler 4 2.2.2.2. Elzem (esansiyel) olmayan amino asitler 5 2.2.3. Yağlar 5 2.2.3.1. Doymuş yağ asitleri 6 2.2.3.2. Doymamış yağ asitleri 6 2.2.3.2.1. Tekli doymamış yağ asitleri 6 2.2.3.2.2. Çoklu doymamış yağ asitleri 6 2.3. Sporcu ve Temel Besin Öğeleri 7 2.3.1. Sporcu ve Karbonhidrat 7 2.3.1.1. Karbonhidrat Kaynakları 7 2.3.1.2. Sporcunun Karbonhidrat Gereksinimi 8 2.3.1.3. Karbonhidrat Yüklemesi 8 2.3.2. Sporcu ve Protein 9 2.3.2.1. Protein Kaynakları 9 2.3.3. Sporcu ve Yağlar 10 2.3.3.1. Yağ Kaynakları 11 2.3.4. Sporcu ve Vitamin–Mineraller 11 2.3.5. Sporcu ve Sıvı 12 2.4. Spor Beslenmesi 13 2.4.1. Müsabaka/Antrenman Öncesi Beslenme 13 2.4.2. Müsabaka/Antrenman Sırasında Beslenme 14 2.4.3. Müsabaka/Antrenman Sonrası Beslenme 14 2.4.4. Müsabaka/Antrenman Sonrası Toparlanma Beslenmesi 14 2.4.5. Antrenman Döneminde Beslenmenin Düzenlenmesi 15 2.5. Sporcunun Enerji Gereksinimi 15 2.6. Sporcu Vücut Kompozisyonu 17 2.7. Ergojenik Destekler 17 2.7.1. Fizyolojik Destekler 18 2.7.2. Psikolojik Destekler 18 2.7.3. Mekanik ve Biyomekanik Destekler 18 2.7.4. Farmakolojik Destekler 19 2.7.5. Besinsel Destekler 19 2.7.5.1. Kreatin 19 2.7.5.1.2. Enerji Metabolizması ve Kreatin 20 2.7.5.1.3. Kreatin Yüklemesi 21 2.7.5.2. Glutamin 21 2.7.5.2.1. Glutamin Yüklemesi 22 2.7.5.3. L-Karnitin 22 2.7.5.3.1. L-Karnitin Yüklemesi 23 2.7.5.4. Koenzim Q10 23 2.7.5.4.1. Koenzim Q10 Yüklemesi 24 2.7.5.5. Hidroksi Metil Butirat (HMB) 24 2.7.5.5.1. Hidroksi Metil Butirat (HMB) Yüklemesi 25 2.7.5.6. Kafein 25 2.7.5.6.1. Kafein Yüklemesi 26 2.7.5.7. Krom Pikolinat 26 2.7.5.7.1. Krom Pikolinat Yüklemesi 27 2.7.5.8. Gliserol 27 2.7.5.8.1. Gliserol Yüklemesi 28 2.7.5.9. Arjinin 28 2.7.5.9.1. Arjinin Yüklemesi 28 2.7.5.10. Nitrik Oksit(NO) 29 2.7.5.11. Ginseng 29 2.7.5.12. Dallı Zincirli Amino Asitler (BCAA) 30 2.7.5.12.1. Dallı Zincirli Amino Asitler (BCAA) Yüklemesi 30 2.7.5.13. Protein Tozları 30 2.7.5.13.1. Whey Proteini 30 2.7.5.14. Sporcu İçecekleri 31 2.7.5.15. Vitaminler ve Mineraller 32 2.8. Fiziksel Aktivite 33 3. GEREÇ VE YÖNTEM 35 3.1. Araştırmanın Evreni ve Örneklem Seçimi 35 3.2. Araştırma Soruları 35 3.3. Araştırma İle İlgili İzinlerin Alınması 35 3.4. Araştırmanın Sınırlılıkları 36 3.5. Araştırma Verilerinin Toplanması ve Değerlendirilmesi 36 3.6.Beslenme Alışkanlıkları, Enerji Alımının Hesaplanması ve Ergojenik Destek Durumlarının Değerlendirilmesi 37 3.7. Uluslararası Fiziksel Aktivite Değerlendirme Anketi (IPAQ) 38 4. BULGULAR 40 4.1. Katılımcılara İlişkin Genel Özellikler 40 4.1.1. Antropometrik Ölçümler 40 4.1.2. Beden Kütle İndeksi (BKİ) 41 4.1.3. Demografik Özellikler 41 4.1.4. Genel Sağlık Bilgileri 43 4.2. Katılımcıların Beslenme Alışkanlıkları 43 4.2.8. Ankete Katılan Sporcu Öğrencilerin Günlük Ortalama Besin ve Mineral Alımları 48 4.2.9. Ankete Katılan Öğrencilerin Branşlarına Göre Ortalama Enerji Alım Miktarı 49 4.2.10. Öğrencilerin Alması Gereken Enerji Miktarını Karşılama Yüzdesi 51 4.3. Katılımcıların Sportif Özellikleri 52 4.3.1. Besinsel Ergojenik Destek Kullanımı 55 4.3.2. Kullanılan Besinsel Ergojenik Ürünler 58 4.3.14. Besinsel Ergojenik Madde Harici Ürünlerin Kullanımı 60 4.4. IPAQ Puan Dağılımları 61 5.TARTIŞMA 70 5.1. Öğrencilerin Genel Özellikleri 70 5.2. Öğrencilerin Beslenme Alışkanlıkları 71 5.3. Öğrencilerin Besinsel Ergojenik Destek Kullanım Durumları 73 5.4. Öğrencilerin IPAQ Skorları 75 6. SONUÇ ve ÖNERİLER 77 6.1. Sonuçlar 77 6.2. Öneriler 77 KAYNAKLAR 79 EKLER 89 Ek 1: Anket Bilgi Formu 89 Ek 2: Uluslararası Fiziksel Aktivite Değerlendirme Anketi (IPAQ Kısa Form) 98 Ek 3: KYK 2017-2018 Yemek Gramaj Listesi 101 Ek 4: Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi (IPAQ) Kullanım İzni 105 Ek 5: ADÜ Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu İzin Yazısı 106 Ek 6: Etik Kurul İzin Formu 107 ÖZGEÇMİŞ 108tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccesstr_TR
dc.subjectErgojenik destek, Spor beslenmesi, Doping madde, IPAQ, Fiziksel aktivite düzeyitr_TR
dc.titleADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ SPOR TAKIMLARINDA YER ALAN ÖĞRENCİLERİN BESLENME, ERGOJENİK DESTEK KULLANIM VE FİZİKSEL AKTİVİTE DURUMLARItr_TR
dc.title.alternativeNUTRITION, USING ERGOGENIC AIDS AND PHYSİCAL ACTIVITY STATES OF ADNAN MENDERS UNIVERSITY SPORT STUDENTStr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.authorID10191489tr_TR
dc.contributor.departmentAdnan Menderes Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Beslenme ve Diyetetiktr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.