Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3232
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorYıldız Feyzioğlu, Eylem
dc.contributor.authorCantepe, Ünal
dc.date.accessioned2017-11-08T11:44:01Z
dc.date.available2017-11-08T11:44:01Z
dc.date.issued2017-11-08
dc.date.submitted2017-10-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11607/3232
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı; Fen Bilimleri öğretmenlerinin bilimsel tartışmanın bileşenlerini (BTB) anlama düzeylerini, bilimsel tartışmanın öğretimine (BTÖ) yönelik öğretim modellerini ve uygulamalarındaki bilimsel tartışmanın (BT) açıklık seviyelerini belirlemektir. Araştırma iki aşamada gerçekleştirilmiştir. İlk aşamada Fen Bilimleri öğretmenlerinin BTB’leri anlama düzeylerinin ve BTÖ’ye yönelik öğretim modellerinin belirlenmesi için tarama yöntemi kullanılmıştır. Tarama çalışması, Aydın il merkezinde görev yapan ve kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle seçilen 25 Fen Bilimleri öğretmeni ile yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. İkinci aşamada durum çalışmasıyla, ilk aşamaya katılan öğretmenler arasından belirlenen ölçütlere uyan beş öğretmen seçilmiş ve bu öğretmenlerin sınıf uygulamaları gözlemlenmiştir. Veri toplama aracı olarak; yarı yapılandırılmış görüşme, gözlem, öğrenci günlüğü, öğretmen günlüğü ve araştırmacı alan defteri kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz yapılmıştır. Elde edilen bulgulara göre öğretmenlerin BTB’leri anlama düzeylerinin ve BTÖ’ye yönelik öğretim modellerinin BT’ye dayalı nitelikli uygulamalar yapmak için yeterli olmadığı belirlenmiştir. Gözlem verilerinin analizi sonucunda bir öğretmenin BT açıklık seviyesinin ‘‘Rehberli’’, iki öğretmenin BT açıklık seviyesinin ‘‘Yapılandırılmış’’ ve iki öğretmenin BT açıklık seviyesinin ‘‘Doğrulayıcı’’ olduğu belirlenmiştir. BT ortamında öğretmenlerin, öğretmen merkezli öğretim anlayışıyla uygulamalarını sürdürdükleri, öğrencilerin ise bu süreçte pasif roller aldıkları belirlenmiştir. Öğretmenlerin BTÖ’ye yönelik öğretim modelleri ile uygulamalarındaki BT açıklık seviyeleri arasında ilişkiler olduğu belirlenmiştir.tr_TR
dc.description.tableofcontentsKABUL VE ONAY SAYFASI. iii BİLİMSEL ETİK BİLDİRİM SAYFASI v ÖZET vii ABSTRACT ix ÖNSÖZ xi KISALTMALAR VE SİMGELER DİZİNİ xvii ŞEKİLLER DİZİNİ xix ÇİZELGELER DİZİNİ xxi EKLER DİZİNİ xxiii 1. GİRİŞ 1 1.1. Tartışmanın Tarihi 4 1.2. Tartışma ve Bilimsel Tartışma 6 1.2.1. Toulmin’in Bilimsel Tartışma Modeli 8 1.3. Bilimsel Tartışmanın Öğretimi 9 1.3.1. Tahmin Et-Gözle-Açıkla Stratejisi 9 1.3.2. Yarışan Teoriler Stratejisi 9 1.3.3. Yarışan Teoriler-Karikatürler Stratejisi 10 1.3.4. Bir Argüman Yapılandırma Stratejisi 10 1.3.5. Bir Deney Tasarlama Stratejisi 10 1.3.6. Deney Raporu Stratejisi 10 1.3.7. İfadeler Tablosu Stratejisi 10 1.3.8. Öğrenci Fikirlerini Gösteren Kavram Haritası Stratejisi 10 1.4. Fen Eğitimi ve Bilimsel Tartışma 12 1.5. Bilimsel Tartışmada Öğretmenin Rolü 14 1.6. Problem Cümlesi 15 1.6.1. Alt Problemler 15 1.7. Amaç ve Önem 16 1.8. Varsayımlar 18 1.9. Sınırlılıklar 19 1.10. Tanımlar 19 2. KAYNAK ÖZETLERİ 20 3. YÖNTEM 26 3.1. Araştırmanın Modeli 26 3.2. Araştırmada İzlenen Yol 28 3.3. Öğretmenlerin Gözlemleri Hakkında Bilgiler 30 3.4. Katılımcılar 31 3.5. Veri Toplama Araçları 34 3.5.1. Demografik Özellikler Hakkında Görüşme Formu 34 3.5.2. Bilimsel Tartışmaya Yönelik Görüşme Formu 34 3.5.3. Bilimsel Tartışmanın Bileşenlerine Yönelik Görüşme Formu 35 3.5.4. Bilimsel Tartışmanın Öğretimine Yönelik Görüşme Formu 36 3.5.5. Alan Defteri Formu 37 3.6. Verilerin analizi 37 3.6.1. Bilimsel Tartışmanın Bileşenleriyle İlgili Verilerin Analizi 37 3.6.2. Bilimsel Tartışmanın Öğretimiyle İlgili Verilerin Analizi 39 3.6.3. Gözlem Verilerinin Analizi 39 4. BULGULAR 43 4.1. Araştırmanın Nicel Bölümüyle İlgili Bulgular 43 4.1.1. Birinci Alt Problemle İlgili Bulgular 43 4.1.2. İkinci Alt Problemle İlgili Bulgular 50 4.2. Araştırmanın Nitel Aşamasıyla İlgili Bulgular 55 4.2.1. Üçüncü Alt Problem İle İlgili Bulgular 55 4.2.1.1. Sevcan Öğretmen’e Ait Bulgular 55 4.2.1.2. Emel Öğretmen’e Ait Bulgular 62 4.2.1.3. Tülay Öğretmen’e Ait Bulgular 66 4.2.1.4. Gül Öğretmen’e Ait Bulgular 70 4.2.1.5. Zeki Öğretmen’e Ait Bulgular 75 4.2.2. Dördüncü Alt Problem İle İlgili Bulgular 79 5. TARTIŞMA VE SONUÇ 82 5.1. Sonuçlar ve Tartışma 82 5.1.1. Araştırmanın Nicel Bölümüyle İlgili Sonuçlar ve Tartışma 82 5.1.2. Araştırmanın Nitel Bölümüyle İlgili Sonuçlar ve Tartışma 84 KAYNAKLAR 91 EKLER 107 ÖZGEÇMİŞ 127tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectBilimsel Tartışmatr_TR
dc.subjectBilimsel Tartışma Seviyesitr_TR
dc.subjectBilimsel Tartışmanın Öğretimitr_TR
dc.subjectFen Öğretmenitr_TR
dc.titleFen bilimleri öğretmenlerinin bilimsel tartışmaya yönelik görüşleri ve bilimsel tartışma seviyelerinin belirlenmesitr_TR
dc.typemasterThesistr_TR
dc.contributor.departmentAdnan Menderes Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Fen Bilgisi Öğretmenliği Bölümütr_TR
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ünal CANTEPE ADÜ YÜKSEK LİSANS TEZİ 2017.pdf1.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.