Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3227
Title: Sosyal bilgiler öğretmenlerinin teknoloji yeterlik düzeyleri (Bursa ili örneği)
Other Titles: Technological competency levels of social studies teachers (Bursa province case)
Authors: Aladağ, Elif
Gündoğan, Muhammet
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İlköğretim Anabilim Dalı, Sosyal Bilgiler Eğitimi Bilim Dalı
Keywords: Teacher Competencies
Social Studies Teacher
Technology
Social Studies Curriculum
Öğretmen Yeterlikleri
Sosyal Bilgiler Öğretmeni
Teknoloji
Sosyal Bilgiler Öğretim Programı
Issue Date: 2017
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Bu çalışma, sosyal bilgiler öğretmenlerinin teknoloji yeterliklerini çeşitli değişkenler açısından belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada daha derin ve detaylı bilgiler elde etme amacıyla nicel ve nitel araştırma desenlerinin bir arada olduğu karma yöntem kullanılmıştır. Veri toplama tekniği olarak da anket ve mülakat metotlarından yararlanılmıştır. Araştırma 2015-2016 yılında Bursa ilinin merkez ilçelerinde ( Osmangazi, Nilüfer, Yıldırım) görev yapmakta olan sosyal bilgiler öğretmenlerine uygulanmıştır. Çalışmada nicel verilerin toplanmasında Flowers ve Algozzine'in (2000) geliştirdiği ve Tekinarslan (2008) tarafından Türkiye Cumhuriyeti koşullarında geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan "Eğitimciler Ġçin Temel Teknoloji Yeterlilikleri" ölçeği, nitel verilerin toplanmasında ise " Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Teknoloji Yeterlikleri " isimli görüşme formu kullanılmıştır. Bu bağlamda "Eğitimciler Ġçin Temel Teknoloji Yeterlilikleri" ölçeği 107 öğretmene uygulanmış olup, "Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Teknoloji Yeterlikleri" görüşme formu ile de 10 öğretmenle görüşülmüştür. Araştırma sonucunda, elde edilen verilere dayanarak sosyal bilgiler öğretmenlerinin teknoloji yeterliklerinin genel olarak Az Yeterli-Yeterli düzeyde bir aralıkta olduğu tespit edilirken, erkek öğretmenlerin kadın öğretmenlere göre teknolojiyi daha iyi kullandığı sonucu görülmüştür. Kıdem yılına göre 1-5 yıl arasında deneyime sahip olan öğretmenlerin meslekte daha fazla yıl geçirmiş öğretmenlere göre teknoloji yeterliklerinin daha iyi düzeyde olduğu görülmektedir. Sosyal bilgiler öğretmenleri ile yapılan görüşmeler neticesinde öğretmenlerin eğitim teknolojilerini kullanma konusunda eksikliklerinin olduğu, öğretmenlerin teknolojik gelişmelere ayak uydurmakta zorlandıkları, başta devlet olmak üzere çeşitli kurumlarında destek vererek açacak oldukları seminer ve kurslarla öğretmenlerin kendilerini geliştirmeleri gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonunda sosyal bilgiler öğretmenlerinin teknoloji yeterliklerinin yüksek seviyeye ulaşabilmesi için bazı tavsiyelerde bulunulmuştur.
This study has been conducted in order to determine the technological competency levels of social studies teachers in terms of diverse variables. The mixed method in which quantitative and qualitative research patterns are in conjunction has been used in the study. All the data have been collected using the questionnaire and interview methods. The research involves social studies teachers who work in the central districts of Bursa province (Osmangazi, Nilüfer, Yıldırım). The scale of “Basic Technology Competencies for Educators”, which was developed by Flowers and Algozzine (2000) which has been studied in terms of validity and reliability by Tekinarslan in Turkish context, has been used to collect quantitative data. The qualitative data has been gathered using the interview form called “Technology Competencies of Social Studies Teachers.” In this context, the scale of “Basic Technology Competencies for Educators” has been applied to 107 teachers. There have been interviews with 10 teachers using the interview form “Technology Competencies of Social Studies Teachers”. Based on the data obtained as a result of the study, the technology competency level of the social studies teachers has been found to be between “A less adequate” – “Adequate”. The results have also revealed that male teachers are better at using technology than female teachers. It has been observed that the teachers who have a working experience of 1-5 years of seniority are more competent in technology use than the teachers who have more experience. As a result of the interviews with the social studies teachers, it has been deduced that teachers have inadequacy in using educational technologies and difficulty in coping with new technological advancements. As a consequence, teachers are required to improve themselves by attending the courses and seminars which are supported by various institutions, particularly the state. At the end of the study some recommendations have been put forward for social studies teachers in order to enhance their technology competency.
URI: http://hdl.handle.net/11607/3227
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10167458.pdfYüksek Lisans Tezi3.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.