Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11607/3166
Title: Scratch programı öğretiminde ayrılıp birleşme tekniği kullanımının öğrencilerin derse yönelik tutumuna akademik başarısına ve kalıcılığa etkisi
Other Titles: The effect of using jigsaw technique in teaching Scratch program on students' attitude, achievement and retention
Authors: Gündoğdu, Kerim
Yüksel, Sezin
Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Eğitimde Program Geliştirme Bilim Dalı
Keywords: Ayrılıp Birleşme Tekniği
İşbirlikli Öğrenme
Scratch
Kodlama
Jigsaw Technique
Cooperative Learning
Scratch
Coding
Issue Date: 2017
Publisher: Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: The purpose of this study is to investigate the effect of using Jigsaw technique on students’ attitudes toward 6th grade ICT lesson, specifically, Scratch programme unit, and their academic achievement and retention of knowledge. A pre-test, post-test quasi-experimental design was employed in the study. Sixty students (30 for each), who were attending to the Sadi Turgutlu Secondary School in Manisa country in Turgutlu 2015-2016 academic year, involved in experimental and control groups equally. In the control group, the lessons were processed by means of the methods indicated in the existing curriculum; while the experimental group received was instructed using the Jigsaw technique in the "Scratch Programming" unit, each for seven weeks. The experimental and control groups received attitude scale and developed researcher-made academic achievement tests as the pre, post and retention tests. Data collected based on the responses of the students to the retention test were obtained eight weeks after the first implementation. The data were analyzed using the SPSS 23.0 program. The results indicated that instructing with Jigsaw technique positively affected the attitudes of the students toward the ICT lesson, as well as increasing their achievements and providing high retention.
Bu araştırmanın amacı Bilişim Teknolojileri ve Yazılım dersi Scratch ünitesinin öğretiminde ayrılıp birleşme tekniği kullanımının öğrencilerin derse yönelik tutumuna, başarısına ve kalıcılığa etkisini incelemektir. Çalışmada ön test son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma 2015-2016 eğitim-öğretim yılı ikinci döneminde Manisa İli Turgutlu İlçesi Şadi Turgutlu ortaokulu 6. sınıfında öğrenim görmekte olan 30 öğrenci deney grubunda ve 30 öğrenci de kontrol grubunda olmak üzere toplam 60 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Kontrol grubunda dersler var olan öğretim programında belirtilen yöntemler aracılığıyla geleneksel yöntemle, deney grubunda ise ayrılıp birleşme tekniği kullanılarak “Scratch ile Programlama” ünitesinde yedişer hafta süreyle işlenmiştir. Deney ve kontrol grubu öğrencilerine derse yönelik tutum ölçeği ve geliştirilen akademik başarı testi, ön test, son test ve kalıcılık testi olarak uygulanmıştır. Öğrencilerin kalıcılık testine verdikleri cevaplara ilişkin veriler uygulamadan yedi hafta sonra elde edilmiştir. Toplanan veriler SPSS 23.0 programıyla analiz edilmiştir. Ayrılıp birleşme tekniği ile yapılan öğretimin, bilişim teknolojileri ve yazılım ders başarısını, derse yönelik tutumu ve öğrenilen bilgilerin kalıcılığını olumlu yönde etkilediği sonuçlarına ulaşılmıştır.
URI: http://hdl.handle.net/11607/3166
Appears in Collections:Yüksek Lisans

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10147473.pdfYüksek Lisans Tezi3.44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.